خدیجه سفیری؛ افسانه کمالی؛ نرجس خاتون مصلح
دوره 15، شماره 3 ، مهر 1393، ، صفحه 162-198
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده و مشارکت دینی با هویت دینی نوجوان میپردازد. چارچوب نظری تحقیق در زمینه سرمایه اجتماعی خانواده بهطور خاص برمبنای نظریه کلمن و در زمینه مشارکت دینی برمبنای نظریات جنکینز، دورکیم، طالبان و در زمینه هویت دینی نیز برمبنای ترکیبی از نظریات تاجفل، فینی، جنکینز میباشد. روش پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده و مشارکت دینی با هویت دینی نوجوان میپردازد. چارچوب نظری تحقیق در زمینه سرمایه اجتماعی خانواده بهطور خاص برمبنای نظریه کلمن و در زمینه مشارکت دینی برمبنای نظریات جنکینز، دورکیم، طالبان و در زمینه هویت دینی نیز برمبنای ترکیبی از نظریات تاجفل، فینی، جنکینز میباشد. روش پژوهش از نوع پیمایش بوده و دادههای پرسشنامه از میان یکی از والدین و فرزند نوجوان آنها در پایه سوم دبیرستانهای شهر قم با روش نمونهگیری طبقهبندی با احتمال متناسب با حجم و تعداد نمونه ۳۶۷ نفر نوجوان به همراه ۳۶۷ نفر یکی از والدین آنان جمعآوری شده است. نتایج تحلیل دومتغیره حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی خانواده (درونی و بیرونی) و مشارکت دینی (والدین و نوجوان) با هویت دینی نوجوانان رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی چند متغیره، تأثیر سرمایه اجتماعی درونی خانواده و مشارکت دینی نوجوان معنادار بوده و متغیر مشارکت دینی نوجوان، مهمترین عامل تبیینکننده هویت دینی نوجوان است.
خدیجه سفیری؛ مهناز جزایری
دوره 6، شماره 4 ، دی 1384، ، صفحه 166-184
چکیده
خانواده اولین کانون یادگیری روابط اجتماعی است.جوان تحت تاثیر فضای عاطفی خانواده اولین گامها را به سوی کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته بر می دارد.هدف از این پژوهش بررسی وضعیت عاطفی خانواده ها،در سطح شهر تهران و ببرسی وضعیت کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته در جوانان و رابطه بین این دو میباشد.
رویکرد نظری تحقیق در بخش ...
بیشتر
خانواده اولین کانون یادگیری روابط اجتماعی است.جوان تحت تاثیر فضای عاطفی خانواده اولین گامها را به سوی کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته بر می دارد.هدف از این پژوهش بررسی وضعیت عاطفی خانواده ها،در سطح شهر تهران و ببرسی وضعیت کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته در جوانان و رابطه بین این دو میباشد.
رویکرد نظری تحقیق در بخش عاطفی تئوری لی پلی و در بخش کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته تئوری مونچ می باشد.تعداد 380 آزمودنی شامل دختران و پسران مناطق مختلف آموزش و پرورش در سال سوم دبیرستان و به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.وشعیت عاطفی به وسیله چهار معرف:احترام،احساس لذت،گرمی روابط و انتقال محبت،سنجش و معرف های کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته عبارت بودند از "وفاداری،وابستگی عاطفی و تعهد تعمیم یافته.
نتایج تحقیق نشان داد اکثر جوانان از وضعیت عاطفی خانواده خود راضی بودند.در این میان فضای عاطفی بر ای پسران بیش از دختران بود و از طرفی وضعیت کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته جوانان در حد متوسط بوده و در این میان دختران نسبت به پسران از کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته بیشتری برخوردار بودند.