سینما از طریق فیلم بهنحوی جامعه اطراف خود را به تصویر میکشد و در واقع گرایشهای روحی، روانی و ضمیر ناخودآگاه جمعی را منعکس میسازد. فیلمها با افشای نهادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک جامعه روحیات یک دوران را مجسم میسازند.
در این نوشتار با تکیه بر نظریه کراکائر در عین مدنظر داشتن نظریه ژان دووینیو و با روش نشانهشناسی در سطح ...
بیشتر
سینما از طریق فیلم بهنحوی جامعه اطراف خود را به تصویر میکشد و در واقع گرایشهای روحی، روانی و ضمیر ناخودآگاه جمعی را منعکس میسازد. فیلمها با افشای نهادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک جامعه روحیات یک دوران را مجسم میسازند.
در این نوشتار با تکیه بر نظریه کراکائر در عین مدنظر داشتن نظریه ژان دووینیو و با روش نشانهشناسی در سطح تحلیل همنشینی و تحلیل جانشینی و بهرهگیری از استعارهها، نمادها و برخی رمزهای فنی به آشکارسازی نهادهای اجتماعی پرداخته شده است.
بنابر یافتههای تحقیق این نهادها مخدوش و بیمار بوده و گرفتار تعارضات هنجاری و بیماریهایی چون دورویی، ریاکاری و فریبکاری هستند و صفات ناپسند، ناهنجاریها و کژرفتاریهای بسیاری را باعث میشوند و بستر مناسبی برای اجتماعی شدن و هویت یافتن نوجوانان و جوانان نیستند. تعارضات هنجاری و ریاکاری ناشی از آن در بزرگسالان، در نوجوانان و جوانان سرکشی و سر باز زدن از هنجارهای اجتماعی را بهدنبال دارد.