2024-03-29T19:51:38Z
http://www.jsi-isa.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3776
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1384
6
4
فهرست
2005
12
22
1
1
http://www.jsi-isa.ir/article_25425_ea5614a8d6feda35b921bd2e19350b51.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1384
6
4
تحلیل اسناد داوری مقاله های مجله جامعه شناسی ایران
فرهنگ
ارشاد
معصومه
قاراخانی
سید ایت اله
میرزایی
این مقاله ضمن بررسی اسناد داوری وقالات رسیده به مجله جامعه شناسی ایران کوشیده است عمده ترین اشکالات وارده بر مقالات را از دیدگاه داوران مجله شناسایی و دسته بندی نموده و در تحلیل نهایی ارائه کند.در این پژوهش با بهره گیری از تکنیک های تحلیل عاملی و تحلیل محتوا،اطلاعات(کمی و کیفی) مندرج در برگه های داوری استخراج شده است.اسناد گردآوری شده شامل 506 سند داوری در مورد 178 مقاله و حاصل همکاری یک صد داور جامعه شناس در سال 1382 و1383 می باشد.یافته های این پژوهش پس از کاربرد تکنیک تحلیل عاملی نشان میدهد که عمده ترین اشکالات وارد شده از سوی داوران در سالهای مذکور به طور کلی و به ترتیب اهمیت ،ابعاد محتوایی و ساختاری(صوری) مقالات را در بر میگیرد.ابعاد دو گانه یاد شده هر کدام در ذیل خود متغیرهای موثری را به ترتیب اولویت و اهمیت شامل می شوند.همچنین یافته های این پژوهش پس از کاربرد تکنیک تحلیل محتوا حاکی از آن است که عمده ترین اشکالات و اصلاحات پیشنهادی داوران بیشتر ناظر بر روش تحقیق مقالات و مباحث نظری آنهاست،که مجموعا 58 درصد از سهم کل اشکالات وارد شده بر مقالات را به خود اختصاص داده است.
مجله جامعه شناسی
مجله علمی-پژوهشی
داور
ابزارهای داوری
وحتوای مقاله
ساختار مقاله
2005
12
22
3
33
http://www.jsi-isa.ir/article_25426_9a29cc045a3d25cdf089ec08d16b73c3.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1384
6
4
چالش های باز تولید هژمونی دولت از طریق گفتمان مدرسه
محمد
رضایی
محمد جواد
غلامرضا کاشی
یر اساس نظریه های باز تولید،مدارس از جمله نهادهایی هستند که حکومتها در کنار سایرنهادهای اجتماعی سعی می کنند تا از طریق آنها هژمونی خود را باز تولید کنند.در این مقاله نشان داده شده است که بر خلاف نظریه های مذکور ،صرف ایدئولوژیک بودن ساختار مدرسه برای عملکرد موفق آن کفایت نمی کند.در واقع،تلاش ایدئولوژیک برای مرجح سازی معانی خاص فقط یک برهه از مدار تولید و مصرف احتمالی پیامهای ایدئولوژیک است.چه بسا،به دلایل مختلف مصرف پیام به گونه ای متفاوت با خواست تولید کنندگان آن صورت گیرد.به علاوه،در این مقاله نشان داده شده است که مدرسه ها در صورتی قادر به بازتولید ارزش های مورد نظر خود هستند که خانواده نیز نیز در روندی مشابه،ذهنیت دانش آموزان را شکل دهد.
هژمونی
نظریه بازتولید
گفتمان مدرسه
دستگاه های ایدئولوژیک
مدرسه آموزشو پرورش
دسترسی گفتمانی
2005
12
22
34
58
http://www.jsi-isa.ir/article_25427_377b904dce7d472666bb9572f0877156.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1384
6
4
سرمایه اجتماعی و عوامل موثر بر شکل گیری آن در شهر تهران
محمد جواد
ناطق پور
سید احمد
فیروز آبادی
در این تحقیق پس از مقایسه دیدگاه ها و تعاریف مختلف از سرمایه اجتماعی،تعریف نهایی از این مفهوم آمده است.سپس نظریه های عوامل موثر بر شکل گیری سرمایه اجتماعی از نظام پاتنام،برم وران،افه و فوش،کریشنا و افف،گلیزر،لایبسون و ساکردوت،پاراگال،گلیکان و هوک و مرنیسی نیز به صورت مقایسه ای آمده،و با روش پیمایش سرمایه اجتماعی در تهران بررسی شده و با تحلیل عاملی مولفه های آن به چهار عامل اصلی اعتماد عمومی،اعتماد نهادی،آگاهی و مشارکت های رسمی و مشارکت های غیر رسمی(خیریه ای -مذهبی و همیارانه) تقلیل یافته اند و مدل نظری عوامل موثر بر شکل گیری سرمایه اجتماعی و چهار عامل آن نیز ارائه شده است.
سرمایه اجتماعی
مشارکت
آگاهی
اعتماد
2005
12
22
59
91
http://www.jsi-isa.ir/article_25428_195488351bb039b0e5f547fc789531b6.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1384
6
4
بررسی اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن در بین ساکنان شهر زنجان
محمد جواد
زاهدی
سجاد
اجاقلو
تحقیق حاضر به بررسی اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن در بین ساکنان شهر زنجان می پردازد.اعتماد اجتماعی یکی از مهم ترین مولفه های توسعه اجتماعی و گسترش مدرنیتهاست.ویژگیهای تاریخی و اجتماعی جامعه مورد بررسی و نیز وجود خورده فرهنگهای قبیله ای و طایفه ای که از جمله نتایج آن خاص گرایی و کاهش اعتماد اجتماعی به غریبه هاست،مطالعه اعتماد اجتماعی در این جامعه را به یکی از مهم ترین پیش شرطهای شناخت در این جامعه به منظور فراهم سازی شرایط توسعه اجتماعی آن بدل ساخته است،متغیر وابسته در این تحقیق اعتماد تعمیم یافته است که با شش بعد صراحت،صداقت،سهیم کردن،تمایلات همکاری جویانه،اطمینان و رفتار مبتنی بر اعتماد مورد سنجش قرار گرفته است.متغیرهای مستقل در این تحقیق عبارتند از سنت گرایی،پایگاه اجتماعی و تحصیلات.به منظور بررسی جامع اعتماد اجتماعی علاوه بر سنجش متغیرهای اصلی تحقیق،یک رشته از متغیرها هم تحت عنوان متغیرهای پیشینه ای در این تحقیق دخالت داده شدند.یافته های تحقیق نشان می دهد که بین متغیر سنت گرایی و اعتماد تعمیم یافته رابطه معنا داری وجود ندارد. اما بین سنت گرایی و دو بعد اعتماد یعنی صراحت و صداقت رابطه معنادار مستقیمی وجود دارد.بین متغیر پایگاه اجتماعی و اعتماد تعمیم یافته هم رابطه معناداری مشاهده نشد فقط یک بعد از پایگاه اجتماعی یعنی منطقه سکونت رابطه معنادار مستقیمی را با اعتماد اجتماعی نشان داد.اما بین تحصیلات پاسخگویان و اعتماد اجتماعی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.به طوری که هر چه سطح تحصیلات افراد بالا می رفت اعتماد انها هم سیر صعودی پیدا می کرد.نتایج حاصل از آزمون فرضیه های مربوط به متغیرهای فردی هم نشان داد که بین میزان مطالعه و اعتماد اجتماعی رابطه معنادار مستقیمی وجود دارد به طوری که افرادی که در شبانه روز مطالعه بیشتری داشتند اعتماد اجتماعی آنها هم در سطح بالایی قرار داشت.بین محل تولد افارد و اعتماد اجتماعی رابطه معناداری دیده شد.بین متغیرهای سن،جنسیت،وضعیت تاهل،مدت اقامت در شهر،نوع زبان،میزان تماشای تلویزیون،رفتن به سینما با اعتماد اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت.
اعتماد اجتماعی
پایگاه اجتماعی
سنت گرایی
تحصیلات
2005
12
22
92
125
http://www.jsi-isa.ir/article_25429_4cdeb6a33468b111d52854acd7176dcb.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1384
6
4
گسترش نقش زنان در جهت حمایت شغلی-خانوادگی
امیر
رستگار خالد
حمایت های شغلی -خانوادگی برای زنان شاغل عامل مهمی در جهت تثبیت نقش های اجتماعی آنها محسوب می شود و بدون آن برای این گروه از زنان بهره مندی از فواید ترکیب نقش و مقابله با فشارهای روانی-اجتماعی ناشی از نظام گسترش یافته نقش ها ،به ندرت میسر است.در این پژوهش سعی شده است تا با پاسخ به چند سوال،سازوکار حمایت اجتماعی در این زمینه توضیح داده شود.این سوالات عمدتا معطوف روشن ساختن،میزان،نوع و منبع حمایت های شغلی-خانوادگی احساس شده فرد شاغل و نیز تبیین روابط متغیرهای درگیری خانوادگی و کنترل بر کار با حمایت اجتماعی با توجه به جنسیت فرد بوده است.نتایج تحقیق به طور کلی حاکی از تایید فرضیه ها و انتظارات تحقیق درباره نقش حفاظتی حمایتهای شغلی-خانوادگی در مقابله و سازگاری با فشار و نیز اثر تعدیل کننده جنسیت بر این فرایند است.به طوری که نتایج تحلیل های آماری نشان میدهد رابطه درگیری خانوادگی با احساس حمایت خانوادگی در بین زنان و رابطه کنترل بر کار با حمایت شغلی احساس شده مردان قوی تر است .با افزایش میزان جمایت خانوادگی ار حجم انتظارات نقش خانوادگی فرد کاسته و با کاهش سن زنان بر میزان حمایت ابزاری اعضا خانواده از آنان افزوده می شود.رابطه حمایت خانوادگی با متغیرهایی نظری سن و انتظارات نقش شغلی،تعداد سالهای ازدواج و سطح تحصیلات معنادار است و حمایت شغلی به ویژه حمایت دریافت شده از سرپرست نیز به تبع متغیرهایی نظیر سطح شغل،گروه عمده شغلی و سابقه کار فرد تغییر می پذیرد.
نقش های چندگانه
حمایت اجتماعی
خانواده
کار
زنان
2005
12
22
126
165
http://www.jsi-isa.ir/article_25430_10bdca722694ced12ab685c0e5e5a456.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1384
6
4
روابط خانوادگی و کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته در جوانان
خدیجه
سفیری
مهناز
جزایری
خانواده اولین کانون یادگیری روابط اجتماعی است.جوان تحت تاثیر فضای عاطفی خانواده اولین گامها را به سوی کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته بر می دارد.هدف از این پژوهش بررسی وضعیت عاطفی خانواده ها،در سطح شهر تهران و ببرسی وضعیت کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته در جوانان و رابطه بین این دو میباشد.
رویکرد نظری تحقیق در بخش عاطفی تئوری لی پلی و در بخش کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته تئوری مونچ می باشد.تعداد 380 آزمودنی شامل دختران و پسران مناطق مختلف آموزش و پرورش در سال سوم دبیرستان و به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.وشعیت عاطفی به وسیله چهار معرف:احترام،احساس لذت،گرمی روابط و انتقال محبت،سنجش و معرف های کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته عبارت بودند از "وفاداری،وابستگی عاطفی و تعهد تعمیم یافته.
نتایج تحقیق نشان داد اکثر جوانان از وضعیت عاطفی خانواده خود راضی بودند.در این میان فضای عاطفی بر ای پسران بیش از دختران بود و از طرفی وضعیت کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته جوانان در حد متوسط بوده و در این میان دختران نسبت به پسران از کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته بیشتری برخوردار بودند.
وضعیت عاطفی خانواده
کنش مبتنی بر دلبستگی عاطفی تعمیم یافته
تعهد تعمیم یافته
وابستگی عاطفی
2005
12
22
166
184
http://www.jsi-isa.ir/article_25431_fdccd44fb6dfe695b3303f0ef1ffbd93.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1384
6
4
تلویزیون، مخاطب و نگرش نو
شراره
مهدی زاده
در این مقاله تاثیر تلویزیون بر نوگرایی با توجه به نقش مخاطبان آن مورد بررسی قرار گرفته است.در مطالعه مخاطب عواملی مانند میزان در معرض رسانه قرار گرفتن ،محتوای در معرض قرار گرفتن و زمینه های گوناگون اجتماعی-فرهنگی،نقش اساسی را در اثر بخشی پیامهای تلویزیونی به عهده دارند که کمتر در تحقیقات داخل کشور مورد توجه واقع شده است.مسئله اصلی در این تحقیق شناخت ابعاد فعالیت مخاطب در تاثیر تلئیزیئن بر نگرش نو می باشد.بیدن منظور لازم است رابطه بین تلویزیون با نگرش نو در جمعیت نمونه مشخص گردد و سپس به نقش و جایگاه مخاطب در این فرایند پرداخته شود.این تحقیق،به شیوه پیمایش،با حجمی برابر 1047 نمونه از خانوارهای ساکن در مناطق 22 گانه شهر تهران انجام شده است.نتایج تحقیق نشان میدهد که تاثیر تلویزیون با توجه به تفاوتهای اجتماعی -فرهنگی در گروههای مخاطب متفاوت است.
نوگرایی
نقش مخاطب
فعالیت مخاطب
مخاطب تلویزیون
2005
12
22
185
211
http://www.jsi-isa.ir/article_25432_66142626edcdda3c9bc22845beadff5c.pdf