سیدحسین سراجزاده؛ سارا شریعتی؛ کیهان صفری
دوره 17، 1,2 ، فروردین 1395، ، صفحه 96-120
چکیده
واقعیت اجتماعی کردستان، خبر از وجود جریانهای دینی- عقیدتی میدهد که خوانشهای متفاوتی از دین و دینداری دارند، به طوری که میتوان از نوعی تکثر دینی- عقیدتی در کردستان سخن گفت که زیست دینی جوانان کُرد را با چالشهایی هم مواجه کرده است. این مطالعه به دنبال پاسخ به این پرسش است که: مهمترین چالشهای زیست دینی جوانان با وجود تکثر ...
بیشتر
واقعیت اجتماعی کردستان، خبر از وجود جریانهای دینی- عقیدتی میدهد که خوانشهای متفاوتی از دین و دینداری دارند، به طوری که میتوان از نوعی تکثر دینی- عقیدتی در کردستان سخن گفت که زیست دینی جوانان کُرد را با چالشهایی هم مواجه کرده است. این مطالعه به دنبال پاسخ به این پرسش است که: مهمترین چالشهای زیست دینی جوانان با وجود تکثر دینی-مسلکی در شهرستان سنندج کدامند؟ در این پژوهش از روش کیفی و به طور خاص از نظریة زمینهای برای تحلیل دادهها استفاده شده است. براساس دادههای گردآوری شده از میدان تحقیق، نُه مقوله با عناوین: سلفیگری و بنیادگرایی دینی، مکاتب دینی و تعارضات دینی، تضاد سنتهای دینی و مدرنیته، تحمیل ایدئولوژیهای سیاسی-دینیِ مرکزی، فرقهگرایی، ترکیب و تعارض دین و سیاست، رشد بیعدالتیهای دینی/ سیاسی/ ساختاری، بیاعتمادی به معرفان دینی و دنیاگروی برساخته شد. این مقولهها حاکی از ان است که در میدان اجتماعی و فرهنگی کردستان تنشهایی جریان دارد که میتواند موجب تقویت جریان فرآیند سکولارشدن گردد و واکنش هایی نسبت به آن شکل گیرد. بنابراین، نه مقوله حاصل از دادهها حول مقوله "تنشهای چند وجهی مقوم سکولارشدن" به عنوان مقوله هسته تنیده شدهاند.
علی محمد حاضری؛ مرضیه حاجیهاشمی
دوره 15، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 87-125
چکیده
آنچه در این مقاله، مورد مطالعه و پژوهش است، اندیشههای سیاسی و اجتماعی برگرفته از آثار مستقیم چهار چهره شاخص بنیادگرایی دینی در ایران معاصر است تا بتوان بر اساس روش تحلیل تماتیک به الگویی دست یافت که بیانگر مؤلفههای نظری این طیف از اسلامگرایی سیاسی با رویکردی کاملاَ بومی باشد. در این مجال دادههای متنی، مورد توصیف، سازماندهی ...
بیشتر
آنچه در این مقاله، مورد مطالعه و پژوهش است، اندیشههای سیاسی و اجتماعی برگرفته از آثار مستقیم چهار چهره شاخص بنیادگرایی دینی در ایران معاصر است تا بتوان بر اساس روش تحلیل تماتیک به الگویی دست یافت که بیانگر مؤلفههای نظری این طیف از اسلامگرایی سیاسی با رویکردی کاملاَ بومی باشد. در این مجال دادههای متنی، مورد توصیف، سازماندهی و سپس تفسیر قرار میگیرد، به گونهای که دادههای متنی ابتدا تنظیم و سازماندهی میشوند تا مقولههای هر اندیشه به طور مجزا از دادههای متنی به نظم درآمده، ظاهر شوند و بعد از تعیین مقولات مشترک، حمایت تماتیک یا موضوعی از آنها به عمل آید. این فرآید تا اشباع تماتیک، ادامه دارد و سپس در نهایت یک الگوی تماتیک بومی از بنیادگرایی در ایران ارائه و تفسیر میشود که بیانگر مؤلفههای اندیشههای این طیف از نخبگان و کنشگران سیاسی و اجتماعی در عرصه تحولات ایران معاصر است و به این مفهوم در حوزه جامعه شناسی سیاسی ایران، معنا میبخشد.