صادق جهانبخش گنجه؛ فاطمه جواهری؛ صادق صالحی
چکیده
در ایران مانند سایر جوامع همراهی با فرایند جهانیشدن و همچنین روند توسعه کشور، ضریب بهرهگیری از طبیعت و احتمال آسیب رساندن به آن را شدت بخشیده است. انتظار میرود نهاد تعلیم و تربیت و بهویژه آموزش عالی در راستای فرهنگسازی برای استفاده بهینه از طبیعت و تحقق محیطزیست سالم و پایدار فعالیت کند. به این دلیل متن حاضر بر این هدف متمرکز ...
بیشتر
در ایران مانند سایر جوامع همراهی با فرایند جهانیشدن و همچنین روند توسعه کشور، ضریب بهرهگیری از طبیعت و احتمال آسیب رساندن به آن را شدت بخشیده است. انتظار میرود نهاد تعلیم و تربیت و بهویژه آموزش عالی در راستای فرهنگسازی برای استفاده بهینه از طبیعت و تحقق محیطزیست سالم و پایدار فعالیت کند. به این دلیل متن حاضر بر این هدف متمرکز است که نشان دهد آموزش عالی ایران چگونه به مقوله محیطزیست پرداخته است. این مطالعه از حیث نظری بر آراء جان هانیگن و از جهت اسلوب تحقیق بر روش تحلیل مضمون استوار است. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل ده تن از مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین کارگزاران سازمان حفاظت از محیطزیست هستند که بهصورت نمونهگیری نظری و هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. در وهله اول پاسخگویان به این واقعیت اشاره داشتند که اگر الگوی هانیگن مبنای داوری باشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد پایداری محیطزیست فعالیت خاصی انجام نداده است. در مرحله دوم در پاسخ به این پرسش که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه اساساً چه نوع فعالیتی میتواند انجام دهد نکته و نظرهایی پیشنهاد شد. دادهها با استفاده از نرمافزار مک کیودا تجزیهوتحلیل شد. در وهله اول از یافتههای بهدستآمده 99 کد استخراج شد، سپس با طبقهبندی کدها 13 مقوله شامل مداخله برنامهریزیشده حاکمیت، توجه به اصل پیوستگی فرهنگی، آمایش سرزمینی، آگاهی بخشی و آموزش عمومی، گفتمان سازی در دانشگاهها، تقویت تشکلهای مدنی، اولویت بخشیدن به پژوهش درباره محیطزیست پایدار، تدوین برنامه های آموزشی محیطزیست محور، تقویت همکاری بین بخشی در راستای محیطزیست پایدار، بهره گیری از نقش متخصصان، ظرفیت سازی از طریق رسانه ها و مدیریت سبز شناسایی و برجسته سازی شد.