@article { author = {GHasemi, V and Samim, R.}, title = {A Study on the Relationship between Social Stratification and Cultural Consumption According to the Data on the Musical Consumption in Tehran}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {9}, number = {1}, pages = {80-101}, year = {2008}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {}, abstract = {Some sociologists have Pouinted out how people use music and art display to show their social status. They all suggest cultural consumption and taste can be seen as symbolic communication and a means of establishing social relationships, networks and status groups. It has also been argued that the symbolic communication or status is much more important in modern times and urban environment, because of the frequency of superficial social contacts in these locations. This article, studies the relationship between social Language Challenge, Nostalgia, and Weakening Network. Finally, Reconstructing/deconstructing were the core category constructed from data to explain the impact that modernization consequences has on the Ouramat region. The people of Ouraman perceived modernization consequences as bestowing the modern ways of life and growth of the region while simultaneously threatening cultural beliefs and the traditional way of life. The results are presented in a paradigm model consisting of conditions, interactions and consequences around the core category and can be used to understand the impact of change from the introduction of modern education can have on a traditional society.}, keywords = {Ethnography,grounded theory,Interpretive Approach,Modernization Consequences,Meaning Reconstruction,Ouraman of Kurdistan}, title_fa = {مطالعه‌ای پیرامون رابطه قشربندی اجتماعی و مصرف فرهنگی با استفاده از داده‌هایی در زمینه مصرف موسیقایی در شهر تهران}, abstract_fa = {در این مقاله جهت شناخت بیشتر ساز و کار تأثیر دو نظام اجتماعی و فرهنگی به بررسی ارتباط قشربندی اجتماعی و مصرف فرهنگی پرداخته‌ایم. قشربندی اجتماعی را با تاسی از انگاره وبری با دو مؤلفه طبقه و پایگاه و مصرف فرهنگی را بااستفاده از داده‌هایی در زمینه مصرف موسیقایی و با دو مؤلفه نوع و میزان مصرف، سنجیده‌ایم. برای بررسی فرضیات، داده‌هایی در زمینه نوع و میزان مصرف موسیقایی 360 نفر از ساکنان چهار محله اختیاریه، الهیه، پونک و جوادیه (برای گروه تحقیق هر کدام از محلات مذکور نماد طبقات و پایگاه‌های متفاوت بوده است) از محلات شهر تهران با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه جمع‌آوری شده است. یافته‌های حاصل از پیمایش نشان می‌دهد: 1. میان طبقه و پایگاه و میزان مصرف موسیقایی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، 2. پایگاه با هردو مؤلفه کیفی مصرف فرهنگی (موسیقایی) یعنی مصرف نخبه و توده رابطه معنادار دارد، 3. طبقه نیز تنها با یک مؤلفه کیفی مصرف فرهنگی (موسیقایی) یعنی مصرف توده ارتباط معنادار دارد، 4. هرچه پایگاه افراد بالاتر باشد گرایش آن‌ها به مصرف انواع موسیقی متعلق به فرهنگ نخبه بیشتر و گرایش‌شان به مصرف انواع موسیقی متعلق به فرهنگ توده کمتر است، 5. هرچه طبقه افراد بالاتر، گرایش‌شان به مصرف انواع موسیقی متعلق به فرهنگ توده بیشتر است، 6. در مجموع و با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون مشخص شد، تفاوت پایگاهی (تفاوت در میزان تحصیلات، منزلت شغلی و اصل و نسب) افراد بیشتر از تفاوت طبقاتی (تفاوت در وضعیت اقتصادی) پیش‌بینی کننده میزان و نوع مصرف فرهنگی (موسیقایی) افراد است.}, keywords_fa = {قشربندی اجتماعی,طبقه,پایگاه,مصرف فرهنگی,مصرف موسیقایی,فرهنگ نخبه,فرهنگ توده}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_21804.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_21804_281f460ee06f0225c464c9df73c7768e.pdf} }