@article { author = {Mirzaie, Seyyed Ayatollah and Qarakhani, Masoumeh}, title = {The Research Ethics In Iranian social Science}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {2}, pages = {3-23}, year = {2013}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {Ethical dishonesty in social research, though to a slight degree, can undermine the foundations of social science and weaken its investigative, critical and truth-finding role. To analyze the possible ethical dishonesties and understand the normative space of research in Iranian social science, the present study employs documentary method for collecting and analyzing the published statements of researchers in this field. The findings of the present research show that norm-violation in research ethics in Iranian social science has individual and structural dimensions. In the individual dimension, a lack of commitment to the ethics research at personal and professional levels (in relation to the form and content of research, research organization, and the violation of scientific and professional norms and rules of conducting research) is of importance. In the structural dimension, abuse of institutional and organizational ethics and professional rules and commitments in relation to the research and researcher (selecting subject, doing assignment, refereeing, confirming, and reporting) is of significance. According to the findings, ethical dishonesty in the space of research in Iranian social science is the result of the interaction between of agents (researcher) and institutional construct (including rules and norms and resources) which facilitate norm violation. The result is that dishonesty in the research ethics follows a duality of structure in the space of Iranian science and is affected by the structural characteristics of the institution of science in Iran in the period under study.}, keywords = {scientific ethics, research ethics, dishonesty, scientific,community, institution of science, social science}, title_fa = {اخلاق پژوهش در علوم اجتماعی ایران}, abstract_fa = {ناراستی‌های اخلاقی در پژوهش اجتماعی، هر چند به‌میزان اندک، می‌تواند پایه‌های دانش اجتماعی را سست و نقش کاوشگرانه،  نقادانه و حقیقت‌جویانه آن را تضعیف کند. برای بررسی ناراستی‌های اخلاقی احتمالی و شناخت فضای هنجاری پژوهش علوم اجتماعی در ایران، این پژوهش به‌روش اسنادی  به‌گردآوری و تحلیل محتوای اظهارات منتشر شده  پژوهشگران این حوزه می‌پردازد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد هنجارشکنی در زمینه اخلاق پژوهش در علوم اجتماعی ایران دو بعد فردی و  ساختاری دارد. در بعد فردی، انحراف از پایبندی  به‌اخلاق پژوهش در سطوح شخصی[1] و حرفه‌ای[2] (در ارتباط با صورتبندی و محتوای پژوهش، سازمان پژوهشی و  تخطی از قواعد و هنجارهای علمی و حرفه‌ای دریافت و اجرای پژوهش) قابل توجه است. در بعد ساختاری،  سوءاستفاده از قواعد و تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای سازمانی و نهادی  در ارتباط با پژوهشگر و پژوهش (انتخاب موضوع، نحوه دریافت، فرایند داوری، تصویب، گزارش، کاربرد و محتوای پژوهش)  قابل توجه است. بر پایة دستاورد مفهومی این پژوهش، ناراستی‌های اخلاقی در فضای پژوهش علوم اجتماعی در ایران برایند  تاثیر متقابل کنشگران (پژوهشگر) و ساخت نهادی (شامل قواعد و هنجارها و منابع) تسهیل‌کننده هنجارشکنی است. نتیجه این که ناراستی‌های اخلاق پژوهش از یک دوسویگی ساختاری در فضای علم در ایران تبعیت می‌‌کند و متاثر از ویژگی‌های ساختاری نهاد علم در ایران در مقطع زمانی مورد مطالعه است.   }, keywords_fa = {اخلاق علمی,اخلاق پژوهش,ناراستی,اجتماع علمی,نهاد علم,علوم اجتماعی}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21089.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21089_91466d6aac6eb26a81bf30fdedb26339.pdf} } @article { author = {Aliverdinia, Akbar and Malekdar, Azam and Hasani, Mohammadreza}, title = {Compuer Offences Among Univerctty Students: An Empirical Test Of Akers' Social Learning Theory}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {2}, pages = {24-56}, year = {2013}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {With the increase of computer-related deviant behaviors and formation of new crime, individuals and society have come across many threats. The current study tries to explain computer related offences among students of Mazandaran University, with the use of Akers' Social Learning Theory. Having done a survey, we distributed a questionnaire between 403 students whom had been selected by the use of proportional stratified sampling. The population was the whole students of the University in 2012-2013. Computer Offences variable consists of three dimensions: ‘against data & system’, ‘identity theft’ and ‘cultural’. Independent variables consists of differential association, differential reinforcement, definitions and imitation and their effects on computer offences are examined. Data is analyzed by “lisrel” and “Spss” software. The findings of SEM demonstrate that the relationships between differential association and differential reinforcement and computer-related offences are significant. The differential association, however, has the strongest effect on it (Beta= 0/41).}, keywords = {Deviant Behavior,New crime,Computer offences,students,Social؛ learning}, title_fa = {تخلفات رایانه‌ای در میان دانشجویان دانشگاه مازندران: آزمون تجربی نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز}, abstract_fa = {با توجه به گسترش روز افزون رفتارهای انحرافی مرتبط با رایانه و پدید آیی جرایم نوظهور، طیف وسیعی از تهدیدات متوجه افراد و جامعه می‌باشد. تحقیق حاضر با استفاده از نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز، در صدد تبیین تخلفات رایانه‌ای دانشجویان دانشگاه مازندران می‌باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایش و ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسش‌نامه می‌باشد. جمعیت این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 92-91 می‌باشد که 403 نفر به روش نمونه گیری طبقه‌ای متناسب با حجم به عنوان نمونه‌ انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. متغیر تخلفات رایانه‌ای از سه بعد «علیه داده و سیستم»، «جعل هویت» و «فرهنگی» تشکیل شده و متغیرهای مستقل عبارتند از: پیوند افتراقی، تقویت افتراقی، تقلید و تعاریف که تأثیر آن‌ها بر تخلفات رایانه‌ای و ابعاد سه گانه آن بررسی شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار «Spss» و «lisrel» انجام گرفته است. بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری، از میان چهار متغیر یادگیری اجتماعی، متغیر پیوند افتراقی و تقویت افتراقی معنادار بوده و تقویت افتراقی با ضریب رگرسیونی (41/0=Beta)، مهمترین تبیین کننده تخلفات رایانه‌ای است. }, keywords_fa = {رفتارهای انحرافی,جرایم نوظهور,تخلفات رایانه‌ای,دانشجویان,نظریه یادگیری اجتماعی}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21090.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21090_3bd9353e902a6e18d29b11b57bdbd814.pdf} } @article { author = {Asgharpour Masole, Ahmadreza and Sadeghi, Atie}, title = {Trust Agent-Based Modeling In Different Structures Of The Social Network}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {2}, pages = {57-86}, year = {2013}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {Social networks are a combination of social relationships and trust is assumed to be one of the main features of social relationships. Distrust brings about lack of cooperation and chaos in society. As a result, the present research aims at creating and eroding trust in different network structures. As interactions are taken place in social relationships, the way in which we select other trustees can be influential in the formation of trust. The two important factors for agents to select their interaction trustees are: the intensity of trust in social relationships and the history of interaction. Thus, in the present research three strategies are applied for selecting trustees in an interaction and they are all based on trust in a relationship: selecting relationships with strong, medium and weak trust. Trustees’ responses are grouped under two headings: random and trust- based responses. To study precisely such a situation, agent- based modeling is used because it helps understand processes and mechanisms and even artificial experiments. In the two network structures, four types of status are designed for the model. Each status is run 300 rounds and in 100 time units. The model output was analyzed by the use of SPSS and Matlab soft wares. Findings indicate that agents with strong strategies have the most capability in developing trust than those with weak strategy. It is also impossible to accumulate trust in a relationship within networks which agents respond randomly. Conversely, in the networks that agents’ responds is based on trust, we witness trust accumulation in long term period. In comparison to the cluster network, trust in central networks is more likely to erode.}, keywords = {Trust,Social Network,central network,cluster network,agent- based؛ modeling}, title_fa = {مدل‌سازی عامل محور اعتماد در ساختارهای مختلف شبکه‌های اجتماعی}, abstract_fa = {شبکه‌های اجتماعی مجموعه‌ای از روابط اجتماعی هستند و اعتماد، یکی از ویژگی‌های مهم روابط اجتماعی محسوب می‌شود. بی‌اعتمادی زمینه‌ساز عدم همکاری و بی‌نظمی در جامعه می‌گردد از این رو هدف اصلی این پژوهش، بررسی تولید و فرسایش اعتماد در ساختارهای شبکه‌ای مختلف است. ازآنجایی‌که تعامل‌های اجتماعی درون روابط اجتماعی رخ می‌دهند،‌ چگونگی انتخاب طرف تعامل می‌تواند بر شکل‌گیری اعتماد تأثیرگذار باشد. دو معیار مهم کنشگران در انتخاب طرف تعامل شدت اعتماد در رابطه اجتماعی و سابقه تعامل می‌باشد. بر همین اساس در این مقاله سه نوع راهبرد جهت انتخاب طرف تعامل به کار گرفته شده است که همگی مبتنی بر میزان اعتماد موجود در رابطه است: انتخاب روابط با اعتماد قوی، متوسط و ضعیف. پاسخ‌دهی طرف تعامل نیز به دو گونه‌ی تصادفی و مبتنی بر اعتماد امکان‌پذیر می‌باشد. به‌منظور بررسی دقیق چنین وضعیتی از مدل‌سازی عامل محور استفاده‌شده است چراکه با این روش می‌توان جهت به فهم فرآیندها و سازوکارها و حتی انجام آزمایش‌های مصنوعی اقدام کرد. لذا، در دو نوع ساختار شبکه‌ای چهار حالت تنظیم برای مدل طراحی گردید. هرکدام از حالات، 300 بار و در 100 واحد زمانی اجرا شد. خروجی مدل با نرم‌افزار Spss و Matlab مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهند عامل‌های دارای راهبرد قوی در مقایسه با عامل‌های دارای راهبرد ضعیف بیشترین توانایی را در تولید اعتماد دارند. همچنین در شبکه‌هایی که پاسخ‌دهی عامل‌ها به‌صورت تصادفی صورت می‌گیرد، امکان انباشت اعتماد در رابطه وجود ندارد، درصورتی‌که در شبکه‌هایی که پاسخ‌دهی مبتنی بر اعتماد است شاهد انباشته شدن اعتماد در بلندمدت خواهیم بود. همچنین، اعتماد در شبکه‌های مرکزی در مقایسه با شبکه‌های خوشه‌ای با احتمال بیشتری دچار فرسایش می‌شود.}, keywords_fa = {اعتماد,شبکه اجتماعی,شبکه مرکزی,شبکه خوشه‌ای,مدل‌سازی عامل محور}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21091.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21091_0a842d617e923dd76b18907e4e177473.pdf} } @article { author = {Hazeri, Ali mohammad and Haji Hashemi, Marzie}, title = {Examinning The Elements Of Religious Fund Amentalism In Iran With A Local Approach}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {2}, pages = {87-125}, year = {2013}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {In this article, we would like to study the works of four prominent figures of religious fundamentalism in contemporary Iran and to achieve a pattern that represents the theoretical elements of this kind of political Islamism. To do this, the thematic analysis is used. Here, the text data is described, organized and interpreted and then the categories are driven from it. When the common categories are found, they are supported thematically. This process continues until a local and thematic pattern is designed. This pattern which is located in the scope of Iranian political sociology represents the ideas of social and political elites and actors of fundamentalism in Iran.}, keywords = {religious fundamentalism,social and political ideas,government؛ form,law making,Freedom}, title_fa = {شناخت مؤلفه‌های بنیادگرایی دینی در ایران با رویکرد بومی}, abstract_fa = { آنچه در این مقاله، مورد مطالعه و پژوهش است، اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی برگرفته از آثار مستقیم چهار چهره شاخص بنیادگرایی دینی در ایران معاصر است تا  بتوان بر اساس روش تحلیل تماتیک به الگویی دست یافت که بیانگر مؤلفه‌های نظری این طیف از اسلام‌گرایی سیاسی با رویکردی کاملاَ بومی باشد. در این مجال داده‌های متنی، مورد توصیف، سازماندهی و سپس تفسیر قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که داده‌های متنی ابتدا تنظیم و سازماندهی می‌شوند تا مقوله‌های هر اندیشه به طور مجزا از داده‌های متنی به نظم درآمده، ظاهر شوند و بعد از تعیین مقولات مشترک، حمایت تماتیک یا موضوعی از آن‌ها به عمل آید. این فرآید تا اشباع تماتیک، ادامه دارد و سپس  در نهایت  یک الگوی تماتیک بومی از بنیادگرایی در ایران ارائه  و تفسیر می‌شود که بیانگر مؤلفه‌های  اندیشه‌های این طیف از نخبگان و کنشگران سیاسی و اجتماعی در عرصه تحولات ایران معاصر  است و به این مفهوم در حوزه جامعه شناسی سیاسی ایران، معنا می‌بخشد.}, keywords_fa = {بنیادگرایی دینی,اندیشه سیاسی و اجتماعی,شکل حکومت,قانونگذاری,آزادی}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_20969.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_20969_4228ea3efb30518c3336e5d3b0374421.pdf} } @article { author = {SHahabi, Mohamod and Etaf, Vahid}, title = {Cultural Studies of Gheirat (sexual jealousy) in Iran: A phenomenological study on the male concern about female objectification and selfobjectification}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {2}, pages = {126-152}, year = {2013}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {Relying on a phenomenological, inductive and exploratory approach, the present paper has been aimed at discovering men’s understanding of sexual jealousy and the situations and moments in which men feel and act zealously or remain stolid about their related females in their everyday life. We have used grounded theory as a qualitative research method. Data were collected through interviews and direct observation. The population under study includes Tehrani men aged between 20-40 years old. We have employed theoretical sampling method. We interviewed 25 men and 5 women as our sample. According to the research results, Gheirat can best be defined as men’s anxiety about levels of women’s objectification and self-objectification. By objectification, we mean reducing a woman’s whole existence to her sexuality and treating her body as a sexual object through some actions like gazing into a woman, teasing her, bodily contacts, engaging in insincere emotional relationship with her, mingling or socializing, and different levels of sexual relationships. Self-objectification also refers to the voluntary or non-voluntary but active role of women in such experiences. Iranian men experience differential degrees of anxiety towards their related females’ levels of objectification and self-objectification. A combination of the men's perception of the interaction space and the situation of the related women and other men play a decisive role in provoking different emotions and their corresponding actions. Therefore, some levels of Gheirat are to be considered as cultural and situated rather than innate emotion.}, keywords = {Sexual Jealousy, Objectification, Self-objectification, Anxiety,,Situatedness}, title_fa = {مطالعه پدیدارشناسانه نگرانی مردان از ابژه‌سازی و خود- ابژه‌سازی زنان}, abstract_fa = {در این مقاله با اتکا به رویکردی پدیدارشناسانه، استقرایی و اکتشافی، به دنبال کشف فهم مردان از «غیرت‌ناموسی» و همچنین کشف موقعیت‌ها و لحظاتی از زندگی روزمره بوده‌ایم که مردان در آن غیرتمندانه احساس و رفتار می‌کنند. بدین‌منظور از نظریه مبنایی به عنوان روش پژوهش کیفی بهره گرفته‌ایم. داده‌های پژوهش نیز به‌وسیله مصاحبه و مشاهده مستقیم جمع‌آوری شده‌اند. جمعیت مورد مطالعه شامل مردان 20 تا 40 ساله تهرانی است و نمونه‌ها شامل 25 مرد و 5 زن بوده‌اند که طبق روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شده‌اند. طبق نتایج این پژوهش، غیرت‌ناموسی نگرانی و تشویش مردان ایرانی از ابژه‌سازی و خود_ابژه‌سازی نوامیس خود و کنش‌های متناظر با آن است. منظور از ابژه‌سازی تقلیل کلیت وجودی زن به جنسیت‌اش و تعامل با او به عنوان یک شی جنسی از سوی اجتماع مردانه و از طریق نگاه، کلام، تماس‌های بدنی، روابط عاطفی، معاشرت‌های اجتماعی و روابط جنسی است. خود_ابژه‌سازی نیز به نقش ارادی یا غیرارادی اما فعال زن در چنین تجربیاتی اشاره دارد. بر اساس یافته‌ها مردان درجات متغیری از نگرانی را در برابر سطوح مختلف ابژه‌سازی و خود_ابژه‌سازی تجربه می‌کنند. ترکیب ادراک مرد از فضای تعامل، وضعیت سایر مردان و وضعیت زن، نقش برجسته‌ای در برانگیختن عواطف غیرتمندانه یا غیرغیرتمندانه و واکنش‌های متناظر با آن‌ها دارد. از این رو در بیش‌تر موارد غیرت بیش از آن‌که عاطفه‌ای درونی باشد، عاطفه‌ای فرهنگی و موقعیت‌مند به نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {غیرت,ابژه‌سازی,خود- ابژه‌سازی,موقعیت‌مندی}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21092.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21092_892a78b51ebe4547d9c292993b00253e.pdf} } @article { author = {SHekarbeygi, Aliye and Mostame, Reza}, title = {Meta-Analysis Of Studies On Violence Against Women}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {2}, pages = {153-177}, year = {2013}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {Violence against women at home and in society in all countries has always been perceived as a concern. Much research has been done, but because of their different methods and theories, no one has found a new path for the future studies. In this meta-analysis, after classifying the theories of 22 applied studies in this field, we distinguished the most used of them and their methods as well. With classifying the hypotheses, we realized that the theoretical relevance and theoretical model were hardly consistent and the sources, learning and feminist theories were the most useful ones in the hypothetical model. At the end with the use of statistical methods, the role of the three theories in explaining the hypotheses were examined our proposals were grouped based on the economic, educational and gender status.}, keywords = {violence, women, Violence against women, meta-analysis, family,Violence}, title_fa = {فراتحلیل مطالعات انجام شده پیرامون خشونت علیه زنان}, abstract_fa = {خشونت علیه زنان در ابعاد خانگی و اجتماعی آن چه در جوامع توسعه یافته و چه در جوامع درحال توسعه همواره به عنوان یک دغدغه و آسیب مطرح بوده است. تحقیقات زیادی روی این مسئله انجام شده منتها به دلیل داشتن روش‌های مختلف برخورد با مسئله و شقوق متعدد نظری، نتوانسته این انبوه نتایج را در یک قالب پژوهشی که نقطه عطفی برای پژوهش‌های آتی در این حوزه باشد فراهم آورد. در این پژوهش فراتحلیلی با دسته‌بندی نظریات به‌‌کارگرفته شده در 22 پژوهش کاربردی در حوزه خشونت عیله زنان، تئوری‌های پرکاربرد استخراج و سپس با بررسی روش‌های تحقیق آن‌ها علاوه بر مشخص کردن حیطه و میدان مطالعاتی، اجزا پژوهش‌ها دسته‌بندی شده است. در طبقه‌بندی فرضیات مشخص گردید، ربط نظری با مدل نظری ارائه شده در پژوهش‌ها همخوانی اندکی داشته و تنها سه نظریه "منابع"، "یادگیری" و "فمنیستی" در تبیین مدل فرضی کاربرد اصلی داشته است. در  نهایت با استفاده از روش‌های قدرتمند آماری نقش این سه نظریه در تبیین و تایید فرضیات سنجش شد. پیشنهادهای پژوهش‌ها نیز براساس اتکا بر پایگاه‌های اقتصادی، جنسیتی و آموزشی دسته‌بندی گردید.}, keywords_fa = {خشونت,زنان,خشونت علیه زنان,خشونت خانگی,فراتحلیل}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21093.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21093_0be99d7cf20e58186db2792984e45551.pdf} } @article { author = {Ebrahimi, M}, title = {Jamh‌Shnasy analytical and social mechanisms}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {2}, pages = {178-182}, year = {2013}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جامعه‌شناسی تحلیلی و سازوکارهای اجتماعی}, abstract_fa = {سازوکارها[1] بخش بسیار مهمی از زندگی اجتماعی‌اند. برای مثال، ما می‌توانیم ببینیم که چگونه نابرابری در گذر زمان افزایش می‌یابد و یا شهرها چگونه در جهت تفکیک و جداسازی[2] عمل می‌کنند، اما پرسش این است که نحوۀ عمل سازوکارهایی از این دست چگونه است؟ در جامعه‌شناسیِ تحلیلی به عنوان یکی از رویکردهای اثرگذار در حوزۀ جامعه‌شناسی، تبیین[3] پدیده‌های اجتماعی با شناسایی و تمرکز بر سازوکارهای اجتماعی‌ای صورت می‌گیرد که سبب وقوع رویدادها و یا پیامدهای این رویدادها می‌شوند. به‌دین منظور، مؤلفه‌های کلیدی فرایندهای اجتماعی مشخص می‌شود و نحوۀ ارتباط این مؤلفه‌ها با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد. هدف جامعه‌شناسی تحلیلی، تشریح اصول معرفت‌شناختی، نظری و روش‌شناختی‌ای است که شالودۀ توصیف و تبیینِ صحیح هستند. نویسندگانِ فصول مختلف این کتاب نیز به دنبال کندوکاو ابعاد مختلف تبیین‌های مبتنی بر سازوکارها در علوم اجتماعی‌اند، و همچنین پاسخ به پرسش‌هایی از قبیل سازوکارهای اجتماعی چگونه موجب پیوند کنش‌های فردی با محیط‌های اجتماعی می‌شوند؟ نقش مدل‌سازیِ چندعاملی[4] در مفهوم‌‌سازی از سازوکارها چیست؟ و آیا مفهوم سازوکار، مسألۀ ربط داشتن[5] در تبیین‌های علوم اجتماعی را حل می‌کند یا خیر؟  }, keywords_fa = {}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21891.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21891_83c2995f89f607407a8cde03c734eb2a.pdf} }