سیدحسین سراجزاده؛ سارا شریعتی؛ کیهان صفری
دوره 17، 1,2 ، فروردین 1395، ، صفحه 96-120
چکیده
واقعیت اجتماعی کردستان، خبر از وجود جریانهای دینی- عقیدتی میدهد که خوانشهای متفاوتی از دین و دینداری دارند، به طوری که میتوان از نوعی تکثر دینی- عقیدتی در کردستان سخن گفت که زیست دینی جوانان کُرد را با چالشهایی هم مواجه کرده است. این مطالعه به دنبال پاسخ به این پرسش است که: مهمترین چالشهای زیست دینی جوانان با وجود تکثر ...
بیشتر
واقعیت اجتماعی کردستان، خبر از وجود جریانهای دینی- عقیدتی میدهد که خوانشهای متفاوتی از دین و دینداری دارند، به طوری که میتوان از نوعی تکثر دینی- عقیدتی در کردستان سخن گفت که زیست دینی جوانان کُرد را با چالشهایی هم مواجه کرده است. این مطالعه به دنبال پاسخ به این پرسش است که: مهمترین چالشهای زیست دینی جوانان با وجود تکثر دینی-مسلکی در شهرستان سنندج کدامند؟ در این پژوهش از روش کیفی و به طور خاص از نظریة زمینهای برای تحلیل دادهها استفاده شده است. براساس دادههای گردآوری شده از میدان تحقیق، نُه مقوله با عناوین: سلفیگری و بنیادگرایی دینی، مکاتب دینی و تعارضات دینی، تضاد سنتهای دینی و مدرنیته، تحمیل ایدئولوژیهای سیاسی-دینیِ مرکزی، فرقهگرایی، ترکیب و تعارض دین و سیاست، رشد بیعدالتیهای دینی/ سیاسی/ ساختاری، بیاعتمادی به معرفان دینی و دنیاگروی برساخته شد. این مقولهها حاکی از ان است که در میدان اجتماعی و فرهنگی کردستان تنشهایی جریان دارد که میتواند موجب تقویت جریان فرآیند سکولارشدن گردد و واکنش هایی نسبت به آن شکل گیرد. بنابراین، نه مقوله حاصل از دادهها حول مقوله "تنشهای چند وجهی مقوم سکولارشدن" به عنوان مقوله هسته تنیده شدهاند.