محمدرضا حسنی؛ فاطمه محمدزاده؛ محمدعثمان حسین بر؛ عبدالرسول حسنی فر
چکیده
مقدمه: تحقیق حاضر در پی بررسی قابلیت تبیینی نظریة حمایت اجتماعی و اجبار افتراقی در زمینة انحرافات اجتماعی است. روش: این پژوهش بهصورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام یافته است. نمونهگیری با روش طبقهای متناسب با حجم انجام گرفته و حجم نمونه 400 نفر بوده است. اعتبار گویههای ...
بیشتر
مقدمه: تحقیق حاضر در پی بررسی قابلیت تبیینی نظریة حمایت اجتماعی و اجبار افتراقی در زمینة انحرافات اجتماعی است. روش: این پژوهش بهصورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام یافته است. نمونهگیری با روش طبقهای متناسب با حجم انجام گرفته و حجم نمونه 400 نفر بوده است. اعتبار گویههای تحقیق با روش اعتبار محتوا و سازه و پایایی تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده است. نتایج: نتایج حاصل از رگرسیون نشان میدهد که متغیر اجبار تأثیر مثبت و معنیداری بر رفتار انحرافی دارد. اما این ادعا که متغیر حمایت اجتماعی رابطه بین اجبار و رفتار انحرافی را تعدیل میدهد، توسط دادهها تأیید نمیشود. همچنین متغیر اجبار از طریق افزایش همالان بزهکار و تقویت ایدهپردازی زورگویانه، بر رفتارهای انحرافی تأثیر دارد. در حالیکه متغیر اجبار از طریق افزایش خشم و کاهش خودکنترلی، موجب افزایش رفتارهای انحرافی نمیگردد.
اکبر علیوردینیا؛ محمدرضا حسنی
دوره 16، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 3-37
چکیده
این تحقیق در پی تبیین بزهکاری بر پایة نظریة شرمسارسازی بازپذیرکننده بریث ویت میباشد. از نظر بریت ویت، موضوع کلیدی در باب جرم و کنترل آن، نوع شرمسارسازی است: شرمسارسازی بازپذیرکننده یا شرمسارسازی طردکننده. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان دانشآموزان دختر و پسرپایة سوم دبیرستان شهر تبریز، در سال ...
بیشتر
این تحقیق در پی تبیین بزهکاری بر پایة نظریة شرمسارسازی بازپذیرکننده بریث ویت میباشد. از نظر بریت ویت، موضوع کلیدی در باب جرم و کنترل آن، نوع شرمسارسازی است: شرمسارسازی بازپذیرکننده یا شرمسارسازی طردکننده. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان دانشآموزان دختر و پسرپایة سوم دبیرستان شهر تبریز، در سال تحصیلی94-1393 انجام یافته است. نمونهگیری با روش طبقهبندیشده انجام گرفته و حجم نمونه 835 نفر بوده است. برای سنجش بزهکاری، شش بعددر نظر گرفته شد.اعتبار سنجههای تحقیق با روش اعتبار محتوا و اعتبار سازه و روایی تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده است. نتایج حاصل از تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری نشان میدهد که متغیر شرمسارسازی فاقد اثر مستقیم بر بزهکاری، اما واجد اثر غیرمستقیم بر بزهکاری میباشد. متغیر بازپذیری اثر معناداری بر بزهکاری ندارد. متغیر انگزنی دارای اثر غیرمستقیم و فاقد اثر مستقیم بر بزهکاری میباشد. متغیر به هم پیوستگی واجد اثر مستقیم و فاقد اثر غیرمستقیم بر بزهکاری میباشد. همالان بزهکار نیز هم دارای اثر مستقیم و هم دارای اثر غیرمستقیم بر بزهکاری بوده است.
اکبر علیوردی نیا؛ اعظم ملک دار؛ محمدرضا حسنی
دوره 15، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 24-56
چکیده
با توجه به گسترش روز افزون رفتارهای انحرافی مرتبط با رایانه و پدید آیی جرایم نوظهور، طیف وسیعی از تهدیدات متوجه افراد و جامعه میباشد. تحقیق حاضر با استفاده از نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز، در صدد تبیین تخلفات رایانهای دانشجویان دانشگاه مازندران میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایش و ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه ...
بیشتر
با توجه به گسترش روز افزون رفتارهای انحرافی مرتبط با رایانه و پدید آیی جرایم نوظهور، طیف وسیعی از تهدیدات متوجه افراد و جامعه میباشد. تحقیق حاضر با استفاده از نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز، در صدد تبیین تخلفات رایانهای دانشجویان دانشگاه مازندران میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایش و ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه میباشد. جمعیت این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 92-91 میباشد که 403 نفر به روش نمونه گیری طبقهای متناسب با حجم به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. متغیر تخلفات رایانهای از سه بعد «علیه داده و سیستم»، «جعل هویت» و «فرهنگی» تشکیل شده و متغیرهای مستقل عبارتند از: پیوند افتراقی، تقویت افتراقی، تقلید و تعاریف که تأثیر آنها بر تخلفات رایانهای و ابعاد سه گانه آن بررسی شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار «Spss» و «lisrel» انجام گرفته است. بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری، از میان چهار متغیر یادگیری اجتماعی، متغیر پیوند افتراقی و تقویت افتراقی معنادار بوده و تقویت افتراقی با ضریب رگرسیونی (41/0=Beta)، مهمترین تبیین کننده تخلفات رایانهای است.