@article { author = {Fazeli, N. and Mozayan, F.}, title = {School Girls and Resistance to the Veil: Case of Public-School Girls in Tehran}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {14}, number = {2}, pages = {120-150}, year = {2012}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {In this article, we examine how the central component of cultural policy in the post-revolutionary Iran, 'Hijab' or the veiling policy, is contested by high school girls in Tehran. Qualitative data was gathered through in-depth interviewing among three public-school girls in three districts of Tehran (1, 6, and 12) and analyzed by thematic analysis. Accordingly, we concluded that Hijab, a formal and obligatory ideological code in girls' schools, is resisted by the students in different ways. Paradoxically, Hijab provokes students to create their new but hidden and separated world which is departed from that of the 'state/school ideal'. In fact, challenging the formal wearing codes is the main characteristic of the girls’ everyday life in high schools. }, keywords = {Cultural Policy,School Girls,Hijab,Iran,resistance}, title_fa = {خوانش دانش‌آموزان دختر از کدهای پوشش مدرسه در دبیرستان‌های دخترانه تهران}, abstract_fa = {خوانش دانش‌آموزان دختر از کدهای اخلاقی مربوط به پوشش در مدارس یا کدهای پوشش مدرسه‌ای، موضوع اصلی این تجقیق است. دو الگوی نظری استوارت هال و پی‌یر بوردیو مبنای نظری این تحقیق‌اند. مدل هال به ما کمک می‌کند تا اول، کدها و ارزش‌های جاری مدرسه‌ای درباره پوشش را بررسی کنیم. دوم، با تکیه بر این مدل، مقبولیت این کدها در نزد دانش‌آموزان را از رهگذر مطالعه خوانش آن‌ها از این کدها مورد بررسی و سنجش قرار دهیم. اما، مدل هال قادر نیست درکی از چرایی خوانش‌های متنوع ارائه کند. خوانش امری اجتماعی است که متغیرهای اجتماعی آن را تعیین می‌کند. نظریه بوردیو ابزار نظری مناسبی برای توضیح این خوانش‌هاست. تکیه بر مفهوم سرمایه فرهنگی بوردیو و نقش آن در تعیین «دسترسی گفتمانی» راهگشاست. فرض اولیه ما این بود که بسته به میزان انواع سرمایه‌های دانش‌آموزان خوانش ‌آن‌ها از کدها هم متفاوت است. با تکیه بر مصاحبه‌های فردی عمیق، در شش مدرسه دخترانه از سه منطقه 1، 6 و 12 تهران در مقطع دبیرستان، داده‌های لازم گردآوری و با تکیه بر روش تحلیل تماتیک تجزیه و بررسی شدند. بر اساس نتایج به دست آمده، خوانش مجادله‌ای (مذاکره‌ای) در میان دانش‌آموزان مسلط است. دو سویه از چنین خوانشی وجود دارد: دسته‌ای از دانش‌آموزان کلیت قوانین پوشش و آرایش موجود در مدارس را نمی‌پسندند، باوجود این، برای سرکردن اوضاع و اتمام دوره با آن کنار می‌آیند. هر چند این دسته از دانش‌آموزان مشارکتی جدی در امور مدرسه ندارند. دسته دوم خوانش مجادله‌ای از آنِ دانش‌آموزانی است که کلیت قوانین در مدرسه را می‌پذیرند اما در شیوه اجرا مخالف‌اند. آن‌ها فضای مدرسه را به دلیل اصرار بر اجرای سخت‌گیرانه و بدون انعطاف قوانین، ملال‌آور ارزیابی می‌کنند.}, keywords_fa = {مدارس دخترانه,تهران,پوشش,حجاب,آرایش,مقاومت دانش آموزی}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21065.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21065_dca49b9bd0f48ecb56d8c6c701de3e60.pdf} }