اکبر علیوردینیا؛ محمدرضا حسنی
دوره 16، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 3-37
چکیده
این تحقیق در پی تبیین بزهکاری بر پایة نظریة شرمسارسازی بازپذیرکننده بریث ویت میباشد. از نظر بریت ویت، موضوع کلیدی در باب جرم و کنترل آن، نوع شرمسارسازی است: شرمسارسازی بازپذیرکننده یا شرمسارسازی طردکننده. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان دانشآموزان دختر و پسرپایة سوم دبیرستان شهر تبریز، در سال ...
بیشتر
این تحقیق در پی تبیین بزهکاری بر پایة نظریة شرمسارسازی بازپذیرکننده بریث ویت میباشد. از نظر بریت ویت، موضوع کلیدی در باب جرم و کنترل آن، نوع شرمسارسازی است: شرمسارسازی بازپذیرکننده یا شرمسارسازی طردکننده. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان دانشآموزان دختر و پسرپایة سوم دبیرستان شهر تبریز، در سال تحصیلی94-1393 انجام یافته است. نمونهگیری با روش طبقهبندیشده انجام گرفته و حجم نمونه 835 نفر بوده است. برای سنجش بزهکاری، شش بعددر نظر گرفته شد.اعتبار سنجههای تحقیق با روش اعتبار محتوا و اعتبار سازه و روایی تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده است. نتایج حاصل از تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری نشان میدهد که متغیر شرمسارسازی فاقد اثر مستقیم بر بزهکاری، اما واجد اثر غیرمستقیم بر بزهکاری میباشد. متغیر بازپذیری اثر معناداری بر بزهکاری ندارد. متغیر انگزنی دارای اثر غیرمستقیم و فاقد اثر مستقیم بر بزهکاری میباشد. متغیر به هم پیوستگی واجد اثر مستقیم و فاقد اثر غیرمستقیم بر بزهکاری میباشد. همالان بزهکار نیز هم دارای اثر مستقیم و هم دارای اثر غیرمستقیم بر بزهکاری بوده است.
اکبر علیوردینیا؛ محمداسماعیل ریاحی؛ سیده ملیحه موسوی چاشمی
دوره 8، شماره 2 ، تیر 1386، ، صفحه 75-99
چکیده
امروزه گسترش بزهکاری در جامعه، بهویژه در بین نوجوانان، از حساسیتهای ویژهای برخوردار شده است. بازتاب چنین حساسیتهایی زمینه را برای پژوهشهای علمی به منظور علتیابی و ارایهی راهکارهای بهینه فراهم میسازد. تحقیق حاضر با آزمون تجربی نظریهی فشار عمومی اگنیو (که درواقع نسخه تجدیدنظرشدهای از نظریهی فشار است)، بهدنبال ...
بیشتر
امروزه گسترش بزهکاری در جامعه، بهویژه در بین نوجوانان، از حساسیتهای ویژهای برخوردار شده است. بازتاب چنین حساسیتهایی زمینه را برای پژوهشهای علمی به منظور علتیابی و ارایهی راهکارهای بهینه فراهم میسازد. تحقیق حاضر با آزمون تجربی نظریهی فشار عمومی اگنیو (که درواقع نسخه تجدیدنظرشدهای از نظریهی فشار است)، بهدنبال تبیین عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان بزهکاری نوجوانان میباشد. روش تحقیق پیمایشی بوده است و 400 دانشآموز سال سوم دبیرستانهای شهر بابل در سال تحصیلی 1385 ـ 86 بهطور خود اجرا به پرسشنامه پاسخ دادهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که حذف محرک مثبت، وجود محرک منفی و حالات عاطفی منفی با متغیر وابسته (یعنی بزهکاری) رابطه مستقیم و معناداری داشتهاند. همچنین رابطه مستقیم و معناداری بین متغیرهای عدم دستیابی به اهداف ارزشمند مثبت، وجود محرک منفی و حالات عاطفی منفی نوجوانان مشاهده شده است. درنتیجه، میتوان گفت که یافتههای به دست آمده در زمینه رابطه متغییرهای مستقل تحقیق با بزهکاری موافق با نظریه فشار عمومی اگنیو و مطالعات انجامشده پیشین است.
احمد رجبزاده؛ محمد فاضلی
دوره 8، شماره 2 ، تیر 1386، ، صفحه 100-121
چکیده
مطالعات متعدد در تحقیقات جامعهشناختی درباره دموکراتیزاسیون بر نقش طبقات اجتماعی در گذار به دموکراسی یا تحکیم آن تأکید میکنند. برخی نظریهپردازان مانند برینگتن مور بورژوازی و برخی نظیر روشهمیر و همکارانش کارگران را کارگزار تحقق دموکراسی میدانند. این مقاله مدعی رویکرد دیگری به نقش طبقات اجتماعی در دموکراتیزاسیون است و از ...
بیشتر
مطالعات متعدد در تحقیقات جامعهشناختی درباره دموکراتیزاسیون بر نقش طبقات اجتماعی در گذار به دموکراسی یا تحکیم آن تأکید میکنند. برخی نظریهپردازان مانند برینگتن مور بورژوازی و برخی نظیر روشهمیر و همکارانش کارگران را کارگزار تحقق دموکراسی میدانند. این مقاله مدعی رویکرد دیگری به نقش طبقات اجتماعی در دموکراتیزاسیون است و از رهگذر بررسی تطبیقی فرایند گسست دموکراسی در سه کشور ایران، ترکیه و کره جنوبی در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم، در خصوص فقدان منافع ذاتی از پیش تعیین شده برای هر یک از طبقات اجتماعی در دموکراسی استدلال میکند و معتقد است باید منافع هر طبقه اجتماعی را برساخته شرایط تاریخی خاص لحظهای از تاریخ که درباره آن تحلیل صورت میگیرد دانست. با اتکا به این رویکرد، دموکراسی نه کارکرد کنش تاریخی طبقهای خاص بلکه محصول تعادل قدرت نسبی طبقات اجتماعی دانسته میشود. چنین دیدگاهی از رویکردی ساختارگرایانه به تحکیم دموکراسی طرفداری میکند.