@article { author = {Shiani, M and Mousavi, M.T and Ghahfarokhi, S. M.}, title = {Social Capital among the Youth in Iran}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {10}, number = {3}, pages = {57-84}, year = {2009}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {The youth defined as persons of 15 to 29 years of age, account for about 35 percent of Iran’s population. Such significant percentage may be considered a comparative advantage for the country. However, if this opportunity is not used properly it can become a serious threat. Thus, developing policies and plans for this age group is a major priority. Social capital alongside other forms of capital can facilitate envisaged planning processes and help realize planning objectives. In this article, we present a multidimensional scale developed to measure social capital among the Iranian youth.  Using this scale, a survey of 4,500 persons in the age bracket of 15-29 (drawn from across the Iranian provinces) has been conducted. Results indicate weak social capital among the surveyed youth, in particular in terms of relations with associations and trust placed on non-acquaintances and officials. The effect of social and individual characteristics on social capital is found to be significant. In light of the significance of the aforementioned relations as well as the dominance of traditional social capital among the youth, enhancing the social milieu, strengthening civil institutions, and improving attitudes and actions of individuals are seen as necessary.}, keywords = {Social Capital,youths,Relations with Associations,Social Trust,Social Cohesion,Social Support}, title_fa = {سرمایه اجتماعی جوانان در ایران}, abstract_fa = {تراکم 35 درصدی جمعیت کشور در گستره سنی 29-15 سال به عنوان جمعیت فعال جامعه یک مزیت نسبی است، اما چنانچه از این فرصت و مزیت به درستی استفاده نشود فرصت ها به تهدیدات جدی تبدیل خواهد شد. بنابراین، سیاستگذاری و برنامه ریزی برای این بخش از جمعیت از مهمترین اولویت ها محسوب می شود. در این میان، سرمایه اجتماعی در کنار دیگر سرمایه ها فرایند پیش بینی شده در برنامه ها را تسهیل و امکان تحقق اهداف را فراهم می سازد. به منظور سنجش سرمایه اجتماعی جوانان مقیاس چند بعدی ساخته شده و در میان 4500 نفر از افراد 29-15 سال ساکن در استان های کشور به اجرا در آمده است. نوع تحقیق پیمایش، تکنیک گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. یافته ها نشان دهنده ضعف سرمایه اجتماعی در میان جوانان به ویژه در بعد روابط انجمنی و اعتماد به نا آشنایان و مسئولان است. تأثیر ویژگی های فردی و اجتماعی بر سرمایه اجتماعی جوانان هم معنادار بوده است. با توجه به معناداری و روابط وغلبه سرمایه اجتماعی سنتی در میان جوانان، بهبود محیط اجتماعی، تقویت نهادهای مدنی، اصلاح بینش ها، نگرش ها و کنشهای افراد ضروری به نظر می رسد.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,جوانان,روابط انجمنی,اعتماد اجتماعی,انسجام اجتماعی,حمایت اجتماعی}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21417.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21417_faa87191781e420a83f7182247cd61ef.pdf} }