ORIGINAL_ARTICLE
مردانگی در قاب نشانهشناسیِ اجتماعی مردانگی در عکاسی مطبوعاتی دهههای 50 و 60 خورشیدی
مردانگی، چند سالی است که به مسألهای در خور توجه در مطالعات جنسیت تبدیل شده است. با توجه به اینکه این پدیده، امری متکثر، برساختی و تاریخی است، در فرهنگها و گفتمانهای گوناگون، به شکلها و شیوههای متفاوتی تجربه میشود. پژوهش حاضر با مطالعه عکسهای مطبوعاتیِ دهههای 50 و 60 خورشیدی، تلاش دارد تا به بررسی مردانگی هژمونیک در این دو دهه بپردازد. مردانگی هژمونیک، نوعی از مردانگی است که توسط گفتمانهای مسلط به عنوان مردانگی طبیعی و غیرتاریخی برساخته میشود و به تمام مردان نیرو وارد میکند تا نسبت خود را با آن تعریف کنند.
یافتههای این پژوهش که به روش نشانهشناسی اجتماعی انجام شده است، نشان میدهد که در پیش از انقلاب با توجه به سلطه گفتمان مدرنیته، مردانگی شهری – دهاتی به عنوان مهمترین تقابل جنسیتی شکل گرفته بود. اما با نزدیکشدن به سال 57، مردانگی انقلابی به عنوان یک نوع مردانگی مقاومت در برابر مردانگی شهری ابراز وجود کرد و در نهایت توانست جایگاه مسلط آن را از بین ببرد. پس از پیروزی انقلاب، با مهار مردانگی انقلابی و شکلگیری نظم جدید، مردانگی مستضعف – اشرافی بر عکاسی مطبوعاتی مسلط گشت.
http://www.jsi-isa.ir/article_21078_85aa1ee635180e37f63b3bc40436f3a5.pdf
2013-12-01
3
34
جنسیت
مردانگی هژمونیک
عکاسی مطبوعاتی
نشانهشناسی اجتماعی
بازنمایی
انقلاب
محسن
حسن پور اسلانی
1
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه علم و فرهنگ
LEAD_AUTHOR
بهرنگ
صدیقی
2
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد رودهن
AUTHOR
آوری، پیتر و دیگران (1388) تاریخ ایران دوره پهلوی، از رضاشاه تا انقلاب اسلامی (از مجموعه تاریخ کمبریج)، ترجمه مرتضی ثاقبفر، تهران: جامی.
1
اسدی، مصطفی (1388)، «تبارشناسی فوکویی سکسوالیته در ایران»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
2
بارت، رولان (1390) پیام عکس، ترجمه راز گلستانیفرد، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز.
3
بادنتر، الیزابت (1377) زن و مرد xx-xy، ترجمه سرور شیوا رضوی، تهران: دستان.
4
بارکر، کریس (1387)، مطالعات فرهنگی: نظریه و عمل، ترجمه مهدی فرجی و نفیسه حمیدی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
5
برت، تری (1385)، نقد عکس، ترجمه اسماعیل عباسی و کاوه میرعباسی، چاپ ششم، تهران: نشر مرکز.
6
تابناک [سایت خبری اینترنتی] (1390)، چرا مردان پس از طلاق بیشتر آسیب میبینند؟ www.tabnak.ir
7
ذکایی، محمدسعید و سیدآیتاله میرزایی (1384)، پسرهای جوان و ارزشهای مردانگی، مجله
8
جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 3، 70-96.
9
شارعپور، محمود، ابوعلی ودادهیر و سکینه قربانزاده (1389)، تحلیل جنسیتی تصادف با تأکید بر مفهوم سبک زندگی سالم، مجله پژوهش زنان، پیاپی 29، 92-69.
10
شهابی، محمود (1386)، سیاست بدن و فرهنگ زیبایی، www.isa.org.ir
11
شیخ، رضا (1384)، ظهور شهروند شاهوار، مجله عکسنامه، شماره 19، پاییز 1384.
12
فرارو [سایت خبری اینترنتی] (1389)، چه تعداد از ورزشکاران مرد ایرانی از لباس و آرایش زنانه استفاده میکنند؟ www.fararu.com
13
لشکری، محمد (1388)، زنان، نظام آموزش عالی کشور و اشتغال، www.modiryar.com
14
کاتوزیان، محمدعلی همایون (1388)، اقتصادسیاسی ایران، ترجمه محمدرضا نفیسی و کامبیز عزیزی، چاپ پانزدهم، تهران: نشر مرکز.
15
کیهان [روزنامه] (1386)، مردان در مقابل طلاق آسیب پذیرترند، شماره 18814، 9 خرداد، صفحه 6.
16
مترجمزاده، محمد (1388)، «تحلیل کارکردهای فرهنگی- هنری عکاسی در ایران؛ پنجاه سال اخیر»، پایاننامه دکتری، رشته پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران.
17
محمدی، منظر (1391) مد و لباس در دهههای 50 و 60 خورشیدی در ایران، مصاحبهکننده: محسن حسنپور اسلانی، مصاحبه منتشر نشده
18
مولایی، محمدمهدی (1390)، «مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی در دهه 1380»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
19
ویکیپدیا [دائرهالمعارف اینترنتی] (1391)، نظارت و سانسور سینما در ایران پیش از انقلاب 1357، www.wikipedia.org/fa
20
Aiello, Giorgia (2006), Theoretical Advances in Critical Visual Analysis: Perception, Ideology, Mythology, and Social Semiotics, Journal of Visual Literacy, 26 (2), 89-102.
21
Bourdieu, Pierre (1993), Sociology in question, London: Sage
22
Brown, David (2006), Pierre Bourdieu’s Masculine Domination, sociology of sport journal, 23, 162-188.
23
Connell, R. W. (1977),Ruling class, ruling culture, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
24
-------------------(1983), Which way is up? Essays on sex, class and culture, Sydney: Allen and Unwin
25
-------------------(1993), The Big Picture: Masculinities in Recent World History, Theory and Society, Vol. 22, No.5, 597-623
26
-------------------(2005), Masculunities, California: University of California Press
27
Connell R.W & James W. Messerschmidt (2005), Hegemonic Masculinity, Gender and Society, Vol. 19 No. 6, 829-859
28
Gilmore, David D. (1990) Manhood in the Making: Cultural Concepts of Masculinity. New Haven: Yale University Press
29
Hall, Stuart (1997), The Work of Representation, in Hall (ed.) Representation: cultural representations and signifying practices (pp 13-74) London: Sage
30
Kress, Gunther & Theo van Leeuwen (2006), Reading Images, New York: Routledge
31
Rossi, Alice S. (1985) Gender and parenthood,161-91, in Gender and the Life Course, ed. Alice S. Rossi. New York: Aldine
32
Van Leeuwen, Theo (2005), Introducing Social Semiotics, New York: Routledge
33
West, Candace & Don H Zimmerman (1987), Doing Gender, gender and society, vol. 1, no 2, 125-151.
34
Whitehead, S.M (2002), Men and Masculinities: Key themes and new directions. Cambridge, UK: Polity.
35
Whitehead, S.M. & Barret, F.J. (2001),The Masculinities Reader, Cambridge: Polity Press.
36
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه برخی عوامل موثر بر بروز مقاومت دانشآموزان در برابر هنجارهای مدرسه بررسی دبیرستانهای شهر تهران
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر نوع رابطه معلم- دانشآموز و میزان سرمایه فرهنگی بر بروز مقاومت دانشآموزان در برابر هنجارهای رسمی مدرسه میپردازد. بر اساس دیدگاه چپ گرایانی چون آلتوسر نظام آموزش و پرورش ابزار ایدئولوژیکی دولت به حساب میآید و ساختارهای نظام حاکم را بازتولید میکند، اما به عقیده متفکران انتقادی تعلیم و تربیت، اغلب در برابر برنامههای ارائه شده از سوی نظام، مقاومت دانشآموزان بروز میکند و در همین نظام امکان رهایی نیز فراهم میشود. در این میان نوع تعامل بین معلم و دانشآموز و میزان برخورداری از سرمایه فرهنگی میتواند در بروز مقاومت دانشآموزان در برابر هنجارهای مدرسه تأثیرگذار باشد. این مطالعه به صورت پیمایش انجام گردید و جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر تهران بودند که با حجم نمونه 310 نفر انتخاب شدند. یافتههای این تحقیق نشان داد که رابطه بین دو متغیر نوع رابطه معلم- دانشآموز و بروز مقاومت معنی دار میباشد، بر این اساس فرضیه اول تحقیق تیید گردید. در رابطه با فرضیه دوم، نتایج به دست آمده از تحلیل دو متغیره حاکی از آن است که بین دو متغیر سرمایه فرهنگی دانشآموز و بروز مقاومت رابطه معناداری برقرار است. تحلیل رگرسیونی نشان داد که نوع رابطه معلم- دانشآموز از بین متغیرهای مستقل پژوهش تأثیر قوی تری را بر متغیر وابسته داشته است.
http://www.jsi-isa.ir/article_21079_1917b5212ba4d230c5475a95ab8e5c63.pdf
2013-12-01
35
62
هنجارهای مدرسه
بازتولید
مقاومت
تعلیم و تربیت انتقادی
سرمایه فرهنگی
علی محمد
حاضری
1
هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
اسماعیل
رضاپور
2
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
آقا حسینی، تقی و نسرین صفوی زاده (1386)، شیوههای مدیریت کلاس و مهارتهای ارتباط با دانشآموزان، مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره دهم، شماره 4، تابستان، صص 63-59.
1
آلتوسر، لویی (1387)، ایدئولوژی و سازو برگهای ایدئولوژیک دولت، ترجمه روزبه صدرآرا، تهران: نشر چشمه.
2
بشیریه، حسین (1373)، مارکسیسم ساختارگرا: لویی آلتوسر، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 82-81، خرداد و تیر.
3
پیوندی، سعید (1378)، واقعیتهای نظام آموزشی ایران، مجلة ایران نامه، پاییز و زمستان، شمارة 68 و 69.
4
رضایی، محمد (1384)، چالشهای بازتولید هژمونی دولت از طریق گفتمان مدرسه، مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 4.
5
شارع پور، محمود (1384)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: انتشارات سمت 1383.
6
شارع پور، محمود و غلامرضا خوشفر (1381)، رابطة سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی جوانان، مطالعة موردی شهر تهران، نامة علوم اجتماعی، شمارة 20، پاییز و زمستان 1381.
7
شریفی هولاسو، اسماعیل (1387)، «بررسی تجربه جامعهپذیری در میان سه نسل»، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس.
8
فتحی واجارگاه، کورش و سکینه واحدی چوکده (1385)، شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 17، سال پنجم پاییز، صص 132-93.
9
کاکاوندی، اکرم (1388)، «بررسی عوامل موثر بر سرمایه اجتماعی جوانان با تأکید بر نقش خانواده»، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
10
گرنفل، مایکل (1388)، مفاهیم کلیدی پیر بوردیو، ترجمه محمد مهدی لبیبی، تهران: نشر نقد افکار.
11
گل وردی، ابوطالب (1383)، «سنجش میزان تحقق جامعهپذیری سیاسی رسمی در نسل جدید انقلاب»، پایان نامه کارشناسی ارشد، جامعهشناسی انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی.
12
گیدنز، آنتونی (1376)، جامعهشناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری، نشر نی.
13
Althusser, Louis (1979), Reading Capital: London, Verso. (5-19).
14
Apple, M, (1983), Education and Power, Baston: Routledge and Paul, (PP.12-20).
15
Apple, M. W. (1979), Ideology and curriculum. London: Routledge & Kegan Paul.
16
Bourdieu, P. (1973), Cultural reproduction and social reproduction. In R. Brown (Ed), Knowledge, education and cultural change, London: Harper & Row.
17
Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1977), Reproduction in education, society and culture. (R. Nice, Trans.), London: Sage Publications.
18
Brophy, J. E. & Evertson, C. M. (1976), Learning from teaching: a developmental perspective. Boston: Allyn & Bacon.
19
Dickar, M. (2008), Corridor Cultures: Mapping Students Resistances at an Urban High School. New York University Press.
20
Fortune, Steven (2010), A Critical Ethnography of Pupil Resistance to Authority: How Pupil and Teacher Identities Create Spaces of Resistance in the Contemporary School, Masters thesis, Durham University.
21
Freire, P. (1993) Pedagogy of the Oppressed. Penguin.
22
Giroux, H. (1983), Theory & resistance in education. Massachusetts: Bergin & Garvey.
23
Giroux, H. A. (2004), Cultural Studies, Public Pedagogy, and the Responsibility of Intellectuals,” Communication and Critical/Cultural Studies . pp. 59-79.
24
Hershman, Dyan (2001), Empowering Beginning Educators for Classroom Success, Inspiring Teacher Publishing,Inc, Garland, Texas.
25
McNamee, S. J. & Miller, R. K. (2004), The meritocracy myth. Toronto: Rowman & Littlefield.
26
McLaren.peter (1982), "Rituals of Resistance in The Culture of Working-class Schoolgirls, Canadian Women Studies,4.
27
McLaren, P. (1985), The ritual dimensions of resistance: Clowning and symbolic Inversion. Journal of Education, 2 (167), 84-97.
28
McLaren.peter (1988), The Liminal Servant and The Ritual Roots of Critical Pedagogy,Language Arts,Vol65,No2,p164-79. New York University Press.
29
McLaren, P. (2000), Che Guevara, paulo freire, and the pedagogy of revolution. Lanham, -Maryland: Rowman & Littlefield.
30
Mehran.Golnar. (1988), The socialization of schoolchildren in IRAN: A study of The Revolution in values in Iranian Education,University of California, Los Angeles.
31
Reed-Danahay, D. (2005), Locating Bourdieu. Bloomington: Indiana University Press.
32
Vallance, E. (1973), Hiding the hidden curriculum: An interpretation of the language of justification in nineteenth-century educational reform. Curriculum, Theory Network, 4, 1, 5-21.
33
Willis, P. E. (1977), Learning to labour. Westmead: Saxon House.
34
Wolfgang, C. H. & Glickman, C. D. (1996), Solving Discipline Problems: Strategies for Classroom Teachers. Boston: Allyn and Bacon.
35
ORIGINAL_ARTICLE
پرابلماتیزه کردن گسست تاریخی کردستان ایران (تأملی بر شکاف پیشامدرن/ مدرن)
اگر از چند مورد کار جدی صرفنظر کرده باشیم غالب نظریاتی که تاکنون به تاریخ ایران پرداختهاند، چه در سطحی ساده و چه در سطحی پیچیدهتر، در لابیرنتی تودرتو از کشوقوسهای شرقشناسانه سیر کردهاند. پارادایمهایی از این دست که در سنت فلسفه تاریخ قرار میگیرند بهناچار تاریخ ایران را در آئینة دولت/ مرکز نگریستهاند و سکوتی تاریخی به غیردولت/ غیرمرکز تحمیل کردهاند، برههای خاص از تاریخ را بهتمامی زمان و مکان آن فرافکندهاند و با غیرتاریخی کردن «لحظة حال» به آنچنان ازلیتی بخشیدهاند که بهناچار مفهوم «زمان» را از آن ساقط میکند. تاریخ پادشاهان همان تاریخ ایران میشود و منطق پیچیدة حیات اجتماعیِ تمامیت محدودة پهناور ایران و بافتهای نامتجانس آن، که هرکدام خود منطق درونی ویژة خود را دارد، از دل وقایع دربار استنتاج [1]میشود و به گسترة تاریخ و جغرافیای ایران تعمیم داده میشود. این نوشته سعی بر این دارد که رویکردهایی از این دست را وانهاده و غیردولت/غیرمرکز (در این مورد کردستان) را به سخن گفتن وادارد و سعی میکند قدمی مختصر باشد در راه صعب «نوشتن از پایین» تاریخ ایران؛ پرواضح است که هَمّی اینچنین "رنج سال سی" میخواهد، و صد البته از آن واضحتر اینکه این امر در قالب این نوشتار به تحقق نخواهد رسید، اما سعی میشود که قدم آغازین این نوع بازخوانی تاریخ، در حد توان نگارنده به گونهای اساسی برداشته شود. شرط امکان تاریخنگاری از پایین و شنیدن صدای سکوتِ تحمیلیِ پیرامون، بهزعم این نوشتار، واسازی تاریخنگاری رسمی مرکز و بازخوانی تاریخ لحظة حال ایران، از منظر این پیرامونهای ساکت میباشد. در این نوشتار، وقایع پیشامدرن کردستان بازاندیشی میشوند؛ یک گسست بین دورة پیشامدرن (دوران شاهزادهنشینی) و دورة مدرن (از اصلاحات امیرکبیر به بعد) فرض نهاده میشود، تداوم دورة پیشامدرن و نیز وقایع آغازین تجربة مدرنیته در این میدان بازنموده میشود و منطق خاص وقایع مشروطه تا برآمدن ملت- دولت مدرن، در مناطق کردنشین ایران مورد بحث قرار میگیرد. روش این پژوهش مطالعة اسنادی است
http://www.jsi-isa.ir/article_21080_beab42356adf22c135f526233bf720f7.pdf
2013-12-01
63
96
شاهزادهنشینی
گسست
تداوم
تجربه مدرنیته
مسالة کرد
حکومت اردلان
والی
فلسفه تاریخ
اندیشة پیشرفت
مراد
روحی
1
کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
اردلان، شیرین (1387)، خاندان کرد اردلان در تلاقی امپراطوریهای ایران و عثمانی، ترجمه مرتضی اردلان، تهران: تاریخ ایران.
1
اردلان، ماهشرف خانم (مستوره)، (1946)، تاریخ اردلان، بی جا: چاپخامه بهرامی.
2
اردلان، مستوره (2005)، تاریخ الاکراد، با موخرةمیرزا علی اکبر وقایع نگار و ویرایش جمال احمدی آیین، اربیل: ئاراس.
3
اسلامی، روح الله (1389)، «بررسی زمینههای اجتماعی فراز و فرود مکتب اخباری در قرن دوازدهم هجری/ هجدهم میلادی»، پایان نامة کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی به راهنمایی ابراهیم توفیق و مشاوره محمد میر سندسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکدة علوم اجتماعی.
4
بدلیسی، میرشهرهفخان (2009)، شهرهفنامه: میژوی بنهماله میرانی کوردوستان، وهرگیرانی ههژار، تاران: پانیذ.
5
توفیق، ابراهیم (1385)، مدرنیسم و شبه پاتریمونیالیسم: تحلیل از دولت در عصر پهلوی، مجلة جامعهشناسی ایران، دورة هفتم، بهار، شمارة 1، تهران: انجمن جامعهشناسی ایران و آگه.
6
(1390)، جامعة دوران گذار و گفتمان پسااستعماری، تاملی در بحران علوم اجتماعی در ایران، مجله
7
جامعهشناسی ایران، دورة دوازدهم، بهار و تابستان، شمارة 1و 2، تهران: انجمن جامعهشناسی ایران و آگه.
8
(1391)، تأملاتی نظرورزانه دربارة هویت ملی/ایرانی:آسیب شناسی گفتمانهای هویتی و علوم اجتماعی، http://towfigh.blogfa.com، دسترسی در: بهمن ماه 1391.
9
تهمک، محمدرضا (1391)، «فراز و فرود گروههای استراتژیک پیش از مشروطیت تاکنون، مورد مطالعه: منطقة بیرم لارستان»، پایان نامة کارشناسی ارشد رشتة جامعهشناسی به راهنمایی ابراهیم موحدی و محمدحسین پناهی، تهران: دانشگاه علامهطباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی
10
دیاکونوف، ا.م (1371)، تاریخ ماد، ترجمة کریم کشاورز، تهران: علمی و فرهنگی.
11
دیلتای، ویلهلم (1388)، مقدمه بر علوم انسانی، ترجمة منوچهر صانعی درهبیدی، تهران: ققنوس.
12
--------- (1389)، تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی، ترجمة منوچهر صانعی درهبیدی، تهران: ققنوس.
13
رویمر، ه. ر. و دیگران (1388)، تاریخ ایران :دوره صفویان، پژوهش دانشگاه کمبریج، ترجمهی یعقوب آژند، تهران:جامی.
14
سنندجی، میرزا شکرالله (فخرالکتاب) (1375)، تحفة ناصری: در جغرافیا و تاریخ کردستان، مقابله و تصحیح حشمت الله طبیبی، تهران: امیر کبیر.
15
شیدا (مردوخی)، قاضی عبدالله (1383)، تاریخ سلاطین هورامان، به کوشش احمد نظیری، سنندج: پرتوبیان.
16
صداقتکیش، جمشید (1390)، وقایعالاتفاقیه: اخبار کردستان به روایت روزنامههای دولت علیه ایران، وقایع الاتفاقیه، ایران، تهران: توکلی.
17
صمدی، سید محمد (1377)، تاریخ مهاباد، مهاباد: رهرو.
18
طباطبایی، سید جواد (1387)، درآمدی به تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، تهران: کویر.
19
فاروقی، عمر (1383)، کردستان در مسیر تاریخ به روایت اسناد، تهران: آنا.
20
فوکو، میشل (1388)، دیرینه شناسی دانش، ترجمه، عبلاقادر سواری، تهران: گام نو.
21
قاضی، ملا محمد شریف (1379)، زبده التواریخ در تاریخ کرد و کردستان، به کوشش محمد رئوف توکلی، تهران: توکلی.
22
کانت، ایمانوئل (1383)، سنجش خرد ناب، ترجمهی میرشمسالدین ادیب سلطانی، تهران: امیرکبیر.
23
کوزر، لیوئیس (1382)، زندگی و اندیشةبزرگان جامعهشناسی، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
24
کینان، درک (1376)، کردها و کردستان: مختصر تاریخ کرد، ترجمة ابراهیم یونسی، تهران: نگاه.
25
لمبتون، ا.ک.س (1377)، مالک وزارع در ایران، ترجمة منوچهر امیری، تهران:شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
26
مارتین، ونسا (1390)، عهد قاجار، مذاکره، اعتراض و دولت در قرن سیزدهم، ترجمة حسن زنگنه، تهران: ماهی.
27
مرادی، گل مراد (1986)، نگاهی گذرا به تاریخ و فلسفهی اهل حق، آلمان فدرال، هایدلبرگ.
28
مردوخ کردستانی، آیتالله شیخمحمد (1379)، تاریخ مردوخ، تهران: کارنگ.
29
نیکیتین، واسیلی (1366)، کرد و کردستان، ترجمهی محمد قاضی، تهران: نیلوفر.
30
وانبرویینسن، مارتین (1378)، جامعهشناسی مردم کرد؛ آغا، شیخ، دولت) ساختارهای اجتماعی و سیاسی کردستان، ترجمة ابراهیم یونسی، تهران: پانیذ.
31
وبر، ماکس (1387)، روش شناسی علوم اجتماعی، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: مرکز.
32
وقایع نگار کردستانی، علی اکبر (1384)، حدیقة ناصریهو مرات الظفر در جغرافیا و تاریخ کردستان، به کوشش محمد رئوف توکلی، تهران: توکلی.
33
ولی، عباس (1380)، ایران پیش از سرمایهداری، تاریخ نظری، ترجمة حسن شمس آوری، تهران: مرکز.
34
هدایت، رضاقلیخان (1339)، تاریخ روضهالصفای ناصری، جلد هشتم، قم: چاپ حکمت.
35
قاسملو، عهبدولررهحمان (2004)، کورد و کوردوستان، وهرگیرانی عهبدولا حهسهنزاده، سوئد: چاپخانهی کتیبی ههرزان.
36
ههورامانی، محمدامین (2004)، گولزاری ههورامان (زمانناسی و ئهدهبیات)، بهرگی یهکهم، ههولیر (اربیل): ئاراس.
37
مودهرریس، مهلاعهبدولکهریم (2011)، یادی مهردان، بهرگی دوههم.ههولیر: ئاراس.
38
(2011)، یادی مه ردان، بهرگی یهکهم، ههولیر: ئاراس.
39
Althusser,Louis (2006), Philosophy of the Encounter, Later Writings, 1978-87, Edited by: Francois Matheron and Oliver Corpet, Translated with an Introduction by: G, M Goshgarian, London & New York: Verso
40
Batra, Anupa(2010), Experience, Time, and the Subject: Deleuzes Transformation of Kants Critical Philosophy, Southern Illinios University Carbondale,
41
Giddens, Anthony(1981), A Contemporary Critique of Historical Materlialism, London: The Macmillan Press.
42
(1985), The Nation-State and Violence, Volume Two of a Contemporary Critique of Historical Materialism, Cambridge: Polity Press.
43
Vali, A. (2011), Kurds and The State In Iran, The Making Of Kurdish Identity, I.B.Tauris: London.
44
(1998), The Kurds and Their Others: Fragmented Identity and Fragmented Politics, (Comparative Studies of South Asia,Africa and the Middle East),Vol.18.no.2.
45
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین تفاوتهای جنسیتی در رفتارهای انحرافی بر اساس نظریه فشار عمومی
نظریه فشار عمومی رابرت اگنیو طی دو دهه گذشته به دلیل توجه به جنسیت از اعتبار قابل توجهی برخوردار شده است. بر اساس این نظریه علت تفاوتهای جنسیتی در رفتارهای انحرافی را باید به فشارهایی مربوط دانست که زنان و مردان در زندگی با آن مواجه هستند. همچنین علت تفاوت نرخ رفتارهای انحرافی زنان و مردان به احساسات منفی مانند افسردگی و خشم نیز بر میگردد. در تحقیق حاضر، هدف این است که توانایی نظریه فشار اگنیو در تبیین رفتارهای انحرافی دانشجویان دانشگاه مازندران به بوته آزمون گذارده شود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 426 نفر به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق بهصورت پیمایشی بوده و دادهها با استفاده از پرسشنامه گرد آوری شدند. نتایج حاصل از کاربست آزمونهای آماری نشان میدهد که بین دختران و پسران از لحاظ میزان رفتار انحرافی (وندالیسم، سرقت، مصرف مواد، پرخاشگری و تقلب) تفاوت معنادار وجود دارد. اما در تجربه احساسات منفی تفاوت معناداری بین آنها وجود ندارد. نتایج تحقیق شواهد اندکی را در تأیید فرضیات نظریه اگنیو نشان میدهد، اما فرضیات مبتنی بر اثر فشار بر احساسات منفی را تا حدودی تأیید نموده است. در رابطه با کم اثر بودن نظریه فشار در تبیین رفتارهای انحرافی باید به مجموعهای از عوامل از جمله ویژگی فشار، ویژگی جامعه آماری، زمینه اجتماعی متفاوت اشاره داشت.
http://www.jsi-isa.ir/article_21081_0429b37df94183a8bd700e9be0e4d630.pdf
2013-12-01
97
130
فشار
اهداف ارزشمند مثبت
محرک مثبت
محرک منفی
تفاوتهای جنسیتی در رفتار انحرافی
اکبر
علیوردی نیا
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
زینب
خاکزاد
2
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه مازندران
AUTHOR
اتسلندر، پتر (1375)، روشهای تجربی تحقیق اجتماعی، ترجمه بیژن کاظم زاده، چاپ دوم، مشهد: آستان قدس رضوی.
1
ببی، ارل (1390)، روش شناسی کاربردی تحقیق در علوم انسانی، ترجمه کامران فیضی و حسین رضوی، چاپ اول، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
2
بیکر، ترز ال (1386)، نحوه انجام تحقیقات اجتماعی،ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
3
دواس، دی.ای (1387)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ دهم، تهران: نشر نی.
4
رفیع پور، فرامرز (1386)، کندو کاوها و پنداشتهها، چاپ شانزدهم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
5
سراج زاده،سید حسین (1386)، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در بین دانشجویان دانشگاه های دولتی در سال تحصیلی 1382-1381، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، (25) 6 :110-85.
6
علی احمدی، علیرضا؛ سعیدنهایی، وحید (1386)، توصیفی جامع از روشهای تحقیق، چاپ اول، تهران: تولید دانش.
7
علیوردی نیا، اکبر؛ ریاحی، محمد اسماعیل؛ موسوی چاشمی، ملیحه (1386)، مطالعه جامعه شناختی بزهکاری: آزمون تجربی نظریه فشار عمومی اگنیو، مجله جامعه شناسی ایران، 2(8): 111-83.
8
علیوردی نیا، اکبر (1389)، جامعه شناسی کارتن خوابی، چاپ اول، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
9
علیوردی نیا، اکبر؛ صالح نژاد، صالح (1390)، "خود کنترلی، جنسیت و تاثیر آن بر رفتارهای انحرافی"، زن در توسعه و سیاست، دوره 9، شماره 4: 26-5.
10
موزر، کالتون (1368)، روش تحقیق، ترجمه کاظم ایزدی، چاپ دوم، تهران: چاپ و صحافی موسسه کیهان.
11
Agnew ,Robert& Brezina,Timothy (1997), "Relational Problems with Peers, Gender, and Delinquency", Youth & Society,Vol 29:84-111.
12
Agnew, Robert (1992),Foundation for a General Strain Theory of Crime and Delinquency, Criminology, Vol 30 )1(:47-87.
13
Agnew ,Robert& Brezina,Timothy& Wright, Paul &Cullen, John (2002), Strain,Personality Traits,and Delinquency: Extending General Strain Theory, Criminogy, Vol 40:43-71.
14
Agnew, Robert (2001), Building on the Foundation of General Strain Theory: Specifying the Types of Strain Most Likely to Lead to Crime and Delinquency, Journal of Research in Crime and Delinquency, vol 38(4): 319-361.
15
Anne Francis,Kimberly (2007), Gender Differences in Delinquency and Health Risk Behaviors: A Test of General Strain Theory, (Ph.D Thesis),The University of Texas at Austin.
16
Asselin، Nicola (2009), Using General Strain Theory to Understand Drug and Alcohol Use in Canada: An Examination of how Strain, its Conditioning Variables and Gender are Interrelated, (Thesis), Queen’s University Kingston, Ontario, Canada.
17
Bachman, Ronet & Schutt, K. Russell (2003), The Practice of Reserch in Criminology and Criminal Justice, Second Edition, London:Sage Publications Company.
18
Barn, Ravinder &Tan, Jo-Pei (2012), Foster Youth and Crime: Employing General Strain Theory to Promote Understanding,Journal of Criminal Justice,Vol 40: 212-220.
19
Brien. O,Martin &Yar ,Majid (2008), Criminology: The Key Concepts, First published, Routledge: London.
20
Broidy, Lisa & Agnew, Robert (1997), Gender and Crime: A General Strain Theory Perspective, Journal of Research in Crime and Delinquency, Vol 3(43):275-306.
21
BergeronStacy& Kort-Butler, Lisa (2006), How General Is General Strain Theory? Assessing Determinacy and Indeterminacy across Life Domains. Journal of Research in Crime and Delinquency, Volume 43(4): 297-325.
22
Cheung,W.Yuet )2010), Strain, Self-Control, and Gender Diefferences in Delinquency Among Chinese Adolescents: Extending General Strain Theory, Sociological Perspectives,Vol 53 :321–345.
23
Ellen Bergeron, Lindsey (2010), Female Criminality and Community Reentry: an Examination of General Strain Theory, Criminal Justice and Political Science, (Ph.D.Thesis), Fargo: North Dakota.
24
Froggio, Giacinto Zamaro, Nereo& Lori, Massimo (2009),TechniquesExploring the Relationship between Strain and Some Neutralization, European Journal of Criminology,Vol 6(1): 73–88.
25
Gallupe, Owen(2006), Relational Strain, Gender, Anger and Delinquency among Street Youth, (Thesis), Queens University Kingston ,Ontario,Canada.
26
Hay, Carter &Meldrum,Ryan (2010), Bullying Victimization and Adolescent Self-Harm: Testing Hypotheses from General Strain Theory, JournalofYouth Adolescence,Vol 39: 446-459.
27
Higgins, E. George& Piquero, L. Nicole& Piquero, R. Alex (2011), General Strain Theory,Peer Rejection, and Delinquency/Crime, Youth & Society, 43(4): 1272–1297.
28
Jennings, G. Wesley&Piquero, L. Nicole & Gover, R.Angela & Pérez M.Deanna(2009),Gender and General Strain Theory: A Replication and Exploration of Broidy and Agnew's Gender/Strain Hypothesis among a Sample of Southwestern Mexican American Adolescents, Journal of Criminal Justice,Vol 37:404-417.
29
Mazerolle, Paul (1998), Gender, General Strain, and Delinquency: An Empirical Examination, Justice Quarterly, Vol 15: 65-91.
30
Mazerolle, Paul & Piquero, Alex (1998), Linking Exposure to Strain with Anger: An Investigation of Deviant Adaptation, Journal of Criminal Justice, Vol 26(3): 195-211.
31
Ostrowsky, K. Michael&Messner,F. Steven (2005), Explaining crime for a young adult population: An application ofgeneral strain theory, Journal of Criminal Justice,Vol (33) : 463– 476.
32
Peck, H. Jennifer(2011),General Strain Theory, Race, and Delinquency, (Thesis),College of Behavioral and Community Sciences University of South Florida.
33
Sharp,F. Susan &Brewster, Dennis &RedHawk Love, Sharon (2005), "Disentangling Strain, Personal Attributes, Affective Response and Deviance: A Gendered Analysis": Deviant Behavior, Vol 26: 133_157.
34
Siegel, J. Larry &Brandon, C. Welsh (2010), Juvenile Delinquency, Fourth Edition, Wadsworth: Belmont.
35
Tracy, Paul & Kempf-Leonard, Kimberly & Abramoske-James, Stephanie (2009), Gender Differences in Delinquency and Juvenile Justice Processing: Evidence From National Data, Crime & Delinquency,Vol 55:171-215.
36
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر سبک زندگی بر هویت اجتماعی (مطالعه تجربی جوانان شهر سنندج)
این مقاله در پی نشان دادن تأثیر سبک زندگی در هویت اجتماعی است. چارچوب نظری آن استدلال نظری پیر بوردیو مبنی بر تعیینکنندگی سبک زندگی در ایجاد تمایز اجتماعی است. سبک زندگی شامل دو بعد مصرف فرهنگی و مدیریت بدن و بهصورت تیپولوژی دو وجهی جهانی محلی در نظر گرفته شده و هویت اجتماعی بهصورت سه هویت قومی و مذهبی و جهانوطنی در پیمایشی از نمونهای احتمالی از جوانان سنندج سنجیده شده است. نتایج بهدست آمده از روش مدل سازی معادلات ساختاری نشان میدهد که دادههای تجربی مدل نظری مورد نظر را حمایت نمیکنند. بهعبارت دیگر بررسی تجربی انجام شده روابط مفروض بین مصرف فرهنگی و مدیریت بدن بهعنوان ابعاد سبکزندگی و هویت قومی، هویت مذهبی و هویت جهانوطنی بهعنوان ابعاد هویتاجتماعی را تأیید نمیکند. هرچند ارتباطی ضعیف بین متغیرهای مذکور برقرار است.
http://www.jsi-isa.ir/article_20958_a358d439b4c5cd10aec806af5e41d720.pdf
2013-12-01
131
152
سبک زندگی
هویت اجتماعی
هویت قومی
هویت مذهبی
هویت جهانی
مصرف فرهنگی
مدیریت بدن
هوشنگ
نایبی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ستار
محمدیتلور
2
کارشناس ارشد جامعه شناسی گرایش مطالعات جوانان
AUTHOR
اباذری، یوسف و حسن چاوشیان (1381)، از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی، نامه علوم اجتماعی، شماره 20.
1
بوردیو، پییر (1390)، تمایز، ترجمه محسن چاوشیان، تهران: نشر ثالث.
2
بونویتز، پاتریس (1389)، درسهایی از جامعهشناسی پیر بوردیو، ترجمه جهانگیر جهانگیری و حسنپور سفیر، تهران: نشر آگه.
3
چاووشیان، حسن (1382)، «سبک زندگی و هویت اجتماعی مصرف و انتخابهای ذوقی به عنوان شالوده تمایز و تشابه اجتماعی در دوره اخیر مدرنیته»، پایان نامه دکتری جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
4
حبیبپور، کرم و صفری رضا (1388)، راهنمای جامع کاربردspss در تحقیقات پیمایشی. تهران: موسسه راهبرد پیمایش.
5
د واس، (1389)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ 12، نشر نی.
6
رحمتآبادی، الهام و آقابخشی حبیب (1385)، سبکزندگی و هویت اجتماعی، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم شماره 20.
7
قاسمی، وحید (1392)، مدلسازی معادلات ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد Amos Graphic، تهران: جامعه شناسان.
8
کسل، فیلیپ (1383)، چکیده آثار آنتونی گیدنز، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر ققنوس.
9
گرب، ادوارد ج (1373)، نابرابری اجتماعی: دیدگاههای نظریهپردازان کلاسیک و معاصر، ترجمه محمد سیاهپوش و احمدرضا غرویزاد، تهران: انتشارات نشر معاصر.
10
گلمحمدی، احمد (1383)، درآمدی نظری بر جهانیشدن و هویت قومی، دوهفتهنامه فرهنگ و پژوهش، شماره: 153.
11
گیدنز آنتونی (1385)، تجدد و تشخص جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان تهران: نشر نی.
12
نایبی، هوشنگ (1385)، تبیین نمونهگیری احتمالی در پیمایشهای اجتماعی، نامه صادق، شماره3.
13
نایبی، هوشنگ و عبداللهیان (1381)، تبیین قشربندی اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، شماره 20.
14
نیکزاد مهرداد (1376)، تحلیل اجتماعی کنشهای مصرفی، نامه پژوهش فرهنگی، سال هشتم دوره جدید، شماره 7.
15
هومن، حیدر علی (1391)، مدلسازی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، چاپ پنجم، تهران: سمت.
16
Bourdieu, Pierre (1984), Distinction, Translated by Richard Nice, London, Routldge & Kegan Paul.
17
Brubaker, Rojers (Nov, 1985), Rethinking classical theory: the sociological vision of Pierre Bourdieu. Theory and society, Vol.14, No.6, Published by: Springer.
18
Corrigan Peter (2006), The sociology of Consumption, London, SAGE Publications.
19
Fuchs, Christian (2003), Some implication of Pierre Bourdieu s works for a theory of social self organization, London, Routldge.
20
Gerke, Solvay (2000), Global lifestyles under local conditions:the New Indonesian Middle Class,135-158,in Beng-Huat ,Chua, Consumption in Asia: lifestyle and identity, London,Routledge.
21
Kuk-Kim,Seung(2000), Changing lifestyles and Consumption Patterns of the South Korean Middle Class and New Genarations, 61-81,in Beng-Huat, Chua, Consumption in Asia: lifestyle and identity, London,Routledge
22
Simon.Fan, Chengze (2000), Economic Development and The changing patterns of consumption in urban China, 82-97, in Beng-Huat ,Chua, Consumption in Asia: lifestyle and identity, London, Routledge.
23
Swartz, David (1997), Culture and Power: the sociology of Pierre Bourdieu. London, the University of Chicago Press
24
Turner, Jonathan H. (1998), The Structure of Sociological Theory, Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company.
25
Van Eijeck, Koen (Mars, 2001), Social differentiation in Musical Taste Patterns. Social Forces. Vo1, 79, No, 3, published by university of North Carolina Press.
26
ORIGINAL_ARTICLE
کاربری فیسبوک و سرمایة اجتماعی مقایسه دانشجویان کاربر و غیرکاربر در دانشگاه تهران
پژوهش حاضر به بررسی رابطه کاربری شبکه اجتماعی مجازی فیس بوک و سرمایة اجتماعی میپردازد. گسترش تعاملات اجتماعی درفضاهای مجازی از سوی جوانان و دغدغه کاهش روابط و تعاملات و مشارکت اجتماعی آنان در دنیای واقعی مباحث گستردهای را در زمینه چگونگی تأثیر پذیری سرمایه اجتماعی جوانان از کاربری شبکههای اجتماعی مجازی موجب گردیده است و اثرات کاهنده و یا فزاینده کاربری این شبکههای اجتماعی برسرمایه اجتماعی در پژوهشهایی متعددی درجهان مورد بررسی قرارگرفته است.
به همین منظور درمقاله حاضر با بررسی و مقایسه سرمایه اجتماعی دانشجویان کاربر و غیرکاربر کم وکیف کاربری فیس بوک و رابطه آن با ابعاد ساختی و شناختی سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن مورد بررسی قرار گرفته است.
این پژوهش با روش پیمایش انجام شده است و جمعیت آماری آن را 336 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل میدهند که با روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم انتخاب شده و سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه، اطلاعات جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
نتایج تحقیق میزان بالاتر سرمایه اجتماعی را در نزد دانشجویان کاربر در مقایسه بادانشجویان غیر کاربر نشان میدهد. هرچند تأثیر کم و کیف کاربری فیس بوک بر ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی یکسان نبوده و بر اساس یافتههای پژوهش، تنوع استفاده از فیس بوک با سرمایه اجتماعی و برخی مؤلفههای آن نظیر اندازه شبکه واقعی، انواع هنجارهای همیاری و آگاهی اجتماعی ارتباط مثبت دارد در حالی که میزان استفاده از فیس بوک با مؤلفه حمایت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در کل ارتباط منفی را نشان داده است.
http://www.jsi-isa.ir/article_21082_30513ad372da3950fa176d178ff29d98.pdf
2013-12-01
153
179
شبکه اجتماعی مجازی
کاربری شبکه اجتماعی مجازی
سرمایة اجتماعی
سرمایة اجتماعی ساختی
سرمایة اجتماعی شناختی
مرضیه
موسوی
1
استادیار دانشگاه الزهرا. (س )
LEAD_AUTHOR
محمدتقی
شیخی
2
استاد دانشگاه الزهرا. (س)
AUTHOR
نجمه
عطائی نژاد
3
کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا. (س)
AUTHOR
الوانی؛ سید مهدی و شیروانی؛ علیرضا (1385) سرمایه اجتماعی (مفاهیم، نظریهها و کاربردها)، اصفهان: انتشارات مانی.
1
باستانی؛ سوسن و همکاران (1390)، طرح ملی ایران و اینترنت، تهران: دانشگاه الزهرا (س).
2
توسلی؛ غلامعباس و موسوی؛ مرضیه (1384)، مفهوم سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید با تأکید بر
3
نظریههای سرمایه اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، شماره 26.
4
جواهری؛ فاطمه و باقری؛ لیلا (1386)، تأثیر استفاده از اینترنت بر سرمایه اجتماعی و انسانی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه تهران)، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سال 15، شماره 58-59.
5
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (1385)، طرح ملّی سنجش سرمایه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
6
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (1385)، طرح ملّی سنجش سرمایه اجتماعی جوانان ایران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
7
دواس؛ دی. ای ( 1386)، پیمایش در تحقیقات اجتماعیT، مترجم هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
8
صالحی هیکویی؛ مریم )1384(، «بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی و جنسیت»، پایاننامه کارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی، دانشگاه الزهرا(س).
9
علیمرادی؛ مصطفی (1389)، سیر تطور شبکههای اجتماعی، مجله رهآوردنو، شماره 31، صفحات 6 تا 13.
10
عبداللهی؛ محمد و موسوی؛ میرطاهر (1386)، سرمایه اجتماعی در ایران، وضعیت موجود، دورنمای آینده و امکان شناسی گذار، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 25.
11
فوکویاما؛ فرانسیس (1385)، پایان نظم، سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه غلامعباس توسلی، تهران: انتشارات حکایت قلم نوین.
12
فیلد؛ جان (1384)، سرمایه اجتماعی، ترجمه جلال متقی، تهران: انتشارات مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی.
13
قاسمی؛ ساسان و نجاتی؛ مهران (1392)، مسئولیت اجتماعی، مشاهده محققین در روز 31/01/1393، http://www.philosociology.ir/daily-articles/2201-1392-01-22-04-39-12.html
14
محمدی؛ اکرم، نقدی؛ اسد...، علیوردینیا؛ اکبر، کیانی؛ محسن (1389)، بررسی جامعهشناختی رابطه سرمایه اجتماعی و اعتید اینترنتی در بین جوانان شهر همدان، پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شماره 5.
15
نوغانی؛ محسن، اصغرپور؛ احمدرضا، صفا؛ شیما، کرمانی؛ مهدی (1387)، کیفیت زندگی شهروندان و رابطه آن با سرمایه اجتماعی در مشهد، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، سال پنجم، شماره اول، صفحات 111-140.
16
Quan-Haase. Anabel and Wellman. Barry (2002), How does the Internet Affect Social Capital, Forthcoming in Marleen Huysman and Volker Wulf, (Eds.), IT and Social Capital, University of Toronto.
17
Wellman. Barry, Quan Haase. Anabel, Witte. James, Hampton. Keith )2001), Does the Internet Increase, Decrease or Supplement Social Capital? Social Networks, Participation, and Community Commitment, American Behavioral Scientist. pages 436-455.
18
danah m. boyd, Nicole B. Ellison (2008), Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship, Journal of Computer-Mediated Communication, pages 210–230.
19
Fogel. Joshua, Nehmad, Elham (2009), Internet social network communities: Risk taking, trust, and privacy concerns, Computers in Human Behavior, pages 153–160.
20
Junco, Reynol (2011), The relationship between frequency of Facebook use, participation in Facebook activities, and student engagement, Computers & Education, pages 162–171.
21
Burke, Moira and Kraut, Robert (2011), Social Capital on Facebook: Differentiating Uses and Users, published in Human-Computer Interaction Institute, Carnegie Mellon University.
22
Burke. Moira, Marlow. Cameron and Lento. Thomas (2010), Social Network Activity and Social Well-Being, Human-Computer Interaction Institute.
23
Ellison. Nicole. B, Steinfield. Charles, Lampe. Cliff (2007), The Benefits of Facebook “Friends”: Social Capital and Collegge Students Use of online Social Network Sites, Journal of computer-Mediated Communication, Depaartment of Telecommunication, Information Studies, and Media, Michigan State University, pages 1143–1168
24
Nie, Norman H (2001), Sociability, interpersonal relations, and the Internet: Reconciling conflicting findings. American Behavioral Scientist, pages 420-435.
25
Nie. Norman H, Erbring. Lutz (2000), Internet and society: A preliminary report. Stanford, CA: Stanford Institute for the Quantitative Study of Society.
26
Resnick, Paul (2001), Beyond bowling together: Sociotechnical capital. In J. Carroll (Ed.), HCI in the New Millennium (pp. 247–272). Boston, MA: Addison-Wesley.
27
http://www.alexa.com/siteinfo/facebook.com مشاهده محققین در روز 18 جولای 2012، معادل 28/04/1391
28
http://www.internetworldstats.com/facebook.htmمشاهده محققین در روز 18 جولای 2012، معادل 28/04/1391
29
http://www.ghatreh.com/news/nn11951396
30
Larsen. Rozanne(2011), Social Networking Sites: Levels of Trust,Engagement, Journalist’s Resource, http://journalistsresource.org/studies/politics/social-networking-sites-trust-engagement/
31
ORIGINAL_ARTICLE
معرفی کتاب: فهم سیاستگذاری اجتماعی
مایکل هیل استاد سیاستگذاری اجتماعی در دانشگاه نیوکاسل ، دانشگاه لندن و دانشگاه برایتون است. وی نویسنده کتابهای فراوانی درباره سیاستگذاری اجتماعی و بررسی فرایندهای سیاستگذاری است. کتاب فهم سیاستگذاری اجتماعی، یکی از آثار اوست که اولین بار در سال 1982 منتشر شده و در سال 2009 با تجدید نظر به چاپ هشتم رسیده است. وی در پیشگفتار، کتاب فوق را مقدمهای بر مطالعه سیاستگذاری اجتماعی دانسته است. هیل کتاب را برای اشخاصی تألیف کرده است که از آموزشهای قبلی درباره علوم اجتماعی برخوردار نیستند و مطالب آن را برای فعالان اجتماعی، پرستارها، مسئولان حوزه سلامت، سایر فعالان حوزه سیاستگذاری اجتماعی و نیز دانشجویان دوره کارشناسی سودمند دانسته است. هیل بعد از درخواست مدیر انتشارات برای ویرایپ چاپ هشتم کتاب، در جستجوی فردی بود که اشتغال بیشتری به تدریس سیاستگذاری اجتماعی داشته باشد و با همکاری وی، نسخه جدید کتاب را تهیه کند. تا اینکه سرانجام با زو اروینگ آشنا شد. اروینگ سیاستگذاری اجتماعی تطبیقی را در دانشگاه شفیلد تدریس میکند. وی آثاری درباره جنسیت و اشتغال، یادگیری و تدریس سیاستگذاری اجتماعی دارد. اروینگ که در نقش دانشجو و نیز معلم، از نسخههای قبلی کتاب مذکور استفاده کرده بود، از همکاری با هیل در ویرایش نسخه هشتم کتاب بسیار استقبال کرد.
http://www.jsi-isa.ir/article_21895_d04340e752493bfaea46c5cb34493959.pdf
2013-12-01
180
184
زهرا
فرضیزاده
1
استادیار گروه برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR