مسعود چلبی؛ نیلوفر سقاباشی نایینی
دوره 18، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 28-43
چکیده
پژوهش حاضر کوشش مینماید ضمن مرور رویکردهای مختلف، با استعانت از الگوی نظری «ابرتابع رفتار»، تأثیر آرایش منابع (فرصتها)ی چهارگانه جامعه (در ابعاد مادی، سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی) را بر رفتار بهداشتی افراد مورد بررسی قرار دهد. دادهها از افراد ساکن در محلههای مختلف شهر تهران (بر اساس سطوح توسعه) به تعداد مساوی با روش پیمایش ...
بیشتر
پژوهش حاضر کوشش مینماید ضمن مرور رویکردهای مختلف، با استعانت از الگوی نظری «ابرتابع رفتار»، تأثیر آرایش منابع (فرصتها)ی چهارگانه جامعه (در ابعاد مادی، سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی) را بر رفتار بهداشتی افراد مورد بررسی قرار دهد. دادهها از افراد ساکن در محلههای مختلف شهر تهران (بر اساس سطوح توسعه) به تعداد مساوی با روش پیمایش جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از الگوسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان میدهند که ساکنین محلههای توسعهیافته، به میزان بیشتری رفتارهای بهداشتی را رعایت میکنند. همچنین از بین مجموعه منابع موجود در جامعه، فرصتهای اجتماعی (رابطهای) و فرصتهای فرهنگی (آگاهی بهداشتی)، بیشترین تأثیر را بر رفتار بهداشتی شهروندان دارند. بهعلاوه فرصتهای سیاسی و فرصتهای مادی نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم سلامت و رفتار بهداشتی افراد را تحتالشعاع قرار میدهند.
مسعود چلبی؛ رسول عباسی تقیدیزج
دوره 16، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 38-64
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تجربی شروطی است که همزمان اجازه برابری توأم با کارائی در نظام آموزش عالی را فراهم میکنند، نه افزایش یکی به هزینه دیگری را. این پژوهش بر اساس طرح مورد پژوهی چندگانه مبتنی بر منطق تکرار، انجام شد. این نوع طرح پژوهشی نیازمند نظریه (اولیه) است." الگوی سه سطحی تولید پایدار علم " چارچوب نظری این مطالعه را تشکیل میدهد. ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تجربی شروطی است که همزمان اجازه برابری توأم با کارائی در نظام آموزش عالی را فراهم میکنند، نه افزایش یکی به هزینه دیگری را. این پژوهش بر اساس طرح مورد پژوهی چندگانه مبتنی بر منطق تکرار، انجام شد. این نوع طرح پژوهشی نیازمند نظریه (اولیه) است." الگوی سه سطحی تولید پایدار علم " چارچوب نظری این مطالعه را تشکیل میدهد. انتخاب موارد (کشورها) مبتنی بر نمونهگیری نظری است. کشورهای تحت مطاله بر مبنای ملاکهای میزان برابری و کارائی نظام آموزش عالی انتخاب شدند، یعنی دو مجموعه کشورها، یک مجموعه کشورها که همزمان حائز نوعی برابری و کارائی بالا در نظام آموزش عالی بودند (موارد مثبت) و مجموعه دیگر که روی هر دو متغیر مزبور دارای امتیاز پائین بودند (موارد منفی). نتایج این پژوهش نشان داد که ترکیب (توازن) همزمان برابری و کارائی بالا ناشی از ترکیب حضور شروط رقابتپذیری سازمانی، شایسته سالاری، حاکمیت قانون، مردمسالاری، اقتصاد مولد، رقابتپذیری بین جامعهای و فقدان قدرگرائی(بعنوان شروط لازم) و (بهعنوان شروط جانشین پذیر/ کافی) است. یافتههای تجربی مؤید قدرت تبیینی الگوی سه سطحی تولید پایدار علم است و با توجه به روش بهکار رفته، میتوان برای نتایج این مطالعه قابلیت تعمیم تحلیلی قائل شد.
مسعود چلبی؛ سیدمحسن موسوی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1387، ، صفحه 34-57
چکیده
پژوهش حاضر کوشش مینماید ضمن مرور رویکردهای مختلف در باب شادمانی، با اتخاذ رویکردی جامعهشناختی به بررسی شادمانی بپردازد. در این مطالعه دو روش بهکار گرفته شد. یکی روش پیمایش است که با انتخاب 386 نفر از شهرهای تهران، یزد، اردکان و میبد و با استفاده از پرسشنامه شادمانی آکسفورد انجام شد. دیگری روش تطبیقی کمی است که با استفاده از دادههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر کوشش مینماید ضمن مرور رویکردهای مختلف در باب شادمانی، با اتخاذ رویکردی جامعهشناختی به بررسی شادمانی بپردازد. در این مطالعه دو روش بهکار گرفته شد. یکی روش پیمایش است که با انتخاب 386 نفر از شهرهای تهران، یزد، اردکان و میبد و با استفاده از پرسشنامه شادمانی آکسفورد انجام شد. دیگری روش تطبیقی کمی است که با استفاده از دادههای ثانویه صورت گرفت. طبق دادههای اخیر، رتبه سازمانی ایران در میان 69 کشور، رده 61 است که رده نازلی است. دادههای پیمایش نیز میانگین شادمانی در چهار شهر مزبور را در سطحی پایین نشان میدهند. یافتههای پژوهش همچنین نشان میدهد که روابط اجتماعی توأم با اعتماد اثر تعیینکننده بر شادمانی دارند و در این میان خانواده بهعنوان عمدهترین تأمینکننده شادمانی افراد محسوب میشود.
مسعود چلبی؛ غلامرضا عظیمی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1386، ، صفحه 1-36
چکیده
مقاله حاضر به بررسی رابطه تحولات سیاسی با اولین نوسازی (اقتصادی) در سه کشور ایران، چین و ژاپن میپردازد. این مطالعه به روش تطبیقی ـ تاریخی انجام گردیده است. زمان مورد مطالعه از سالهای 1800 ـ 1920 را دربر میگیرد. سه رویداد مهم در این بررسی انقلاب میجی (1868)، انقلاب مشروطه (1905) و انقلاب 1911 چین میباشد. در این پژوهش دو نوع ساختار سیاسی عمده ...
بیشتر
مقاله حاضر به بررسی رابطه تحولات سیاسی با اولین نوسازی (اقتصادی) در سه کشور ایران، چین و ژاپن میپردازد. این مطالعه به روش تطبیقی ـ تاریخی انجام گردیده است. زمان مورد مطالعه از سالهای 1800 ـ 1920 را دربر میگیرد. سه رویداد مهم در این بررسی انقلاب میجی (1868)، انقلاب مشروطه (1905) و انقلاب 1911 چین میباشد. در این پژوهش دو نوع ساختار سیاسی عمده از هم تمیز داده شدهاند: یکی «پاتریمونیالیزم» در مورد ایران و چین و دیگری «فئودالیزم» در مورد ژاپن. اولی مخل پیشرفت اقتصادی تشخیص داده شد، در حالیکه دومی در ژاپن مانع تحولات اقتصادی نشد. در بررسی نقش نظام جهانی از دو مفهوم ادغام سیاسی و ادغام اقتصادی استفاده گردید. و در بررسی وفاق نخبگان، نخبگان در چهارگروه: نخبگان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مد نظر قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد وجود ساختار سیاسی فئودالی در جامعه ژاپن قبل از انقلاب میجی، امکان شکلگیری طبقات مختلف را بهوجود آورد در نتیجه در هنگام برخورد این جامعه با نظام جهانی یکی از طبقات بالا (ساموراییها) از بدنه قدرت جدا شده و نوسازی را آغاز ساختند در مقابل ساختار پاتریمونیالی قدرت در ایران و چین اجازه شکلگیری هیچ طبقه یکدست و متحد را نداد. در نتیجه در قرن 19 با برخورد این دو جامعه با نظام جهانی و با ضعف ساختار متمرکز قدرت تمام گروههای مختلف با خواستههای متفاوت وارد عرصه عمومی جامعه شدند. در نتیجه دو انقلاب مشروطه و 1911 چین به آشوب و بینظمی منجر شد.
.