TY - JOUR ID - 24164 TI - تأثیر سبک زندگی بر هویت قومی (مطالعه نمونه‌ای در استان لرستان ) JO - مجله جامعه شناسی ایران JA - JSI LA - fa SN - 1735-1901 AU - اله‌دادی, نورالدین AU - زاهدی, محمدجواد AU - نایبی, هوشنگ AU - صداقت‌زادگان, شهناز AD - عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه پیام‌نور AD - عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 16 IS - 3 SP - 65 EP - 92 KW - الگوی گذران فراغت KW - الگوی بازنمایی بدن KW - سبک زندگی KW - هویت قومی KW - هویت ملی DO - N2 - امروزه جنبه های گوناگون مسأله هویت از سوی اندیشمندان و نظریه پردازان اجتماعی مورد توجه قرار‌ گرفته است.‌ در‌جامعه‌‌‌ سنتی هویت‌ قومی‌ از‌ طریق سنت و با عضویت افراد در گروه یا اجتماعات قومی به افراد داده می‌شود و بدین ترتیب از بیرون و به دست نظام خویشاوندی تعیین می‌شود. در مقابل با پیدایش سبک زندگی مدرن، چارچوب‌‌‌های سنتی هویت بخش کم‌رنگ شده و سبک زندگی مدرن باعث شکل‌کیری چالش‌های هویتی شده است. این مقاله به‌‌دنبال تبیین رابطه میان سبک زندگی و هویت قومی در استان لرستان است. مدل نظری این پژوهش برمبنای نظریه گیدنز، بوردیو و بودریار طراحی شده است. سبک زندگی به شکل دوگانة مدرن و سنتی در پنج بعد شامل الگوی فراغت، الگوی مصرف رسانه، الگوی بازنمایی بدن، الگوی خرید و الگوی تغذیه سنجیده شده است. همچنین هویت قومی در سه بعد ساکن در شهرهای خرم آباد، بروجرد، دورود و الشتر است و از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج به‌دست آمده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری بیانگر این است که مدل نظری، برازش نسبتاً بالایی دارد و داده‌های تجربی مدل نظری تحقیق را تأیید و پشتیبانی می‌کند. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان می‌دهد که سبک زندگی مدرن به شکل مستقیم 21/0- بر هویت قومی تأثیر منفی می‌گذارد و سبک سنتی بر عکس سبک مدرن، به صورت مستقیم 25/0 بر هویت قومی تأثیر مثبت می‌گذارد. علاوه بر آن سبک مدرن به شکل غیرمستقیم و از طریق دینداری 8/0-  بر هویت قومی تأثیر منفی می‌گذارد و سبک سنتی به شکل غیرمستقیم و از طریق دینداری20/0 بر هویت قومی تأثیر مثبت می‌گذارد. فرهنگی، تاریخی و اجتماعی سنجیده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل جمعیت  UR - http://www.jsi-isa.ir/article_24164.html L1 - http://www.jsi-isa.ir/article_24164_0232261c7297221c54d04072ba5ab3e1.pdf ER -