@article { author = {Ahmadi, Hosein and Hazeri, A.M}, title = {A Study of the Direct and Indirect Role of Adult Literacy from 1970 to 2009 on Perception of Corruption}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {22}, number = {1}, pages = {72-50}, year = {2021}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {/10.22034/jsi.2022.117506.1314}, abstract = {Several factors have been taken into consideration in the eradication of corruption, but a more limited study has been done on the adult literacy factor. The purpose of this study is to study the positive role of adult literacy factors and intermediate mechanisms in reducing corruption. The study was conducted using international data. The period from 1970 to 2009 was  the independent variable and its relationship with perception of corruption in the period 2012 to 2018 has been studied among 180 countries.Findings show that there is a positive relationship between education indicators and perceptions of corruption. In addition to the direct effect of adult literacy, the indirect effect of this variable through educational coverage (as an indicator of educational justice), the pupil-teacher ratio (as a symbol of democracy in the classroom), and the ratio of female students to total students (As a symbol of gender equality) was confirmed.}, keywords = {Adult Literacy,Gender Equality,educational justice,Corruption Reduction,Student-Teacher Ratio}, title_fa = {مطالعه نقش مستقیم و غیر مستقیم باسوادی بزرگ‌سالان دوره زمانی 1970 تا 2009 میلادی بر ادراک فساد در دهه اخیر}, abstract_fa = {در ریشه‌یابی فساد به عوامل متعددی توجه شده لیکن در مورد عامل باسوادی بزرگ‌سالان مطالعه محدودتری صورت گرفته است. هدف این تحقیق مطالعه تأثیر عامل باسوادی بزرگ‌سالان و مکانیسم‌های واسط در کاهش فساد است. مطالعه با استفاده از داده‌های بین‌المللی انجام شده است. میانگین دوره زمانی 1970 تا 2009 متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده و ارتباط آن‌ها با ادراک فساد در دوره زمانی 2012 تا 2018 در بین 180 کشور که داده‌های آن‌ها در دسترس بوده مطالعه شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند رابطه مثبت بین شاخص‌های آموزش‌ و ادراک فساد (میزان پاکی کشورها) مورد تائید است. علاوه بر اثر مستقیم باسوادی بزرگ‌سالان اثر غیر مستقیم این متغیر از طریق پوشش تحصیلی (شاخص عدالت آموزشی) و نسبت دانش‌آموز به معلم (شاخص دموکراسی در کلاس درس) و نسبت دانش آموزان دختر به کل دانش آموزان (شاخص برابری جنسیتی) نیز تائید شده است.}, keywords_fa = {باسوادی بزرگ‌سالان,برابری جنسیتی,عدالت آموزشی,کاهش فساد,نسبت دانش‌آموز به معلم}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_248995.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_248995_fe2ecc701ae772a197c2c4cc067b516e.pdf} }