مهدی طالب؛ سیداحمد فیروزآبادی؛ حسین ایمانی جاجرمی؛ علیرضا صادقی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1387، ، صفحه 142-150
چکیده
عمدهترین سؤال این پژوهش این است که توجه به گروههای هدف در بین تبلیغات کاندیداهای منفرد، تشکلها، گروههای اصلی سیاسی و منتخبین در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران به چه صورت بوده است؟ در این تحقیق جمعیت آماری تمامی کاندیداها، احزاب و تشکلهای شرکتکننده در انتخابات شهر تهران بوده که به تبلیغات پرداختهاند. ...
بیشتر
عمدهترین سؤال این پژوهش این است که توجه به گروههای هدف در بین تبلیغات کاندیداهای منفرد، تشکلها، گروههای اصلی سیاسی و منتخبین در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران به چه صورت بوده است؟ در این تحقیق جمعیت آماری تمامی کاندیداها، احزاب و تشکلهای شرکتکننده در انتخابات شهر تهران بوده که به تبلیغات پرداختهاند. تعداد کاندیداها در نمونه مورد بررسی 329 نفر و تعداد تشکلها نیز 44 تشکل بوده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوای شعارهای انتخاباتی از منظر گروههای هدف در اقلام تبلیغی کاندیداهای منفرد و جمعی و مباحث نظری مربوط به گروههای هدف در نظریههای مربوط به سیاستهای اجتماعی و رفاهی، تحلیل شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در بین هشت گروه هدف ــ کودکان، زنان، جوانان، سالخوردگان، فقرا، اقلیتهای قومی و دینی، بازنشستگان، و معلولان ــ بیشترین توجه کاندیداهای منفرد و احزاب، به جوانان و زنان و سپس با اهمیتی کمتر از این دو گروه، فقرا بوده است. بازنشستگان، اقلیتهای قومی و دینی و سپس کودکان، معلولان و سالخوردگان، نیز به ترتیب از اهمیتی به مراتب پایینتر برخوردار بوده و مورد کمتوجهی و حتی بیتوجهی کاندیداها و احزاب قرار گرفتهاند؛ بهگونهای که دو گروه اخیر در بین تبلیغات احزاب اساسآ به چشم نمیخورند. کمیت بالا و در نتیجه حجم آرای تأثیرگذار گروههای جوان و زنان از یک طرف و نیز نفوذپذیری و امکان جلب آرای آنان در مقایسه با سایر گروههای هدف، از جمله دلایلی است که براساس آن میتوان توجه بیشتر کاندیداها و احزاب به جوانان و زنان را نسبت به سایر گروههای هدف تبیین نمود.