@article { author = {Abbas zadeh, M. and Shamsi, F.}, title = {Rigor in Qualitative Research}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {21}, number = {2}, pages = {67-95}, year = {2020}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {10.22034/jsi.2020.244213}, abstract = {Conducting experimental social studies by qualitative method and developmental space and developing these methods has discussed the evaluation of this research and the validity and accuracy of the findings of this research. In particular, this issue is very visible in our country, and the search for sources and articles related to the criteria of qualitative research evaluation and their fingerprinting is a testament to the problematic nature of this issue. This is the concern of the authors in this article. In this research work, three parts of research components, research criteria and research strategies have been separated. By examining components such as researcher characteristics, conceptual framework, background factors, research goals and questions, data collection procedures, data management and analysis, the importance of careful criteria in each of these components It is emphasized. This article insists on the separation of rigor criteria from rigor strategies and, of course, the relationship between the two. To be rigor, a variety of criteria have been proposed by thinkers, some of which are: credibility, transferability, dependability, conformabilty, coherence, sampling adequacy, substantive validity, and ethical validity. Each of these criteria is related with the strategies such as peer debriefing, reflectivity, thick description, member checking, external audies, complexity of analysis, and referential adequacy.    }, keywords = {Qualitative Research,Rigor,Criterias of rigor,Strategies of rigor}, title_fa = {دقتمندی در تحقیقات کیفی}, abstract_fa = {انجام مطالعات اجتماعی تجربی به روش کیفی و فضای تکوینی و درحال جافتادن این روش­ها بحث ارزیابی این تحقیقات و اعتبار و دقتمندی یافته­های این پژوهش­ها را مطرح کرده است. به­خصوص این مسئله در کشور ما با حجم پایین مقالات چاپ­شده در این زمینه، بسیار نمایان بوده و جست­وجوی منابع و مقالات مرتبط با بررسی استاندارهای ارزیابی تحقیق کیفی و انگشت­شمار بودن آن­ها گواهی بر مسئله­مند بودن این موضوع است. کنکاش در این موضوع، دغدغۀ نویسندگان این نوشتار است. در این کار پژوهشی سه بخش مولفه­های تحقیق، معیار تحقیق و استراتژی­های تحقیق از هم تفکیک ­گردیده­اند. با بررسی مولفه­هایی همچون ویژگی­های محقق، چهارچوب مفهومی، عوامل زمینه­ای، اهداف و سئوالات تحقیق، رویه­های جمع­آوری داده، مدیریت و تحلیل داده­ها، بر اهمیت رعایت معیارهای دقتمندی در هر یک از این مولفه­ها تاکید می­شود. این مقاله به تفکیک معیارهای دقتمندی از استراتژی­های دقتمندی و البته ارتباط بین این دو اصرار دارد. برای حصول دقتمندی، معیارهای متنوعی توسط اندیشمندان ارائه شده­ است که برخی از آن­ها عبارتند از: قابل­قبول بودن، قابلیت انتقال، قابلیت اتکاء، قابلیت­تاییدپذیری، انسجام، کفایت نمونه­گیری، اعتبار کاربرپذیری و اعتبار اخلاقی. این معیارهای با شدت و ضعف هر یک با استراتژی­هایی همچون تفحص همتا، بازتاب­پذیری، توصیف فربه، کنترل عضوها، مشاهده­کننده­بیرونی، پیچیدگی تحلیل و کفایت مرجع در ارتباطند.  }, keywords_fa = {تحقیق کیفی,دقتمندی,مولفه­های تحقیق,معیارهای دقتمندی,استراتژی­های دقتمندی}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_244213.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_244213_81fe247673d7b7dc7432bd5f23a71b8e.pdf} }