@article { author = {Aliverdinia, Akbar and Heidari, Hamid}, title = {An Application of Akers' Social Learning Theory in the Study of Vandalism among Students}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {13}, number = {1}, pages = {4-30}, year = {2012}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {This study aims at testing the selected components of the Akers' social learning theory, in order to explain vandalism. It is conducted through survey method using the questionnaire. The sample consists of 392 students selected among the third high school students in Yasuj City, via the method of classified random sampling. The findings, according to subjects' responses, show that 94.9 percent. in a low rate, 4.6 percent on an average rate and 0.5 percent to a high degree, have engaged in vandal behaviors. The multiple regression analysis, indicates that among the six independent variables, the encouragement variable by the standardized regression effect coefficient (Þ= 0.303) is the strongest predictor of the vandal behaviors. The variables of reward, reinforcement balance, and reactions, are meaningful while the variables of deterrence, and cost, are not. Eventually, validity of the study is determined using method of content validity. The reliability of the study is assessed through the Cronbach's Coefficient Alpha to be at 91 percent}, keywords = {Akers,Vandalism,social learning,Differential Reinforcement}, title_fa = {کاربست تجربى نظریه یادگیرى اجتماعى ایکرز در مطالعه رفتارهاى وندالیستى دانش آموزان}, abstract_fa = {این پژوهش، مبتنى بر روش پیمایشى بوده و با استفاده از ابزار پرسش‌نامه، بخش‌هاى انتخاب شده نظریه یادگیرى اجتماعى ایکرز را، براى تبیین رفتارهاى وندالیستى مورد آزمون قرار داده است. نظریه یادگیرى اجتماعى ایکرز که با عنوان نظریه تقویت افتراقى شناخته شده، چهار عنصر مهم یعنى، همنشینى افتراقى، تعاریف افتراقى، تقویت افتراقى و الگوهاى افتراقى را به عنوان عوامل یادگیرى رفتار انحرافى مطرح کرده است. پژوهش حاضر تنها یک جنبه از این نظریه یعنى تقویت افتراقى را مورد بررسى و آزمون تجربى قرار مى‌دهد. براى سنجش متغیر تقویت افتراقى شِش بُعد در نظر گرفته شد و سپس با در نظر گرفتن شش فرضیه، هر یک از این ابعاد به طور جداگانه بررسى شده است. حجم نمونه تحقیق 392 نفر مى‌باشد که از میان دانش‌آموزان سوم دبیرستانى شهر یاسوج، به روش نمونه‌گیرى تصادفى طبقه‌اى متناسب، انتخاب شده‌اند. همچنین، اعتبار سنجه‌هاى تحقیق با استفاده از روش اعتبار محتوى و اعتبار سازه و پایایى تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفاى کرونباخ ارزیابى شده است. تحلیل مبتنى بر رگرسیون چندمتغیره، گویاى آن است که از میان ابعاد متغیر تقویت افتراقى، چهار بُعد عکس‌العمل، تشویق، پاداش و موازنه تقویت، معنادار بوده و دو بُعد بازدارندگى و هزینه، معنادار نیستند. بُعد تشویق قوى‌ترین پیش‌بینى‌کننده رفتارهاى وندالیستى مى‌باشد و در مرتبه دوم، بعد پاداش قرار دارد. همچنین، بعد هزینه نیز کمترین قدرت پیش‌بینى را در میان ابعاد شش‌گانه متغیر تقویت افتراقى داشته است.}, keywords_fa = {ایکرز,وندالیسم,یادگیرى اجتماعى,تقویت افتراقى}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_20912.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_20912_f3a5630ce4853963d0229ebc002c5bb0.pdf} } @article { author = {Nabavi, S.A and SHahriyari, M}, title = {Stressor-Strain and Social Support Factor Affecting the Conflicting Working Family Case Study: Married Women Employees of Ahvaz State Organizations}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {13}, number = {1}, pages = {32-58}, year = {2012}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {This paper aims at studying the effects of family involvement, feeling of family role overload, family role ambiguity and social support in family on the conflicting working family. In this study we have tried to present a model for explaining family-work-conflict by employing certain theories related to both role and family conflict situations. This model develops two general ideas including family and social support factors affecting family-work-conflict. In order to test the model empirically the concepts were defined, related measures were constructed and their reliability and validity were attained. The results were acceptable. This research is conducted using the survey method. Stratified random sampling has been used for selection of the samples. Main instrument of data collection used in this study was the questionnaire. The sample of the research includes 360 members drawn from the married female state employees of in Ahvaz, capital city of khusestan province in south west of Iran, in the year Results indicated that family's social support does not significantly affect the conflicting working family. Yet it decreasingly affects such a family through the feeling of family role overload and family role ambiguity variables. Family involvement variable, in addition to affecting directly the conflicting working family, it also affects such a family indirectly through the feeling of family role overload variable. Also, the findings showed that feeling of family role overload and family role ambiguity variables directly affect the conflicting working family.}, keywords = {Conflicting Working Family,Social Support in Family,Feeling of Family Role Overload,Family Role Ambiguity,Family Involvement}, title_fa = {بررسى تأثیر محرکهاى تنشزا و حمایت اجتماعى در خانواده بر تعارض خانواده با کار}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسى تأثیر تعلق خانوادگى، احساس از گرانبارى نقش خانوادگى، ابهام نقش خانوادگى و حمایت اجتماعى در خانواده بر تعارض خانواده با کار انجام گرفته است. در این پژوهش سعى شده است تا با استفاده از نظریه نقش و نیز با بهره‌گیرى از برخى از نظریات تعارض خانواده با کار مدلى براى تبیین تعارض مذکور ارائه شود. این مدل دو اندیشه کلى را مطرح مى‌کند که عبارتند از: تأثیر عوامل خانوادگى بر تعارض خانواده با کار و نقش حمایت اجتماعى در خانواده بر تعارض مذکور. به منظور آزمون تجربى مدل مذکور، پس از تعریف و تبیین ابعاد و شاخص‌هاى هر یک از متغیرهاى تحقیق، قابلیت اعتماد و اعتبار مقیاس‌ها مورد بررسى قرار گرفت که نتایج به‌دست آمده در هر مورد مطلوب و قابل قبول بود. داده‌هاى پژوهش با روش پیمایشى، از نمونه‌اى با حجم 360 نفر، از میان کارمندانِ زنِ متأهلِ اداراتِ دولتىِ شهرِ اهواز با روش نمونه‌گیرى طبقه‌اى و تصادفى انجام شده انتخاب گردید، نتایج نشان داد: متغیر حمایت اجتماعى در خانواده اثر مستقیم چندانى بر تعارض خانواده با کار دارد. متغیر تعلق خانوادگى علاوه بر تأثیر مستقیم با واسطه احساس از گرانبارى نقش خانوادگى بر تعارض خانواده با کار تأثیر داشته است. همچنین نتایج نشان داد که احساس از گرانبارى نقش خانوادگى و ابهام نقش خانوادگى به طور مستقیم بر تعارض خانواده با کار مؤثر مى‌باشد.}, keywords_fa = {: تعارض خانواده با کار,حمایت اجتماعى در خانواده,احساس از گرانبارى نقش خانوادگى,ابهام نقش خانوادگى,تعلق خانوادگى}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_20913.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_20913_dfd4427658ff30205d8aea394ee9c45f.pdf} } @article { author = {Zokaei, Saeed Mohammad}, title = {Cultural Criminology and the Youth Problem}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {13}, number = {1}, pages = {59-84}, year = {2012}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {A growth in popular culture, the emergence of new life styles and the increasing importance of media representations in the last two decades have opened up new angles for dealing with the youth delinquencies. Cultural criminology as the melting point of criminology and cultural studies, far from seeking external causalities or making an excessive emphasis on structural and personal variables, assumes both crimes and criminals as social constructs whose understanding requires attending to the social context and the power relations existing in the society. The present paper first makes a quick review of discursive developments on the issue of youthscrimes. Following that I will make an account of cultural criminology approach and the capacities it shows explaining some current youth (sub) cultural issues. It is argued that cultural criminology is a useful option for revising the boundaries between culture and crime and could lead to a better understanding of the youth problems and therefore results in a better policy making}, keywords = {Cultural Criminology,Culture politics,Youth's Delinquency,popular culture,Media Representations}, title_fa = {جرمشناسى فرهنگى و مسئله جوانان}, abstract_fa = {رشد فرهنگ عامه‌پسند، ظهور سبک‌هاى جدید زندگى و اهمیت یافتن بازنمایى‌هاى رسانه‌اى در دو دهه اخیر چشم‌انداز تازه‌اى را در پرداختن به مسایل بزهکارى جوانان گشوده است. جرم‌شناسى فرهنگى به عنوان نقطه تلاقى جرم‌شناسى و مطالعات فرهنگى با فاصله‌گرفتن از علت کاوى‌هاى عمومآ بیرونى و تأکید مفرط بر زمینه‌هاى فردى و ساختارى، جرم و مجرم را بر ساختى اجتماعى نیز تلقى مى‌کند که براى فهم آن‌ها الزامآ مى‌بایست به زمینه‌ها، متن اجتماعى و روابط قدرت در جامعه تأملى جدى داشت. مقاله حاضر پس از مرور تحولات نظرى و تنوعات گفتمانى در نگاه به جرایم جوانان، به شرح و تحلیل سنت جرم‌شناسى فرهنگى و ظرفیت‌ها و چالش‌هاى آن در بررسى مسایل خرده‌فرهنگى و سبک زندگى جوانان ایران مى‌پردازد. استدلال اصلى مقاله بر این است که جرم‌شناسى فرهنگى امکان مناسبى را براى بازنگرى در مرزبندى‌هاى فرهنگ و جرم فراهم ساخته و با دورى جستن از برخى کلیشه‌سازى‌ها به فهم و شناخت بهترى از مسایل جوانان و درنتیجه سیاست‌گذارى بهتر براى آن‌ها منتهى مى‌شود.}, keywords_fa = {جرمشناسى فرهنگى,سیاست فرهنگ,بزهکارى جوانان,فرهنگ عامهپسند,بازنمایى رسانهاى}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_20914.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_20914_87873d2b0fea99f813f3ace0e571144f.pdf} } @article { author = {Fazeli, Mohammad and Kalantari, Mitra}, title = {Democratic Values of Generations A Case Study in Sari}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {13}, number = {1}, pages = {84-108}, year = {2012}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {A political culture consistent with democracy is a strengthening element of democratic consolidation and due to this fact is important in current political research. Analyzing developments in political culture of societies is also a major strand of political culture studies. This article analyzes the prevalence of democratic values of moderation, freedom, and participation in three generations of people in the city of Sari, situated in north of Iran. A collection (17-34 years old), the second one (48 years old or higher) are compared in terms of their democratic values. The sample size is 380 and the questionnaire is used for data gathering. The findings of the research are also compared with similar data from elsewhere in Iran. Evidences show the presence of high democratic values and expectations among all three generations, while exhibiting considerable changes in political values and attitudes of people during last five years (2005 to 2010). The article is a challenge for all who think political culture of Iran as an authoritarian one with strong non-democratic values. It is also challenging for the idea of constant value scheme of generations. It seems generations can develop new values alongside social changes they are contributing to.}, keywords = {Democratic Values,Political Culture,Political Freedom,Political Participation,Political Moderation,democracy,generation}, title_fa = {ارزشهاى دموکراتیک نسلها : مطالعه موردى در شهر سارى}, abstract_fa = {فرهنگ سیاسى سازگار با دموکراسى از عناصر مقوم تحکیم دموکراسى‌ها به‌شمار مى‌رود و از این جهت در مطالعات سیاسى معاصر اهمیت دارد. پژوهش درباره تحولات فرهنگ سیاسى در کشورهاى مختلف نیز یکى از ارکان مطالعات فرهنگ سیاسى است. مقاله حاضر با تکیه بر پژوهشى تجربى در شهر سارى، میزان رواج فرهنگ سیاسى دموکراتیک را با تأکید بر سه ارزش دموکراتیک تساهل و مدارا، آزادى و مشارکت سیاسى بررسى مى‌کند. براى تحلیل تحولات فرهنگ سیاسى، میزان رواج این سه ارزش دموکراتیک در سه نسل از مردم سارى ــ نسل اول افراد 17 تا 33ساله، نسل دوم افراد 34 تا 47ساله و نسل سوم افراد 48 سال و بالاتر ــ بررسى شده است. حجم نمونه 380 نفر بوده که از طریق نمونه‌گیرى خوشه‌اى، براساس نقشه بلوک‌هاى شهرى و با مراجعه به درب منازل پرسش‌نامه تحقیق اجرا شده است. هم‌چنین داده‌هاى پژوهش با یافته‌هاى تحقیقات قبلى درباره میزان رواج ارزش‌هاى دموکراتیک در ایران مقایسه شده است. نتایج نشان مى‌دهد تمایل به ارزش‌هاى دموکراتیک، در هر سه نسل زیاد است و به این لحاظ مى‌توان در فرضیه ثبات ارزش‌هاى سیاسى نسل‌ها تردید داشت و درعوض این فرضیه را طرح کرد که نسل‌ها مى‌توانند بر اثر تغییرات اجتماعى، ارزش‌هاى خود را تغییر دهند. علاوه بر آن، داده‌هاى به‌دست آمده نشان مى‌دهد ارزش‌هاى سیاسى مردم ایران در سال‌هاى گذشته دچار تغییرات قابل ملاحظه‌اى شده است. این پژوهش در انگاره‌هاى قبلى درباره غیر دموکراتیک‌بودن فرهنگ سیاسى مردم ایران تردید ایجاد کرده و فرضیه‌هاى مهمى براى آزمودن در تحقیقات بعدى ارائه مى‌کند.}, keywords_fa = {ارزشهاى دموکراتیک,فرهنگ سیاسى,آزادى سیاسى,مشارکت سیاسى,تساهل سیاسى,دموکراسى,نسل}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21036.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21036_44cb0fe3c6713b18d012e337f2946025.pdf} } @article { author = {Sabzehei, M. T.}, title = {Civil Society against the Totalitarian Regimes A Sociological Analysis of the Eastern Europe Approaches to Civil Society}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {13}, number = {1}, pages = {110-130}, year = {2012}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {The major aim of the present article is the sociological analysis and explanation of the Eastern Europe approaches to civil society under the communist authoritarian regimes in Eastern Europe societies. In these approaches civil society has been seen as a social movement, with a short life span and a long time strategies. Civil society was used as "strategy of the resistance" in times, in which the totalitarian regimes have ruled over the Eastern Europe societies. Under the totalitarian ruling, the strategy of civil society was not to conduct a revolutionary campaign against authoritarian governments because their collapse was not predictable in short time. Therefore, civil society had to concentrate its activities on the construction of the social organisations and networks in order to reinforce the self-defence system of the society against the authoritarian sovereignty. The post-totalitarian civil society's movement did not aim to capture of power, but it critiqued and controlled the state, to avoid the new totalitarian states and to institutionalize a stable democracy in future. In Eastern Europe for a permanent and peaceful struggle against then ruling totalitarian regimes some civil society strategies such as "the impolitic strategy" have been offered from Gyrgy Konrad, "the gradual resistance" from Leszek Kolakowaski, " the new Evolutionism" from Adam Michnik and "the construction of the parallel society" from Vaclav Havel. These have been presented in parallel to other developmental, practical, reformatory, and revisionist approaches to civil society in this region.}, keywords = {Civil Society,Homogeny Society,Totalitarian States,Social networks,Reformist Change,Public Sphere}, title_fa = {جامعه مدنى در مقابل رژیمهاى تمامیتخواه؛ تحلیل جامعه شناسانه رویکردهاى اروپاى شرقى به جامعه مدنى}, abstract_fa = {هدف اصلى مقاله حاضر تحیل و تبیین جامعه‌شناسانه رویکردهاى اروپاى شرقى به جامعه مدنى در دوران سلطه رژیم‌هاى تمامیت‌خواه[1]  کمونیستى بر این جوامع است. در این رهیافت‌ها، جامعه مدنى به منزله جنبش اجتماعى نگریسته شده است که داراى خط‌مشى‌هاى کوتاه‌مدت و بلندمدت است. جامعه مدنى در شرایطى به منزله «خط‌مشى مقاومت» به‌کار رفت که رژیم‌هاى تمامیت‌خواه بر جوامع کمونیستى اروپاى شرقى حکومت مى‌کردند. در شرایط حاکمیت خودکامگى، استراتژى جامعه مدنى مبارزه انقلابى با حکومت‌هاى خودکامه نبود، زیرا سرنگونى آن‌ها در کوتاه‌مدت غیر قابل پیش‌بینى بود. از این‌رو، جامعه مدنى باید فعالیت‌هایش را بر تأسیس سازمان‌ها و شبکه‌هاى اجتماعى به منظور تقویت سیستم خودـ دفاعى جامعه در برابر سلطه خودکامه متمرکز کند. هدف جنبش جامعه مدنى پس از حکومت‌هاى خودکامه نه کسب قدرت سیاسى، بلکه نقد و کنترل دولت بود تا از شکل‌گیرى دولت‌هاى تمامیت‌خواه جدید جلوگیرى شود و دموکراسى پایدارى در آینده نهادینه شود. در اروپاى شرقى براى رهایى جامعه از دولت‌هاى تمامیت‌خواه حاکم چند راهبرد جامعه مدنى محور نظیر «تئورى ضد سیاست» جورج کُنراد، «مقاومت تدریجى» لِشک کُولاکفسکى، «تکامل‌گرایى نو» آدام میش‌نیک و «ساخت جامعه موازى» و اسلاو هاول ارائه شد که به موازات سایر راهبردهاى توسعه‌اى، عمل‌گرا، اصلاح‌طلبانه، تجدیدنظرطلبانه به جامعه مدنى در این منطقه مطرح شدند. [1] . به رژیم‌هاى تک‌حزبى، استدادى، دیکتاتورى، تمام‌مدار، تمامیت‌خواه، خودکامه توتالیتر گفتهمى‌شود.Totalitarian}, keywords_fa = {جامعه مدنى,جامعه همگن,دولت توتالیتر,تغییر اصلاحى,شبکه اجتماعى,فضاى عمومى}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_20916.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_20916_bea37fb2f70dd280cd71ae54ac8558a1.pdf} } @article { author = {Davoodi, Aliasghar}, title = {The Role of Collective Memory in Outbreak of Ethnic Conflicts}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {13}, number = {1}, pages = {131-153}, year = {2012}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {The end of the 20th century and the beginning of the 21th century witnessed the expansion of ethnic conflicts around the world. The end of the cold war, the revival of debate about genocide, the rise of movements for maintenance of past heritage and the expansion of communications in different areas, have increasingly caused ethnic groups to get interested in their past memories. Such a situation has also intensified the importance of `the place' in remembering memories of the past. The question that will be reviewed in this article is: what is the role of collective memory in outbreak of ethnic conflicts? Our assumption is that the ethnic struggles always can be traced to the some time back. The people, who are establishing an ethnic community, have common memories that affect their ethnic identity. Thus, our hypothesis is that collective memory has a basic role in ethnic conflicts. If we are expected to control ethnic struggles, the role of collective past in present situation should be understood. In this article we first review the concept of collective memory, and then we will examine the link between collective memory and ethnic struggles. At the end, we will make an attempt to explain how and by through what processes the collective memory affects ethnic conflicts and how ethnic struggles increase or decrease.}, keywords = {Collective memory,Ethnic Conflicts,Ethnic Violence,Culture of Violence,Ethnic Ceremonies}, title_fa = {نقش حافظه جمعى در بروز منازعات قومى}, abstract_fa = {سال‌هاى پایانى قرن بیستم و آغاز قرن بیست‌ویکم شاهد بسط و گسترش منازعات قومى در گوشه وکنار جهان بوده است. خاتمه جنگ سرد، احیاى مجدد مباحث مربوط به نسل‌کشى، جنبش‌هاى حفظ میراث گذشته و گسترش ارتباطات در عرصه‌هاى مختلف، سبب علاقه فزاینده گروه‌هاى قومى به خاطرات گذشته و اهمیت یافتن فزاینده مکان در یادآورى خاطرات گذشته داشته است. پرسشى که مقاله حاضر به بررسى آن مى‌پردازد این است که «حافظه جمعى» چه نقشى در بروز منازعات قومى دارد؟ مفروض ما این است که منازعات قومى همواره ریشه در گذشته دارد. مردمى که یک اجتماع قومى را تشکیل مى‌دهند داراى حافظه مشترکى هستند که بر هویت قومى آن‌ها تأثیرگذار است. از این‌رو، فرض بر این است که حافظه جمعى نقش مهمى در بروز این منازعات ایفا مى‌نماید. اگر بخواهیم منازعات قومى را کنترل نمائیم، باید نقش گذشته جمعى را در موقعیت کنونى درک نمائیم. در این مقاله ابتدا به بررسى مفهومى حافظه جمعى مى‌پردازیم، سپس پیوند میان حافظه جمعى و منازعات قومى را بررسى مى‌نمائیم و به بیان این مسأله مى‌پردازیم که حافظه جمعى چگونه و طى چه فرآیندى بر منازعات قومى تأثیر مى‌گذارد و چگونه سبب تشدید و یا کاهش منازعات قومى مى‌گردد.}, keywords_fa = {حافظه جمعى,منازعه قومى,خشونت قومى,فرهنگ خشونت,مناسک قومى}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_20917.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_20917_ce755014b46dabca8aed8cae68626960.pdf} } @article { author = {Nosratinejhad, F}, title = {Reflections on the Contemporary State and Society in Iran A Theoretical Endeavor to Evaluate Formation of the Nation-State, and to Offer an Alternative Framework}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {13}, number = {1}, pages = {154-168}, year = {2012}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {The state in contemporary Iran is a relatively neglected subject, especially by sociologists. One of the few studies conducted on this matter is an article by Hamid Reza Jalaeipour titled: A Theoretical Attempt for Evaluation formation of the Nation-State in Contemporary Iran. He, in that article, tries to presents an analysis regarding the situation of the nation-state in contemporary Iran. Since participation of the academic community on this matter can shed light on certain aspects of the nature of the state in the contemporary Iranian history, what was in my mind in writing the present article was twofoldan: an attempt to present a critique of Jalaeipour's paper, and to open the way in this regard. Reflecting on the afore-said article leads one to see that the writer has confused the category of nation-state with that of the transition to democracy (and its ups and downs). Such a confusion has led him to offer a definition for the nation-state which is neither consistent with those of the thinkers nor with the historical facts. Aside from that, on the subject of the nation-state, he uses theories of two thinkers which are essentially different from one another. Due to the conceptual confusion the writer's analysis regarding the formation process and the situation of the nation-state in Iran is not sound. The present article attempts to provide an alternative framework on the subject through a critical interpretation of the said article.}, keywords = {Nation-State,Modern State,Iran,Nation}, title_fa = {ارائه چارچوبى بدیل براى ارزیابى تکوین ملت ـدولت (نقد و بررسى دیدگاه حمیدرضا جلائى پور)}, abstract_fa = {مقوله دولت در جامعه معاصر ایران، از جمله موضوعاتى است که کمتر مورد توجه محققان، خصوصآ جامعه‌شناسان واقع شده است. یکى از معدود مطالعات انجام‌شده در این زمینه مقاله آقاى حمیدرضا جلایى‌پور است که با عنوان «جامعه و دولت معاصر در ایران: تمهیدى نظرى براى ارزیابى تکوین ملت‌ـ دولت» تلاش مى‌کند به کندوکاوى در خصوص وضعیت ملت‌ـ دولت در ایران معاصر بپردازد. از آن‌جا مشارکت جامعه علمى در این خصوص مى‌توان سویه‌هایى از ماهیت دولت در تاریخ ایران معاصر را نشان دهد، جستار حاضر، مقاله یادشده را به ارزیابى نشسته و کوشش کرده است تا با نقد مقاله مذکور فتح‌بابى در این خصوص کرده باشد. تأمل در مقاله یادشده نشان از آن دارد که محقق دو مقوله دولت‌ـ ملت و گذار به دموکراسى و فرازوفرود آن را با هم خلط کرده است. به همین دلیل تعریفى از دولت‌ـ ملت ارائه داده است که نه با تعاریف اندیشمندان این حوزه همخوان است و نه با واقعیت‌هاى تاریخى. گذشته از آن براى پیشبرد پروژه خود از دو نظریه «باربیه» و «گیدنز» استفاده کرده است که اساسآ دو نظریه کاملا متفاوت در باب دولت‌ـ ملت‌اند. به دلیل خلط مفهومى یاد شده آن‌گاه که محقق به قضاوت در باب فرآیند شکل‌گیرى و وضعیت دولت‌ـ ملت[1]  در ایران معاصر نشسته، نتوانسته است تحلیلى دقیق از پدیده مذکور در ایران معاصر ارائه دهد.   جستار حاضر تلاش مى‌کند تا با خوانش انتقادى مقاله چارچوبى بدیل در این زمینه ارائه مى‌دهد. [1] . برخلاف دیدگاه محقق، نویسنده این سطور، به‌کارگیرى واژه دولت ـملت به جاى واژه ملت ـدولت رابه دلیل نقش بسیار مهمى که دولت‌ها در ملت‌سازى داشته و دارند، مرجح مى‌داند.}, keywords_fa = {دولتـ ملت,ایران معاصر,دولت مدرن,ملت}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_20918.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_20918_107857399403c128db1dafa4c877386d.pdf} }