@article { author = {Taheri Kia, Hamed}, title = {Reverse individualism in the Iranian post-revolutionary society: The case study of sufferings of law and the breaking of it in the Iranian university}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {23}, number = {2}, pages = {3-29}, year = {2022}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {10.22034/jsi.2022.540278.1481}, abstract = {The main object of the article is to study the problem of alienation from the law in Iranian culture. We thus study the state of the law in the university as one of the most important institutes for educating the legitimate citizen. Then, we have done two types of research about the culture of the university. First, we have researched students’ transgressions in the fields of politics, morality, and education. Second, we did research the professors’ confrontation with the surveillance laws on their process of scientific quality. Consequently, Iranian universities, as one of the most important institutes to educate professional subjects and legitimate citizens are producing alien subjects to university laws. Therefore, if in modern western culture, based on the consumer culture, the law is to defend individualism, in Iran the transgression against the law is to defend the self and it has ended in a reverse individualism.}, keywords = {individualism,Law,Iranian university,Student,Professor}, title_fa = {فردگرایی معکوس در فرهنگ جامعۀ پساانقلابی: مطالعۀ موردی مصائب قانون و گریز از آن در دانشگاه ایرانی}, abstract_fa = {هدف اصلی مقالۀ حاضر بررسی مسئلۀ بیگانگی با قوانین در فرهنگ ایران است. برای این منظور، وضعیت قانون در دانشگاه، به‌مثابه یکی از مهم‌ترین نهادهای تربیتی شهروند قانون‌مدار، مطالعه می‌شود. برای نیل به این هدف، ‌دو سلسله پژوهش توسط نگارنده پیرامون فرهنگ دانشگاه انجام‌شده است. در پژوهش اول، تخلف‌های دانشجویی در سه حوزۀ سیاسی، اخلاقی، و آموزشی بررسی‌شده است. در پژوهش دوم، رویارویی اساتید دانشگاه با قوانین نظارتی بر کیفیت علمی آنان مطالعه شد. هر دو پژوهش به شیوۀ کیفی و داده‌ها به روش مصاحبۀ عمیق به دست آمد. بر اساس نتیجه‌گیری، دانشگاه به‌مثابه یکی از مهم‌ترین نهادهای تربیت سوژه‌های متخصص و شهروندان قانون‌مدار دچار تولید ایجاد ازخودبیگانگی در دانشجویان و اساتید نسبت به قوانین دانشگاه است. بنابراین، اگر در فرهنگ مدرن غرب- بر اساس فرهنگ مصرف‌گرایی –قانون حافظ فردگرایی است، در ایران گریز از قانون برای مدیریت موقعیت خود به فردگرایی معکوس منجر شده است.}, keywords_fa = {فردگرایی,قانون,دانشگاه,دانشجو,استاد}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_255182.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_255182_e72aef7c6047693fbdd1d2f80bde89c5.pdf} }