اعظم خطیبی؛ مهناز رجبی فر
چکیده
سلامت اجتماعی، تحت تأثیر عوامل جامعه پذیری متعددی قرار دارد و عوامل اجتماعی شدن (در اینجا خانواده، معلمان و همسالان) از راههای متعددی به ارتقاء سلامت اجتماعی دانشآموزان کمک میکنند. هدف اصلی این پژوهش نیز تبیین تأثیر عوامل اجتماعی شدن در ارتقاء سلامت اجتماعی دانشآموزان شهر مریوان است. از نظریههای کییز و شاپیرو و ساراسون ...
بیشتر
سلامت اجتماعی، تحت تأثیر عوامل جامعه پذیری متعددی قرار دارد و عوامل اجتماعی شدن (در اینجا خانواده، معلمان و همسالان) از راههای متعددی به ارتقاء سلامت اجتماعی دانشآموزان کمک میکنند. هدف اصلی این پژوهش نیز تبیین تأثیر عوامل اجتماعی شدن در ارتقاء سلامت اجتماعی دانشآموزان شهر مریوان است. از نظریههای کییز و شاپیرو و ساراسون و همکارانش و اون هارجی و چند نفر دیگر استفاده شده است. این تحقیق با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه استاندارد شده برای جمعآوری دادهها، 375 نفر را با شیوه نمونهگیری نسبتی چند مرحلهای مورد مطالعه قرار دادهاست. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای نقش خانواده، معلمان و همسالان 693/0 واحد از واریانس متغیر وابسته را پیش بینی نمودهاند و بتای حمایت اجتماعی همسالان 567/0 و مهارتهای ارتباطی خانواده 294/0 دارای بالاترین تاثیر بوده و بیشترین درصد از واریانس ارتقاء سلامت اجتماعی را پیشبینی نمودهاند. نتایج در بعد حمایت اجتماعی همسالان زنگ هشداری برای خانوادهها و معلمان است؛ زیرا بیش از خانواده و معلمان، دانش اموزان را تحت تاثیر قرار داده است.