در این مقاله با اتکا به رویکردی پدیدارشناسانه، استقرایی و اکتشافی، به دنبال کشف فهم مردان از «غیرتناموسی» و همچنین کشف موقعیتها و لحظاتی از زندگی روزمره بودهایم که مردان در آن غیرتمندانه احساس و رفتار میکنند. بدینمنظور از نظریه مبنایی به عنوان روش پژوهش کیفی بهره گرفتهایم. دادههای پژوهش نیز بهوسیله مصاحبه و مشاهده ...
بیشتر
در این مقاله با اتکا به رویکردی پدیدارشناسانه، استقرایی و اکتشافی، به دنبال کشف فهم مردان از «غیرتناموسی» و همچنین کشف موقعیتها و لحظاتی از زندگی روزمره بودهایم که مردان در آن غیرتمندانه احساس و رفتار میکنند. بدینمنظور از نظریه مبنایی به عنوان روش پژوهش کیفی بهره گرفتهایم. دادههای پژوهش نیز بهوسیله مصاحبه و مشاهده مستقیم جمعآوری شدهاند. جمعیت مورد مطالعه شامل مردان 20 تا 40 ساله تهرانی است و نمونهها شامل 25 مرد و 5 زن بودهاند که طبق روش نمونهگیری نظری انتخاب شدهاند. طبق نتایج این پژوهش، غیرتناموسی نگرانی و تشویش مردان ایرانی از ابژهسازی و خود_ابژهسازی نوامیس خود و کنشهای متناظر با آن است. منظور از ابژهسازی تقلیل کلیت وجودی زن به جنسیتاش و تعامل با او به عنوان یک شی جنسی از سوی اجتماع مردانه و از طریق نگاه، کلام، تماسهای بدنی، روابط عاطفی، معاشرتهای اجتماعی و روابط جنسی است. خود_ابژهسازی نیز به نقش ارادی یا غیرارادی اما فعال زن در چنین تجربیاتی اشاره دارد. بر اساس یافتهها مردان درجات متغیری از نگرانی را در برابر سطوح مختلف ابژهسازی و خود_ابژهسازی تجربه میکنند. ترکیب ادراک مرد از فضای تعامل، وضعیت سایر مردان و وضعیت زن، نقش برجستهای در برانگیختن عواطف غیرتمندانه یا غیرغیرتمندانه و واکنشهای متناظر با آنها دارد. از این رو در بیشتر موارد غیرت بیش از آنکه عاطفهای درونی باشد، عاطفهای فرهنگی و موقعیتمند به نظر میرسد.