مسعود کوثری؛ محمد مهدی مولایی
دوره 13، شماره 4 ، دی 1391، ، صفحه 149-175
چکیده
این پژوهش موضوع «مردانگی» در موسیقی رپ ایرانی- فارسی را مورد توجه قرار داده است و از اینروی در حوزۀ بینرشتهای «مطالعات مردان» قرار میگیرد. در مطالعات مردان، از «مردانگی»ها سخن گفته میشود که در زمانها و مکانهای مختلف، متفاوت هستند و از این روی مردانگی را میتوان برساختهای اجتماعی دانست. در میان نظریههای ...
بیشتر
این پژوهش موضوع «مردانگی» در موسیقی رپ ایرانی- فارسی را مورد توجه قرار داده است و از اینروی در حوزۀ بینرشتهای «مطالعات مردان» قرار میگیرد. در مطالعات مردان، از «مردانگی»ها سخن گفته میشود که در زمانها و مکانهای مختلف، متفاوت هستند و از این روی مردانگی را میتوان برساختهای اجتماعی دانست. در میان نظریههای حوزۀ مطالعات مردان، نظریۀ «مردانگی هژمونیک» مورد توجه قرار گرفته است تا نسبت و کارامدی آن برای تحلیل مسائل جنسیتی در ایران ارزیابی شود. برای روش پژوهش مدل تحلیل کنشگران گریماس که الگویی برای تحلیل روایی است مورد استفاده قرار گرفته است. بر این مبنا ۱۴ روایت مردانگی از موسیقی رپ ایرانی- فارسی استخراج شده و روابط کنشگران در این حوزه تحقیق با یکدیگر تحلیل شده است. تضاد روایتها و ضدروایتها و قرارگیری مردان در نقش راوی و مشارکتکنندگان اصلی و فرعی در هر کدام مورد بحث قرار گرفته است. این ۱۴ روایت مردانگی در رپ ایرانی-فارسی، بر اساس نسبتی که با شرایط اجتماعی ایران دارند در دو فضای مردانگیهای هژمونیک و مردانگیهای آلترناتیو قرار میگیرند