سید علیرضا افشانى؛ ابراهیم مسعودنیا؛ محمد حیدرى
دوره 11، شماره 3 ، مهر 1389، ، صفحه 27-55
چکیده
ازجمله سؤالهاى مهمى که در جامعهشناسى سیاسى و بهویژه در بحث تکوین و تغییر نگرشهاى سیاسى همواره وجود داشته، نوع نگرش سیاسى مردم و تحلیل جامعهشناختى منشأ و عوامل مؤثر بر این نگرشها بوده است. این پژوهش با هدف تعیین توزیع اجتماعى نگرشهاى سیاسى نوگرا و سنتگرا در شهر یزد انجام شده است.
روش تحقیق، پیمایشى بوده و دادهها با استفاده ...
بیشتر
ازجمله سؤالهاى مهمى که در جامعهشناسى سیاسى و بهویژه در بحث تکوین و تغییر نگرشهاى سیاسى همواره وجود داشته، نوع نگرش سیاسى مردم و تحلیل جامعهشناختى منشأ و عوامل مؤثر بر این نگرشها بوده است. این پژوهش با هدف تعیین توزیع اجتماعى نگرشهاى سیاسى نوگرا و سنتگرا در شهر یزد انجام شده است.
روش تحقیق، پیمایشى بوده و دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته جمعآورى گردید. جامعه آمارى پژوهش، کلیه افراد بالاى 18 سال شهر یزد بوده که 280 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند.
یافتههاى تحقیق نشان داد تفاوت معنادارى میان افراد جوان و افراد مسن و نیز میان افراد مجرد و متأهل از نظر نوع نگرش سیاسى وجود داشت. همچنین رابطه مستقیمى بین پایگاه اقتصادى اجتماعى، آگاهى سیاسى، مشارکت سیاسى و میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعى با میزان نوگرایى سیاسى وجود دارد. متغیرهاى میزان استفاده از رسانههاى ارتباط جمعى، میزان آگاهى سیاسى، میزان مشارکت سیاسى و میزان دیندارى تأثیر معنىدارى بر نگرش سیاسى داشتند. در بین متغیرهاى تحقیق، میزان مشارکت سیاسى با 6 درصد بیشترین سهم را در تبیین نگرش سیاسى داشت. با استفاده از واریانس ترکیب خطى متغیرهاى مستقل 6/20 درصد از واریانس نگرش سیاسى تبیین گردید.