ابوالفضل مرشدی؛ حامد شیری
دوره 9، شماره 3 ، مهر 1387، ، صفحه 194-225
چکیده
طرح نظریه سرمایه اجتماعی تأملی مجدد در نقش و تأثیر اجتماع و تشکلهای جامعهمحور در تحقق توسعه بهویژه توسعه پایدار و همهجانبه است. در این چارچوب، مقاله حاضر تلاش دارد تا نقش کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای شهر تهران در تقویت سرمایه اجتماعی دانشجویان و تأثیر آن در گسترش هنجارهای مدنی و کاهش رفتارهای انحرافی در بین دانشجویان ...
بیشتر
طرح نظریه سرمایه اجتماعی تأملی مجدد در نقش و تأثیر اجتماع و تشکلهای جامعهمحور در تحقق توسعه بهویژه توسعه پایدار و همهجانبه است. در این چارچوب، مقاله حاضر تلاش دارد تا نقش کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای شهر تهران در تقویت سرمایه اجتماعی دانشجویان و تأثیر آن در گسترش هنجارهای مدنی و کاهش رفتارهای انحرافی در بین دانشجویان را مورد سنجش قرار دهد. برای سنجش مفهوم سرمایه اجتماعی از چارچوب نظری پاتنام استفاده شده است. در این چارچوب شبکه روابط، اعتماد و همیاری مؤلفههای اصلی سرمایه اجتماعی را تشکیل میدهند. روش تحقیق در این پژوهش روش پیمایش است که با استفاده از تکنیک پرسشنامه به اجرا درآمده است. نتایج پژوهش نشان میدهد در حالیکه سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران (به عنوان گروه کنترل) و فعالین کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای از حد متوسط تجاوز نمیکند اما سرمایه اجتماعی اعضای کانونهای فرهنگی و هنری بیشتر از سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران است. نتایج همچنین بیانگر تأثیر مستقیم سرمایه اجتماعی بر تقویت رفتارهای مدنی و کاهش رفتارهای انحرافی است.
غلامعباس توسلی؛ ابوالفضل مرشدی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1385، ، صفحه 96-118
چکیده
این مقاله مبتنی است بر چارچوب نظری پیتر برگر که از نظر سازه گرایی اجتماعی بع تبیین وضعیت دینداری و گرایش های دینی در جوامع در حال گذار می پردازد.با توسعه نهادهای مدرن در جوامع در حال توسعه نه تنها نسبت نهاد دین با دیگر نهادهای اجتماعی دستخوش تحول می شود،بلکه مجکوعه آگاهیهای همراه با نهادهای مدرن سطح و شیوه دینداری افراد را نیز تغییر ...
بیشتر
این مقاله مبتنی است بر چارچوب نظری پیتر برگر که از نظر سازه گرایی اجتماعی بع تبیین وضعیت دینداری و گرایش های دینی در جوامع در حال گذار می پردازد.با توسعه نهادهای مدرن در جوامع در حال توسعه نه تنها نسبت نهاد دین با دیگر نهادهای اجتماعی دستخوش تحول می شود،بلکه مجکوعه آگاهیهای همراه با نهادهای مدرن سطح و شیوه دینداری افراد را نیز تغییر میدهد.در این مقاله سطح دینداری و گرایش های دینی دانشجویان فنی،به عنوان یکی از مهم ترین حاملان آگاهی مدرن(جهان بینی علمی یا ذهنیت فنی)مورد بررسی قرار گرفته است.داده های تجربی در این مقاله حاکی از آن است که باورهای دینی دانشجویان در حد بالا و پایبندی آنها به انجام دادن اعمال جمعی دینی در حد متوسط به بالایی است،اما پایبندی آنها به انجام دادن مناسک فردی دینی در حد کم ارزیابی می شود.همچنین گرایش به دین خصوصی برخورد گزینشی با دین و گرایش به تکثر گرایی دینی رواج زیادی بین دانشجویان دارد.به این ترتیب به نظر می رسد داده های تجربی تا حدودی موئد دیدگاه نظری مطرح شده در این مقاله است.