انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
19
3
2018
09
23
تحلیل جامعهشناختی گرایش به دموکراسی در بین شهروندان تهرانی
3
28
FA
سید مهدی
مرشدی اصطهباناتی
دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، دانشکده علوم انسانی، تهران
morshedi.mehdi84@gmail.com
سیف اله
سیف اللهی
دانشیار گروه آموزشی جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
di.seyfollahi@rpedalmizan.ir
منصور
وثوقی
استاد گروه آموزشی جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
10.22034/jsi.2019.37912
دموکراسی از موضوعهای اصلی مورد توجه در جامعهشناسی معاصر است. در همین راستا تحقیق موجود به تحلیل جامعهشناختی گرایش شهروندان تهرانی به دموکراسی پرداخته است. گرایش به دموکراسی با توجه به ابعاد فرصتهای برابر اجتماعی- سیاسی، آزادیهای اجتماعی- سیاسی و سکولاریسم مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق پیمایش است و برای انجام نمونهگیری از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بر حسب محلات شهر تهران استفاده شده است. حجم نمونهای به تعداد 604 نفر به کمک فرمول نمونهگیری کوکران، از بین شهروندان تهرانی بالای 20 سال در سال 1396 انتخاب شد. نتایج تحقیق حاکی از گرایش مثبت یا نسبتاً مثبت افراد به دموکراسی است. بررسی عوامل اجتماعی اثرگذار بر گرایش به دموکراسی نشان داد که بین متغیرهای مستقل سن، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی و متغیر گرایش به دموکراسی رابطهای معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که مدل رگرسیونی تحقیق مرکب از 3 متغیر مستقل و یک متغیر وابسته، مدل مناسبی است و مجموع متغیرهای مستقل قادرند تغییرات متغیر گرایش به دموکراسی را پیشبینی کنند.
گرایش به دموکراسی,فرصتهای برابر اجتماعی - سیاسی,آزادیهای اجتماعی - سیاسی,سکولاریسم,سرمایه فرهنگی,سرمایه اقتصادی
http://www.jsi-isa.ir/article_37912.html
http://www.jsi-isa.ir/article_37912_74f173ae90e12f4e718708f377647b7b.pdf
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
19
3
2018
09
23
تبیین جامعهشناختی عوامل مؤثر بر نگرش متاهلان به طلاق عاطفی (مطالعه موردی متاهلان شهر خرمآباد)
29
53
FA
عارف
شاکرمی
دانشجوی دکترای مسائل اجتماعی ایران- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
shakarami.aref@gmail.com
زهرا
قاسمی
استادیار و هیئتعلمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
zahraghasemisst@gmail.com
ذبیح اله
صدفی
استادیار و هیئتعلمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
zsadafi@yahoo.com
10.22034/jsi.2019.37913
پژوهش حاضر باهدف تبیین نگرش متاهلان بهطلاق عاطفی بهروش پیمایش از 400 نفر متاهلان شهر خرمآباد با روش نمونهگیری خوشهای انجام گردید. چهار متغیر اعتماد اجتماعی، پایبندی بههنجارهای اجتماعی، مشارکت اجتماعی و عادت واره که مهمترین پی آمدهای تحولات اجتماعی اخیر در نظام جهانی هستند بهعنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شد. طلاق عاطفی بر اساس نظریه چلبی و بودریار طیف سازی شد. نتایج توصیفی این پژوهش نشان داد 41 درصدمتاهلان دارای نگرش مثبت بهطلاق عاطفی و 31 درصد دارای نگرش منفی بهطلاق عاطفی میباشند. در تحلیل رگرسیون 44 درصد نگرش بهطلاق عاطفی با کاهش اعتماد اجتماعی و پایبندی بههنجار اجتماعی و افزایش تفاوت عادت واره تبیین میشود. در تحلیل مسیر اعتماد اجتماعی بیشترین تأثیر و پایبندی بههنجار اجتماعی کمترین تأثیر را در نگرش متاهلان بهطلاق عاطفی دارند.
اعتماد اجتماعی,پایبندی بههنجارها,عادت واره,نگرش بهطلاق عاطفی
http://www.jsi-isa.ir/article_37913.html
http://www.jsi-isa.ir/article_37913_d4fdf91f05074436e8f10418c169f88f.pdf
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
19
3
2018
09
23
مطالعه نسبت پوشش و امر جنسی با استفاده از رویکرد کیفی (نظریه مبنایی)
54
77
FA
فرشته
هدایتی
کارشناس ارشد جامعهشناسی
fereshtehedayati@gmail.com
سوسن
باستانی
استاد دانشگاه الزهراء
10.22034/jsi.2019.37914
از دلالتهای اصلی وجوب حجاب اسلامی در آرای فقهی استحکام بنیان خانواده و جلوگیری از بیبندوباری و هیجانهای جنسی و ارزش و احترام و جلوگیری از ابژگی زن ذکر میشود، با توجه بهاهمیت ابعاد جنسی مساله پوشش، در این پژوهش با اتکا بهرویکردی استقرایی در بستر پیچیده و متلاطم و متناقض موجود در زمینه پوشش که هنجارهای نانوشته و مقررات رسمی آن را تنظیم میکنند، دریافت زنان و مردان از نسبت حجاب و امر جنسی مطالعه شده است. پژوهش با استفاده از نظریه مبنایی انجام شد. دادهها بهوسیله مصاحبه عمیق و مشاهده مستقیم جمعآوری شدند. جمعیت هدف مطالعه را مردان و زنان ۲۵ تا ۴۰ ساله ساکن تهران تشکیل میدهند و نمونهها شامل ۱۶ زن و ۸ مرد هستند که بر مبنای نمونهگیری نظری انتخاب شدند.<br /> بر اساس نتایج پژوهش، مضمون اصلی که توضیحدهنده رابطه حجاب و سکسوالیته باشد"انواع مواجهه با امر جنسی" نامگذاری شد. نحوه تجربه امر جنسی، نگرش بهامر جنسی و جذابیتهای جنسی، تفسیرهای افراد را حول رابطه حجاب و سکسوالیته شکل میدهد که همین امر خود تحت تاثیر عوامل علی و زمینهای قرار دارد. بهعبارتی عوامل علی از قبیل تغیبرات اجتماعی، ویژگیهای حجاب اسلامی و تبعیت از همسالان و عوامل زمینهای اعم از میزان تعلق مذهبی، تربیت خانوادگی، موقعیت جغرافیایی، آنومی نشانهشناختی و جامعه مردسالار بر مواجهه افراد با امر جنسی تاثیرگذار است. از پیامدهای تنوع در مواجهه با امر جنسی، تفاوت در معیارهای انتخاب پوشش، طبقهبندی تیپهای پوششی بر اساس درک و دریافت از سکسوالیته، دیگریسازی و قضاوتهای اخلاقی است. استراتژیهایی که افراد برای اداره پوشش خود و مسائل مربوط بهآن اتخاذ میکنند، همنوایی با تعاریف موجود و یا بازاندیشی در مفاهیم غیرت و حجاب است.
ابژه,حجاب,سکسوالیته,نظریه مبنایی
http://www.jsi-isa.ir/article_37914.html
http://www.jsi-isa.ir/article_37914_7cd640021ef38fbc25830c32ed69100b.pdf
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
19
3
2018
09
23
سنخشناسی زیارت؛ مطالعهای در میان زایران حرم رضوی
78
107
FA
محمدرضا
پویافر
0000-0003-0912-7908
استادیار جامعه شناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین
mrpouyafar@gmail.com
10.22034/jsi.2019.37915
در جامعهشناسی دین، مطالعه شاخصها و گونههای دینورزی و تجارب دینی اهمیت ویژه دارد. بر این اساس، تمایز بین گونههای مختلف زیارت و بهبیان دیگر، سنخشناسی انواع تجربههای زیارت، محور اصلی این مطالعه تجربی کیفی بودهاست. برای این مطالعه، از تکنیک مصاحبه و مشاهده میدانی استفاده شده است. 28 مصاحبه با زایران حرم امام رضا (ع) انجام شد. در چارچوب مفهومیِ پژوهش از نظریه ویلیام جیمز در تعریف تجربه دینی، و در تعریفِ وجوه مختلفِ مفهوم تجربه زیارت بر اساس تلفیقی از مدلهای بومی سنجش دینداری، سه بعد اندیشهها (باورها)، کنشها (اعمال) و احساسات و عواطف در نظر گرفته شدهاست. یافتهها نشاندهنده تنوعی از تجربههای دینی در هر سه بعد تجربه زیارت بوده است. بر این اساس پنج سنخ «زیارت سنتگرا- عادتگرا»، «زیارت شریعتگرا- مناسکگرا»، «زیارت عاطفهگرا-معناگرا»، «زیارت مبادلهگرا-کارکردگرا» و «زیارت عقلانیتگرا-بازاندیش» بر اساس میزان حضور و بروز شاخصهای مختلف تجربه زیارت، شناسایی و از هم متمایز شدند.
تجربه زیارت,تجربه دینی,دینداری,سنخشناسی
http://www.jsi-isa.ir/article_37915.html
http://www.jsi-isa.ir/article_37915_232793326aa1d4f951ecab28825545fb.pdf
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
19
3
2018
09
23
مقایسۀ نسبت نوسازی و شریعت در ایران و مالزی در سدۀ اخیر
108
135
FA
نسیم
نعمتیزاده
دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
حسن
محدثی گیلوائی
استادیار جامعهشناسی و هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
10.22034/jsi.2019.37916
شروع نوسازی در اوایل قرن نوزده میلادی در اکثر کشورهای اسلامی باعث واکنش نیروهای دینی و روحانیت در مواجهه با این پدیده شد و همین امر سبب شد که این کشورها در مقابل این اتفاق و راههای تعامل با آن واکنشهای متفاوتی نشان دهند. بهطور معمول در هر یک از این کشورها مخالفان و موافقانی پدیدار شدند که مواضعشان با مواضع حاکمان و فقیهان همگونیها و ناهمگونیهای فراوانی داشتهاند.این پژوهش بهمقایسۀ نقش شریعت اسلام در مقابل جریان نوسازی، در دو کشور مسلمان ایران و مالزی پرداخته است. این موضوع تاریخی، با روش اسنادی و با استفاده از مدارک دست اول و دوم مورد مطالعه قرار گرفته است. لذا این مقاله میزان قدرت شریعت در دو کشور مسلمان را بررسی میکند. در این مقاله همچنین بهنحوۀ برخورد روحانیان بهعنوان حاملان و مدافعان شریعت در این کشورها با نیروهای نوسازی پرداخته میشود. این اثر نشان میدهد که چگونه شریعت در ایران در دورههای زمانی مختلف کارکردی متفاوت با شریعت در مالزی داشته است و چگونه در مقابل نوسازیگرایان در دورههای تاریخی مختلف ایستادگی کرده است؛ در حالی که در مالزی شریعت و روحانیان حامیِ آن چنین نقشی را ایفا نکردهاند. در این مقاله آرای دیویس در باب نسبت دین و نوسازی بهمنزلهی راهنمای نظری کار مورد استفاده قرار گرفته است.<br /> <strong> </strong><br />
حصارهای دینی,سازمان روحانیت,شریعت,نوسازی
http://www.jsi-isa.ir/article_37916.html
http://www.jsi-isa.ir/article_37916_015006d9147b64a3381272589337dc2f.pdf
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
19
3
2018
09
23
طبقه، فرهنگ و سبک زندگی (مورد مطالعه: فرهنگ و سبک زندگی «طبقه بالای» جامعه)
136
163
FA
خیام
عزیزیمهر
دکترای جامعهشناسی اقتصادی و توسعه
صدیقه
پیری
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
10.22034/jsi.2019.37917
مقالة حاضر به مطالعة فرهنگ و سبک زندگی طبقة بالای ایران میپردازد. در این مطالعه، طبقه با معیارهای اقتصادی شامل شغل، میزان درآمد، منطقة محل سکونت، نوع مالکیت و متراژ واحد مسکونی و نوع ماشین تعریف میشود. این پژوهش با روش کیفی از نوع تحلیل مضمون انجام شده، روش گردآوری داده مصاحبههای نیمهساختیافته و تعداد مصاحبهها 22 مورد و نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شده است. مفهوم سبک زندگی و فرهنگ براساس سازههای نظری بوردیو و الیوت مشخص شده است. نتایج تحقیق از دانش و سواد فرهنگی پایین و نوعی درهمآمیختگی، شکلیتهای چندگانه، چندذائقگی و به عبارتی «همهچیزپسندی» فرهنگی در میان اعضای طبقه بالا حکایت دارد. همین امر اجازة طرح یک گونهشناسی جامع و یکپارچه در مورد زندگی آنها را به ما نمیدهد. یافتهها نشان میدهد که طبقۀ بالا تولیدکنندۀ نوعی ذائقۀ فرهنگی و یا سبک زندگی خاص در میان اعضای خود نبوده است.<br /> <strong> </strong><br />
تمایز,ذائقه,سرمایه فرهنگی,مصرف فرهنگی,نمایش
http://www.jsi-isa.ir/article_37917.html
http://www.jsi-isa.ir/article_37917_f8e652f126a8ab9bb467b4a46ec17247.pdf