%0 Journal Article %T بازار مواد مخدر در ایران(قیمت،مصرف و تاثیر گذاری تولید خارجی) %J مجله جامعه شناسی ایران %I انجمن جامعه شناسی ایران %Z 1735-1901 %A رئیس دانا, فریبرز %D 2002 %\ 09/23/2002 %V 4 %N 3 %P 92-109 %! بازار مواد مخدر در ایران(قیمت،مصرف و تاثیر گذاری تولید خارجی) %R %X جنبه های اقتصادی اعتیاد تنها شامل رفتار مصرف کننده،انگیزه ها و ساز و کارهای تولید،حمل و نقل و توزیع و نقش قیمت و درآمد نمی شود،بلکه به طور عمده باید با ساختار اقتصادی سیاسی سروکار پیدا کند. در آغاز، مقاله های ذوقی و عمومی و گاه بررسی های اثبات گرایانه تقلیل گرا و متکی به الگو های فرضی نوکلاسیکی به طور محدودی منتشر می شدند.در کنار آن به طور محدود تری اقتصاددانان رادیکال جنبه های اقتصادی سیاسی و اقتصاد اجتماعی اعتیاد را به گونه ای منتقدانه به بحث می گذاشتند.امروز هم انواع مطالعات و تحقیقات اقتصادی متعارف انتقادی و سیستمی درباره مواد مخدر در جریان است.ایم مقاله با روش سیستمی به ساختارهای اقتصاد سیاسی و اقتصاد اجتماعی مربوط به کلیت قاچاق و اعتیاد می پردازد،و بر آن است که انگیزه های نیرومندی برای تولید و مصرف وجود دارد.این انگیزه ها، گذشته از مراحل فردی و استثنایی،از همان جا ناشی می شوند که خود به دوام ساختار نابهنجار اجتماعی و تشویق به مصرف کمک می کند.روند افزایش مصرفاز نابسامانی هایی مایه میگیرد که مربوط به کارکردهای نابسامان اقتصاد سیاسی اند از جمله فقر و بیکاری و محرومیت و وجود شبکه قدرتمند قاچاق که با مدیریت های سیاسی نیز ارتباط جدی دارند.اما راه حلهای اساسی در گرو حذف بازدارنده اصلی و دگرگونی ساختارهای پدیدآورنده این آسیب هستند.با این وصف، با اتخاذ روش های موثر ریشه ای،به رغم دوام ساختارهای اساسی زاینده نابهنجاری ها می توان مهار را به طور جدی و موثر بالا برد و هزینه های اجتماعی آن را به مقدار اساسی کاهش داد.   %U http://www.jsi-isa.ir/article_25364_3159b23c63afcbf59fa426d2237b3abe.pdf