رعنا پورمحمد؛ علی رجبلو؛ آرش حیدری؛ فاطمه صادقی
چکیده
"برساخت زن اروتیک" در تاریخ ایران نقطهای کانونی در نگارش تاریخ سکسوالیته است. این پژوهش در راستای پاسخگویی به این سؤال تدوین شده است که در کدامین برهۀ تاریخی زن دارای هستی اروتیک شد؟ پژوهش حاضر با روش دیرینهشناسی انجام گرفته و در این راستا از نگارههای اروتیک دورۀ صفویه و اسناد مکتوب موجود استفاده شده است. در دورۀ شاه عباس ...
بیشتر
"برساخت زن اروتیک" در تاریخ ایران نقطهای کانونی در نگارش تاریخ سکسوالیته است. این پژوهش در راستای پاسخگویی به این سؤال تدوین شده است که در کدامین برهۀ تاریخی زن دارای هستی اروتیک شد؟ پژوهش حاضر با روش دیرینهشناسی انجام گرفته و در این راستا از نگارههای اروتیک دورۀ صفویه و اسناد مکتوب موجود استفاده شده است. در دورۀ شاه عباس گذاری از برهنههای ادبی به برهنههای اروتیک در نقاشیها صورت گرفت و تصاویر زنان با فردیتیافتگی بیشتری در اندامها در عرصۀ تصویر حضور یافتند. در اواخر صفویه تصاویر عریان زنان پیوسته دارای نشانگانی فرنگی میشود. اما مسئله نه بر سر دوگانۀ زن غربی و زن ایرانی بلکه در رابطه با جدالی است که در این دوره بین مسیحیت، تصوف و اسلام شروع به شکلگیری میکند و رسالههای متعددی حول آن نگاشته میشود؛ بنابراین برهنگی به زن مسیحی فرنگی منتسب میشود. با حضور فیگور زن در نقاشیهای تکبرگی و دیوارنگارهها کمکم تعریف جدیدی از زنانگی در خیال انسان ایرانی شروع به شکلگیری میکند و نوعی تغییر جغرافیایی در امیال مرد ایرانی صورت میگیرد، زن مسیحی فرنگی ابژۀ میل مرد ایرانی میشود که پسلرزههای آن را به صورت شدیدتر در دورۀ قاجار شاهد هستیم.