@article { author = {Taheri kia, H.}, title = {Gabriel Tarde, Social Transformations and Ideology}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {15}, number = {4}, pages = {54-70}, year = {2014}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {This article is about the notion of ideology in Gabriel Tarde’s sociology. In 19th century, inspired by the Leibnitz’s philosophy, Tarde pursued his project in comparison with Emil Durkheim’s sociology. Bruno Latour calls Tardean sociology as the sociology of transmission. This concept shows how that kind of sociology can challenge the dominant social and political ideology. Regarding the late sociology, it is important to study his thoughts. To understand the social agent, he proposes three terms: imitation, opposition and adaptation. For Tarde, the mentioned agent with his innovation can generate new social currents- the innovation develops through imitation process and becomes a socio-cultural phenomenon. Therefore, there is a changeable process in everyday life which starts with the smallest social elements and challenges the dominant ideology.}, keywords = {Gabriel Tarde,Leibnitz,Durkheim,ideology,creativity,Imitation}, title_fa = {گابریل تارد، تغییرات اجتماعی و ایدئولوژی}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی مفهوم ایدئولوژی در اندیشه گابریل تارد می‌پردازد. تارد، در قرن 19، تفکر خود را در سنت فلسفی لایب‌نیتس و در رقابت با نظریه جامعه‌شناسی دورکیم دنبال می‌کرد. برونو لاتور جامعه‌شناسی تارد را «جامعه‌شناسی ترجمه» نام‌گذاری می‌کند که بر اصل پویایی و تغییرات اجتماعی دلالت دارد. این مفهوم‌ مشخص می‌سازد که جامعه‌شناسی تارد تا چه مقدار می‌تواند با ایدئولوژی مسلط دچار تنش شود. رویکردهای نوین به اندیشه گابریل تارد، در جریان‌های متاخر جامعه‌شناسی، ضرورت شناخت او را با اهمیت‌تر می‌کنند. تارد با بررسی تغییرات قدرت در اجتماع بر اساس سه فرایند تقلید، تناقض و تطبیق به فهمی از کنشگر اجتماعی دست پیدا می‌کند که با کمک خلاقیت می‌تواند باعث شکل‌گیری جریان‌های نوین اجتماعی شود. از نظر او این نوآوری‌ها از طریق تقلید گسترده شده و به یک پدیده اجتماعی تبدیل می‌شوند. این پدیده نوین اجتماعی می‌تواند با ایدئولوژی مسلط دچار رویارویی شود. در نتیجه جریانی در حال تغییر از زندگی‌روزمره وجود دارد که از کوچک‌ترین ذرات اجتماع برخواسته می‌شود و بواسطه فرایند تقلید در برابر ایدئولوژی مسلط قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {ایدئولوژی,تقلید,دورکیم,گابریل تارد,لایب‌نیتس,نوآوری}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21100.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21100_58b5222de901ce19c90782aaaad7b7f8.pdf} }