@article { author = {Esmaili, M.J.}, title = {Epistemological Foundation of the Muslim Experts' Ideal: Weberian Distinction between Value-relation and Value Judgment}, journal = {Iranian Journal of Sociology}, volume = {20}, number = {3}, pages = {3-23}, year = {2019}, publisher = {Iranian Sociological of Association}, issn = {1735-1901}, eissn = {2783-3054}, doi = {10.22034/jsi.2019.44349}, abstract = {This article seeks to identify and formulate the epistemological foundation of the Muslim experts' ideal. The ideal in Iran, especially after the Islamic Revolution, was raised as a solution to the gap between seminary school and university. However, this ideal has been pursued by administrative plans and regulations, religious programs, documentation, and focusing on institutionalization, organization, and council. This research which was conducted using a library method analyzed Weber's theory of knowledge and value. We argue that the Weberian distinction between value-relation and value judgment can be used by Muslim experts as a base. Accordingly, to this distinction, the engagement of religious and cultural values of Muslim experts in academic and non-academic activities is legitimate. }, keywords = {Muslim experts,value-relation,value judgments,Islamization of university,Religious Science}, title_fa = {بنیاد‌های معرفت‌شناختی آرمان متخصص مسلمان؛ تفکیک ربط ارزشی از حکم ارزشی}, abstract_fa = {این مقاله به­دنبال تدوین بنیان­های معرفت­شناختی آرمان «متخصص مسلمان» است. این آرمان در ایران در یک فرایند تاریخیِ درازمدت به­ویژه بعد از انقلاب اسلامی به­عنوان آرمان آموزش عالی تکوین یافته و پاسخی است به شکاف بین نظام قدمایی حوزه علمیه و نظام جدید دانشگاه. اما پیگیری این آرمان بیشتر از طریق تصمیم­های دولتی و اداری و ابلاغ دستورعمل­های اجرایی و تأکید بر «نهادسازی، ایجاد سازمان و معاونت، تشکیل شورا، تولید سند، تهیه آیین‌نامه و برگزاری برنامه­های مذهبی» بروز یافته است. این مقاله که با استفاده از روش مطالعه کتابخانه­ای به تحلیل نظریه دانش و ارزش ماکس وبر پرداخته، مدعی­ است با درنظرگرفتن تفکیک وبریِ «ربط ارزشی» از «حکم ارزشی» به­عنوان اصل بنیادین آرمان متخصص مسلمان، حضور ارزش­های دینی در فعالیت­های علمی و غیرعلمی متخصص مسلمان بلامانع و مشروع است. }, keywords_fa = {متخصص مسلمان,ربط ارزشی,حکم ارزشی,اسلامی‌سازی دانشگاه,علم دینی}, url = {http://www.jsi-isa.ir/article_44349.html}, eprint = {http://www.jsi-isa.ir/article_44349_6b0aefeb42cef9c61ef58b6573c17f3b.pdf} }