محمد عباس زاده؛ فرهاد شمسی متنق
چکیده
انجام مطالعات اجتماعی تجربی به روش کیفی و فضای تکوینی و درحال جافتادن این روشها بحث ارزیابی این تحقیقات و اعتبار و دقتمندی یافتههای این پژوهشها را مطرح کرده است. بهخصوص این مسئله در کشور ما با حجم پایین مقالات چاپشده در این زمینه، بسیار نمایان بوده و جستوجوی منابع و مقالات مرتبط با بررسی استاندارهای ارزیابی تحقیق ...
بیشتر
انجام مطالعات اجتماعی تجربی به روش کیفی و فضای تکوینی و درحال جافتادن این روشها بحث ارزیابی این تحقیقات و اعتبار و دقتمندی یافتههای این پژوهشها را مطرح کرده است. بهخصوص این مسئله در کشور ما با حجم پایین مقالات چاپشده در این زمینه، بسیار نمایان بوده و جستوجوی منابع و مقالات مرتبط با بررسی استاندارهای ارزیابی تحقیق کیفی و انگشتشمار بودن آنها گواهی بر مسئلهمند بودن این موضوع است. کنکاش در این موضوع، دغدغۀ نویسندگان این نوشتار است. در این کار پژوهشی سه بخش مولفههای تحقیق، معیار تحقیق و استراتژیهای تحقیق از هم تفکیک گردیدهاند. با بررسی مولفههایی همچون ویژگیهای محقق، چهارچوب مفهومی، عوامل زمینهای، اهداف و سئوالات تحقیق، رویههای جمعآوری داده، مدیریت و تحلیل دادهها، بر اهمیت رعایت معیارهای دقتمندی در هر یک از این مولفهها تاکید میشود. این مقاله به تفکیک معیارهای دقتمندی از استراتژیهای دقتمندی و البته ارتباط بین این دو اصرار دارد. برای حصول دقتمندی، معیارهای متنوعی توسط اندیشمندان ارائه شده است که برخی از آنها عبارتند از: قابلقبول بودن، قابلیت انتقال، قابلیت اتکاء، قابلیتتاییدپذیری، انسجام، کفایت نمونهگیری، اعتبار کاربرپذیری و اعتبار اخلاقی. این معیارهای با شدت و ضعف هر یک با استراتژیهایی همچون تفحص همتا، بازتابپذیری، توصیف فربه، کنترل عضوها، مشاهدهکنندهبیرونی، پیچیدگی تحلیل و کفایت مرجع در ارتباطند.
محمد عباس زاده؛ لیلا مقتدایى؛ اکبر طالبپور؛ نیر محمدپور
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1389، ، صفحه 112-140
چکیده
رفتار شهروندى دانشگاهى در برگیرنده انجام رفتارهایى چون دیگرخواهى، وجدان، نزاکت، مردانگى و مواردى مانند آن است که هرچند به صورت رسمى در حوزه وظایف رسمى کارکنان تعریف نشده است ولى انتظار مىرود کارمندان به انجام چنین رفتارهایى اقدام نمایند، چیزى که در نگهداشت و پویایى دانشگاه از اهمیت بالایى برخوردار است. مقاله حاضر با هدف شناسایى ...
بیشتر
رفتار شهروندى دانشگاهى در برگیرنده انجام رفتارهایى چون دیگرخواهى، وجدان، نزاکت، مردانگى و مواردى مانند آن است که هرچند به صورت رسمى در حوزه وظایف رسمى کارکنان تعریف نشده است ولى انتظار مىرود کارمندان به انجام چنین رفتارهایى اقدام نمایند، چیزى که در نگهداشت و پویایى دانشگاه از اهمیت بالایى برخوردار است. مقاله حاضر با هدف شناسایى عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروند سازمانى درصدد ارائه راهکارهاى عملى براى ارتقاى مفهوم مذکور مىباشد.
روش تحقیق مورد استفاده، پیمایشى بوده و جامعه آمارى پژوهش حاضر، شامل کلیه کارمندان ادارى و آموزشى دانشگاه اصفهان به تعداد 445 نفر بود که از این میان، 118 نفر براساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیرى طبقهاى بهعنوان نمونه آمارى انتخاب شدند. روش آمارى مورد استفاده، شامل مدلسازى معادلات ساختارى و تحلیل مسیر بوده است و براى محاسبه ضرایب آن، از برآوردهاى روش لیزرل استفاده شده است. تجزیه و تحلیل کلیه آمارها و اطلاعات تحقیق حاضر، از طریق نرمافزار 17 Spss، صورت گرفته است.
نتایج تحقیق نشان داد: رفتار شهروندان سازمانى در حد متوسط رو به پایین مىباشد و در این میان، متغیرهاى مورد استفاده توانستهاند، 31 درصد تغییرات متغیر تعاملات همکارىجویانه، 51 درصد تغییرات متغیر پیشنهادهاى مفید، 73 درصد تغییرات متغیر خودآموزى و 64 درصد تغییرات متغیر جو مطلوب را بهعنوان ابعاد رفتار شهروند سازمانى تبیین نمایند.
محمد عباس زاده؛ لیلا مقتدایی
دوره 10، شماره 1 ، فروردین 1388، ، صفحه 3-28
چکیده
در هزاره سوم میلادی، از متولیان دانش، انتظار می رود با برخورداری از سرمایه اجتماعی مخصوصا در عرصه دانشگاهی، ضمن خلق دانش های جدید به عنوان سرمایه های پنهان، در جهت ترفیع مشکلات جامعه، نقش فعالی را ایفا نمایند. بر این اساس، مقاله حاضر با هدف تعیین میزان دانش آفرینی در دانشگاه اصفهان، در نظر دارد از منظر جامعه شناختی، تاثیر سرمایه ...
بیشتر
در هزاره سوم میلادی، از متولیان دانش، انتظار می رود با برخورداری از سرمایه اجتماعی مخصوصا در عرصه دانشگاهی، ضمن خلق دانش های جدید به عنوان سرمایه های پنهان، در جهت ترفیع مشکلات جامعه، نقش فعالی را ایفا نمایند. بر این اساس، مقاله حاضر با هدف تعیین میزان دانش آفرینی در دانشگاه اصفهان، در نظر دارد از منظر جامعه شناختی، تاثیر سرمایه اجتماعی بر دانش آفرینی را تحلیل نماید.
روش تحقیق، پیمایشی بوده و جامعة آماری پژوهش حاضر در برگیرنده اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان به تعداد476 (سال1387) نفر می باشد که از این تعداد، 142 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب گشته اند.
روش آماری مورد استفاده، شامل رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر بوده و برای محاسبه ضرایب مسیر، از برآوردهای روش لیزرل استفاده گردیده است. کلیه آمارها و اطلاعات تحقیق حاضر(بدست آمده از پرسشنامه) ، از طریق نرم افزار Spss17 ، صورت پذیرفته است.
نتایج تحقیق، حاکی از آن است که بین دانش آفرینی و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. این امر نشان می دهد که اگر بر سرمایه اجتماعی استادان افزوده شود، در این صورت، سطح دانش آفرینی نیز ارتقا خواهد یافت. نهایت امر اینکه، توان متغیرهای مستقل مورد استفاده در تبیین واریانس متغیر وابسته(دانش آفرینی)، 19 درصد بوده است. مابقی، مربوط به تاثیر سایر متغیرها بوده که در تحقیق حاضر به آنها پرداخت نگردیده است.