@article { author = {Serajzadeh, S. H. and GHaderzadeh, O and Rahmani, J.}, title = {A Qualitative Study of Religion and Ethnocentrism Among Sunni and Shiite Kurds}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {4}, pages = {3-29}, year = {2014}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {The present study aims at investigating the relationship between ethnocentrism and religion among Iranian Kurds using a social-interpretative approach. The research methodology is qualitative and the data was obtained via in-depth interviews. The grounded theory was used for analyzing the findings. Based on qualitative-purposive sampling method and the theoretical saturation criterion, 31 Sunni and Shiite Kurdish residents of different cities of Kermanshah province participated in this research, and their perception and interpretation of ethnocentrism, and its relationship with religion were investigated and analyzed. Firstly, the collected data categorized into 53 basic concepts, 14 major categories and finally 2 core categories and was analyzed. Secondly, 28 concepts were obtained for Sunni Kurds, and broken down to 7 major categories , including integrated Kurdish identity, dissatisfaction with government, secular interpretation of religion, the preference of ethnicity to religion, alienation to the Iranian identity, the self-determination right, and the role of ethnic elites. Then they were categorized under one core category, "secular Kurdish nationalism". Furthermore, 25 concepts were obtained for the Shiite Kurds, and broken down to 7 categories, including Kurdish ethnic identity, Iranian national identity, dissatisfaction with government, compatibility of religion and ethnicity, emphasis on the cultural rights of Kurdish ethnic group, secular interpretation of religion, and the lack of historical consciousness. Finally, a core category entitled "cultural ethnocentrism" was defined for them. A comparison of different categories obtained for the two interviewed groups, Shiites and Sunnis, revealed that they show similarity in two categories "dissatisfaction with government" and "secular interpretation of religion", however in other cases such as the interpretation of Kurdish identity, Iranian identity, and the relationship between religion and ethnicity they show major differences.}, keywords = {Ethnocentrism, Religion, Nationalism, Shiite Kurds, Sunni,Kurds}, title_fa = {مطالعه کیفی مذهب و قوم‌گرایی در میان کُردهای شیعه و سنی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر درصدد است با استفاده از رویکرد تفسیر‌گرایی اجتماعی به مطالعه‌ی رابطة قوم‌گرایی و مذهب در میان کُردهای ایران بپردازد. روش شناسی پژوهش، کیفی است و داده‌های کیفی در این مطالعه با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از روش نظریه زمینه‌ای استفاده شده است. بر اساس روش نمونه‌گیری کیفی/ هدفمند و معیار اشباع نظری 31 نفر از کُردهای شیعه و سنی ساکن شهرستان‌های مختلف استان کرمانشاه در این مطالعه شرکت کردند و درک وتفسیر آن‌ها نسبت به پدیده‌ی قوم‌گرایی و ارتباط آن با مذهب مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده‌های گردآوری شده در قالب 53  مفهوم اساسی، 14 مقولة عمده و نهایتا دو مقولة هسته کدگذاری و تحلیل شدند. برای کُردهای سنی 28 مفهوم به‌دست آمد که به 7 مقوله اصلی شامل،  هویت یکپارچة کُردی، نارضایتی از دولت، تلقی سکولار از دین، ارجحیت قومیت بر مذهب، بیگانگی با هویت ایرانی، حق تعیین سرنوشت و نقش نخبگان قومی تقلیل یافته و یک مقولة هسته تحت عنوان «ناسیونالیسم کُردی سکولار» برای آن تعیین شده است. همچنین برای کُردهای شیعه 25 مفهوم به‌دست آمد که به 7 مقوله اصلی شامل، هویت قومی کُردی، هویت ملی ایرانی، نارضایتی از دولت، سازگاری مذهب و قومیت، تاکید بر حقوق فرهنگی قوم کُرد،تلقی سکولار از دین و فقدان آگاهی تاریخی تقلیل یافته و یک مقولة هسته تحت عنوان «قوم‌گرایی فرهنگی» برای آن تعیین شد. مقایسة مقولات به‌دست آمده از دو گروه مصاحبه شوندگان سنی و شیعه نشان می‌دهد که در مورد دو مقولة «نارضایتی از دولت» و «تلقی سکولار از دین» دارای تشابه هستند و در سایر موارد همچون طرز تلقی نسبت به هویت کُردی، هویت ایرانی و رابطه‌ی مذهب و قومیت دارای تفاوت‌های اساسی می‌باشند.}, keywords_fa = {کُردهای شیعه,کُردهای سنی,قوم‌گرایی,مذهب,ناسیونالیسم}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21098.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21098_3ed0a6abe2f16560dc114bcae25f3c67.pdf} } @article { author = {Sadighi, B.}, title = {Public Sociology and Public Sphere: Toward an Alternative Narrative for Public Sociology and Applying it in Iran}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {4}, pages = {30-53}, year = {2014}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {What should be the characteristics of public sociology in Iran? This normative question is important, since public sociology is still in its early stages in our country. To me the roots of public sociology are in the public sphere. Therefore, I will review the major theoretical perspectives on public sphere, including Haberma’s and Arendt’s t perspectives. Then I will focus on Burawoy’s narration for public sociology and compare it with those perspectives in order to propose an alternative narration. In the second section of the paper, I will review the institutional and non-institutional part of the public sphere in Iran. This paper claims that Iranian public sphere is in harmony with Arendt’s perspective. At the end, based on the characteristics of Iranian public sphere, I will propose an outline of public sociology in the above society, and mention its theoretical and methodological aspects.}, keywords = {public sphere, civil society, public sociology, public turn,,discourse, spontaneity, plurality}, title_fa = {قرابت/ غرابت جامعه‌شناسی مردم‌مدار و حوزۀ عمومی (برداشتی نظری برای طرح روایتی «دیگر» از جامعه‌شناسی مردم‌مدار و کاربست آن در ایران)}, abstract_fa = {جامعه‌شناسی مردم‌مدار در ایران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ طرح این پرسشِ هنجاری از این بابت اهمیت دارد که جامعه‌شناسی مردم‌مدار در ایران مراحل اولیۀ صورت‌بندی را طی‌‌ می‌کند. اما پاسخ به این پرسش تا حد زیادی وابسته به ویژگی‌های حوزۀ عمومی در ایران است، چرا که به ادعای این مقاله پایه و مایۀ جامعه‌شناسی مردم‌مدار در حوزۀ عمومی است. اما تلاش برای پرداختن به این پرسش در وهلۀ نخست مستلزم جد و جهدی نظری در چیستیِ حوزۀ عمومی است. پس از آن‌‌می‌توان ضمن بررسی ویژگی‌های حوزۀ عمومی در ایران طرحی برای شرایط امکان جامعه‌شناسی مردم‌مدار در ایران درانداخت. در این مقاله، ابتدا به لحاظ نظری، رویکردهای غالب در خصوص چیستی حوزۀ عمومی مرور و نقد ‌‌می‌شوند؛ رویکرد هابرماس و آرنت از آن جمله است. در حین این مرور نظری، ویژگی‌های روایت غالب از جامعه‌شناسی مردم‌مدار، یعنی روایتی که بوراووی از آن به دست داده است، نیز بررسی ‌‌می‌شود و  با تکیه بر روایت آرنت از حوزۀ عمومی تلاش ‌‌می‌شود روایتی «دیگر» از جامعه‌شناسی مردم‌مدار پیش نهاده شود. پس از آن به مرور ویژگی‌های حوزۀ عمومی در ایران پرداخته خواهد شد و مصادیق آن، در شکل‌های نهادی و غیرنهادیِ آن، پرداخته ‌‌می‌شود و نسبتِ هر یک از این مصادیق با روایت‌های پیش‌گفته از حوزۀ عمومی بررسی ‌‌می‌شود. این مقاله، از جمله مدعی است که مختصات حوزۀ عمومی در ایران با روایت آرنت همخوانیِ بیشتری دارد تا روایت هابرماسی از آن. از این رو، جامعه‌شناسی مردم‌مدار در ایران در مسیری که پیشِ رو دارد باید ضمن بررسی مختصات این حوزۀ عمومی به نقد و آسیب‌شناسیِ آن نیز بپردازد. در انتهای مقاله، با تکیه بر ویژگی‌های حوزۀ عمومی در ایران، طرحی اولیه برای صورت‌بندیِ جامعه‌شناسی مردم‌مدار در ایران به دست داده ‌‌می‌شود و محورهای نظری، روش شناختی و پژوهشیِ آن برشمرده خواهد شد.}, keywords_fa = {تکثّر,جامعه‌شناسی مردم‌مدار,جامعۀ مدنی,چرخش مردمی,حوزۀ عمومی,خودانگیختگی,مراوده}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21099.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21099_49d729490c743cfb92ce71023bc78fa3.pdf} } @article { author = {Taheri kia, H.}, title = {Gabriel Tarde, Social Transformations and Ideology}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {4}, pages = {54-70}, year = {2014}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {This article is about the notion of ideology in Gabriel Tarde’s sociology. In 19th century, inspired by the Leibnitz’s philosophy, Tarde pursued his project in comparison with Emil Durkheim’s sociology. Bruno Latour calls Tardean sociology as the sociology of transmission. This concept shows how that kind of sociology can challenge the dominant social and political ideology. Regarding the late sociology, it is important to study his thoughts. To understand the social agent, he proposes three terms: imitation, opposition and adaptation. For Tarde, the mentioned agent with his innovation can generate new social currents- the innovation develops through imitation process and becomes a socio-cultural phenomenon. Therefore, there is a changeable process in everyday life which starts with the smallest social elements and challenges the dominant ideology.}, keywords = {Gabriel Tarde,Leibnitz,Durkheim,ideology,creativity,Imitation}, title_fa = {گابریل تارد، تغییرات اجتماعی و ایدئولوژی}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی مفهوم ایدئولوژی در اندیشه گابریل تارد می‌پردازد. تارد، در قرن 19، تفکر خود را در سنت فلسفی لایب‌نیتس و در رقابت با نظریه جامعه‌شناسی دورکیم دنبال می‌کرد. برونو لاتور جامعه‌شناسی تارد را «جامعه‌شناسی ترجمه» نام‌گذاری می‌کند که بر اصل پویایی و تغییرات اجتماعی دلالت دارد. این مفهوم‌ مشخص می‌سازد که جامعه‌شناسی تارد تا چه مقدار می‌تواند با ایدئولوژی مسلط دچار تنش شود. رویکردهای نوین به اندیشه گابریل تارد، در جریان‌های متاخر جامعه‌شناسی، ضرورت شناخت او را با اهمیت‌تر می‌کنند. تارد با بررسی تغییرات قدرت در اجتماع بر اساس سه فرایند تقلید، تناقض و تطبیق به فهمی از کنشگر اجتماعی دست پیدا می‌کند که با کمک خلاقیت می‌تواند باعث شکل‌گیری جریان‌های نوین اجتماعی شود. از نظر او این نوآوری‌ها از طریق تقلید گسترده شده و به یک پدیده اجتماعی تبدیل می‌شوند. این پدیده نوین اجتماعی می‌تواند با ایدئولوژی مسلط دچار رویارویی شود. در نتیجه جریانی در حال تغییر از زندگی‌روزمره وجود دارد که از کوچک‌ترین ذرات اجتماع برخواسته می‌شود و بواسطه فرایند تقلید در برابر ایدئولوژی مسلط قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {ایدئولوژی,تقلید,دورکیم,گابریل تارد,لایب‌نیتس,نوآوری}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21100.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21100_58b5222de901ce19c90782aaaad7b7f8.pdf} } @article { author = {Shiani, M. and Sedighi, F.}, title = {Attitude towards Citizenship Normative Pattern Who is a "good citizen"?}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {4}, pages = {71-110}, year = {2014}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {Citizenship is not only a social status but also a social role which, based on the way it is perceived, the agent influence their position. The citizenship role, like any other social role, is composed of the norms which form the underlying rights and obligations in it. In every society, the kind of attitude towards these norms stabilizes a special kind of citizenship status. In this article, to design a normative pattern, we review the political and sociological literature. For this purpose, the citizenship role is divided into two parts of rights and obligations and then three ethical, social and legal normative groups have been identified in this role. After construction of the mentioned pattern, the following question is investigated: what is our citizens’ attitude towards the constructed pattern? We employed a survey and questionnaires to gather the data. The population was Tehrani citizens above 18 years old and 401 respondents were selected as the sample. The findings indicate that the highest positive attitude is for the legal norms and the least degree of positive attitudes is for ethical norms. The findings make our pattern more similar to the Eastern Europe's norms of citizenship.}, keywords = {citizenship normative pattern, citizenship rights and obligations,,good citizenship and active citizenship}, title_fa = {نگرش به انگارۀ هنجارین شهروندی "شهروند خوب" کیست؟}, abstract_fa = {شهروندی علاوه بر منزلت یا پایگاهی اجتماعی،  نقشی اجتماعی نیز می‌باشد که کنشگران برمبنای چگونگی درک و ایفای آن بر منزلتی که بستر عملشان بوده است تأثیر می‌گذارند. نقش شهروندی، مانند هر نقش اجتماعی دیگر، از هنجارهایی تشکیل شده است که به حقوق و تکالیف مستتر در آن شکل می‌دهند. نوع نگرش به این هنجارها در تثبیت شکل خاصی از منزلت شهروندی در هر جامعه‌ای مؤثر است. در این کار برای نگاه از دریچه‌ای هنجاری به مفهوم شهروندی، با غور در ادبیات سیاسی و جامعه‌شناختی موضوع، انگاره‌ای هنجارین از شهروندی پرداخته شده است. به این منظور نقش شهروندی به دو پارۀ حقوق و تکالیف تقسیم شده و سپس سه گروه هنجاریِ اخلاقی، اجتماعی، و قانونی در این نقش شناسایی شده‌اند. پس از ساختِ انگارۀ مزبور، به بررسی این پرسش پرداخته شده که «نگرش شهروندان جامعۀ ما به انگارۀ ساخته شده چگونه است؟» و درواقع "شهروند خوب از نظر جامعۀ ما کیست؟" روش کار پیمایش بوده که به کمک ابزار پرسش‌نامه در جامعۀ آماری شهروندان بالای 18 سال شهر تهران، با حجم نمونه‌ای معادل 401  پاسخ‌گو، انجام یافته است. نتایج حاصل شده حاکی از آن است که در سطح هنجارهای قانونی، به عنوان نخستین سطح هنجاری، شاهد بالاترین اقبال هستیم و در سطح هنجارهای اخلاقی، که ناظر به تثبیت ارزش‌های دموکراتیک در اذهان شهروندان است، پایین‌ترین میزان نگرش مثبت را دارا می‌باشیم. این امر جامعۀ ما را، به لحاظ هنجاری، به الگوی کشورهای اروپای شرقی نزدیک می‌کند.}, keywords_fa = {انگارۀ هنجارین شهروندی,حقوق و تکالیف شهروندی,شهروندی خوب,شهروندی فعال}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21101.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21101_7d92da69b8ebe3cd959a908071a6bd07.pdf} } @article { author = {Gholipour, S. and Amiri, N. and Tizchang, M.}, title = {Women and the Reproduction of Patriarchy (Case Study of Kermanshah City)}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {4}, pages = {111-152}, year = {2014}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {The present study investigates the way in which the women encounter patriarchy in their private lives. For this purpose, their lives transformation in the stages of gender stereotypes, marriage, ideal femininity, matrimony and private life.have been considered. Our theoretical framework is based on the ideas of Pierre Bourdieu and the research method is qualitative. To collect the data, we employed semi-structured and in-depth interviews. In this survey, according to Pierre Bourdieu’s cultural capital indices, we have divided the women into three different groups: traditional, modern and educated. These groups have been interviewed based on four fundamental patriarchal indices in the survey including male identity, male-orientation and male dominance. The result of the study shows there were reproduction and resistance intermittently which depend very much on correspondents’ cultural capital and field experiences. The importance of those indices was not equal. In some cases, the structural pressure of the indices makes them bring their attitudes nearer, in spite of their differences.}, keywords = {Cultural Capital,habitus,Patriarchy,Reproduction,Social Capital}, title_fa = {زنان و بازتولید پدرسالاری (مطالعه موردی: شهر کرمانشاه)}, abstract_fa = {مقاله حاضر در نظر دارد نحوة  مواجهة زنان شهر کرمانشاه با نظام پدرسالاری را در بستر حوزة خصوصی مورد بررسی قرار دهد. به‌این منظور سِیر زندگی آنان متاثر از آموزه‌های نخستین خانواده تا تثبیت نقش‌های آنان در قالب همسر-مادر، در پنج مرحله‌ی کلیشه‌های جنسیتی، ازدواج، زنانگی ایده‌آل، حوزة زناشویی و حوزة خصوصی پیگیری می‌شود. رویکرد نظری مقاله مبتنی بر آراء پیر بوردیو است. روش بررسی مقاله کیفی است. تکنیک گردآوری داده‌ها بر اساس مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. پاسخ‌گویان بر حسب شاخص‌های سرمایة فرهنگی به سه گروه سنتی، مدرن و فرهیخته تقسیم شدند. شاخص‌های پدرسالاری شامل هویت مردانه، مردمحوری، سلطة مردانه و نقطة ثقل کنترل در میان گروه‌ها با هم مقایسه و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل دربردارندة تناوبی در کنش‌های بازتولیدی و مقاومتی است که بستگی زیادی به سرمایة فرهنگی زنان و تجارب میدانی آن‌ها در گروه‌های مذکور دارد. اهمیت تمامی عوامل فوق یکسان نبوده و در مواردی فشار ساختاری ناشی از آن موجب نزدیکی دیدگاه‌های زنان علی‌رغم تفاوت‌های‌شان بود. }, keywords_fa = {بازتولید,پدرسالاری,سرمایه‌ فرهنگی,سرمایه‌ اجتماعی,عادت واره}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21102.html}, eprint = {} } @article { author = {Bagheri Heidari, F.}, title = {A Study on the Effective Factors on The Studetns Lectuers' Communication in Some Iranian Universities}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {4}, pages = {153-172}, year = {2014}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {Interactions and relationships between university students and teachers (lecturers) are considered to be the most important interactional area of social structure of science. The purpose of this study is a sociological investigation of factors affecting the students’ interactions and relationships with professors. Different areas of interaction have been studied according to the theories of sociology of science and Bourdieu’s theoretical framework .The method of this study is a survey research. The data has been collected by using questionnaires and analysed by the use of the SPSS software. The population is the students of Payame noor , Nonprofit and Azad universities of Pole Dokhtar city. Research findings show that capitals could be changed to one another and the position of individuals in the science field is determined by the amount of their cultural capital. In the last section of this paper we offer suggestions and solutions to strengthen the effect of relationships and interactions in the development of scientific institutions .Besides, the interactions and relationships between professors and university students with the amount of their capitals were significant.}, keywords = {Interactions between students and teachers, cultural capital of,super academic, the cultural capital of academic}, title_fa = {عوامل موثر بر تعاملات و ارتباطات دانشجویان با استادان مطالعه موردی دانشگاه‌های (آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی)}, abstract_fa = {تعاملات و روابط بین دانشجویان و استادان یکی از مهم‌ترین عرصه‌های ساختار اجتماعی علم به شمار می‌آید. هدف از این مقاله بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر تعاملات و ارتباطات دانشجویان با استادان می‌باشد. عرصه‌های مختلف تعاملاتی با توجه به نظریه‌های جامعه‌شناسی علم  و با چارچوب نظری بوردیو، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این پژوهش که از نوع تحقیقات پیمایشی بوده، جمع آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه و انجام گرفته است. واحد تحلیل فرد و جمعیت آماری دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد شهرستان پلدختر است. یافته‌های پژوهـش در راستـای تائید نظـریه بوردیو نشان می‌دهد موقعیت فرد در قلمرواجتماعی علم با توجه به میزان ترکیب سرمایه‌های فرهنگی او تعیین می شود .تعاملات استادان و دانشجویان با میزان سرمایه‌های آن‌ها در بیرون و درون فضای آکادمیک رابطه مثبت و معناداری دارد.}, keywords_fa = {تعاملات استاد و دانشجو,سرمایه فرهنگی فراآکادمیک,سرمایه فرهنگی آکادمیک}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21103.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21103_f3bdcf2e846e5e037f94853e41be13e0.pdf} } @article { author = {Din-dost, M}, title = {Book Review: A Social History of Iranian Cinema}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {4}, pages = {173-176}, year = {2014}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معرفی کتاب: تاریخ اجتماعی سینمای ایران}, abstract_fa = {تاریخ‌نویسی امری است سهل و ممتنع. شاید بتوان روایت‌هایی را پشت سر هم قرار داد و آن را  به‌عنوان تاریخ به مخاطب قبولاند اما کسانی هم هستند که تاریخ نگاری برای آنها "علم" است و کار خود را بر اساس مستندات و به‌طور روشمند انجام می‌دهند. در ابتدای این نوشتار نیز باید بر این نکته تأکید کرد که کتاب "تاریخ اجتماعی سینمای ایران" (A Social History of Iranian Cinema )  کتابی قابل تأمل و پژوهشی جدی در حوزه سینما در ایران است که دارای زبانی تئوریک و آکادمیک می‌باشد.  }, keywords_fa = {}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21897.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21897_022cb591f4e5ebb4c54d6e79b6154aa0.pdf} }