انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190122320210923.Changing the Structure of the Public Sphere of the Clerics in the Safavid Era:Theoretical Turnتغییر ساختار حوزه عمومی روحانیون در عصر صفویه: تحول نظری •32625082710.22034/jsi.2021.250827FAکرامت الله راسخدانشیار گروه جامعه شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانJournal Article20220306The establishment of the Safavid Empire in Persia in the early 16th century (1501 AD) resulted in two collaborating and rival public spheres: the clergy public sphere and Diwani public sphere. <br />In this era, religious scholars, and clergymen, by founding the clergy public sphere, worked successfully in two areas: institutionalization and theoretical turn. The introduction of theories such as the oppressive ruler, deputy of Imam Mahdi, ijtihad, and imitation by religious authority led to the formation of the velayat-e-faqih theory in the next centuries.<br />The research method is based on Robert Merton's conceptualization approach and modern historical sociology. The findings showed that the theoretical evolution of scholars and mujtahids not only strengthened their institutionalization process but also led the clergymen to dominate the public sphere of Iranian society. They also revealed that the changes in Iran over the past two centuries do not represent a process of modernization, but the change of inactive and passive tradition to the reflexive tradition under the influence of the historical residues.سلسله صفویان اوایل قرن شانزدهم (1501م) در ایران مستقر شد. استقرار سلسله صفویه به شکلگیری دو حوزه عمومی موازی، همکار و رقیب منجر شد: حوزه عمومی دیوانی و حوزه عمومی روحانیون. علما، مجتهدان و آخوندها با تأسیس حوزه عمومی روحانی در دو عرصه با موفقیت فعال شدند: نهادسازی و تحول نظری. نظریههای «حاکم جائر»، «نیابت امام غائب»، «ولایت»، «اجتهاد»، «تقلید» و درنهایت «مرجعیت» از سوئی زمینه نظری را برای تلاشهای نهادی فراهم کردند و از سوی دیگر سبب افزایش نفوذ علما و مجتهدان در حوزه عمومی جامعهی ایرانی شدند. به این ترتیب زمینه برای طرح نظریههای بعدی از قبیل «ولایتفقیه» در قرون بعدی فراهم گردید. روش تحقیق در این پژوهش منبعث از رویکرد مفهومسازی رابرت مرتون و روش کار در جامعهشناسی جدید تاریخی است. یافتههای پژوهش نشان داد که روحانیون با طرح نظریههای مذهبی شیعی و تلاش برای تأسیس نهادها مناسب با این تحول نظری به تدریج بر حوزه عمومی جامعه ایرانی مسلط شدند و به این ترتیب زمینه برای تحول سنت منفعل به سنت بازتابی از طریق بازتولید تهنشستهای تاریخی فراهم و در نهایت موجبات تأسیس نظام جمهوری اسلامی فراهم گردید. <br /> http://www.jsi-isa.ir/article_250827_78fa7c026bd164769a37245d511d989c.pdfانجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190122320210923.Historical Comparative Analysis of Democracy in Iranدرآمدی بر روش تحلیل تطبیقیـتاریخی در ارتباط با موضوع دموکراسی در ایران502725082810.22034/jsi.2021.250828FAنیما شجاعیدکتری جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20220306Comparative historical analysis is one of the most important and efficient methodologies in contemporary social sciences. It seems that this methodology can help us develop C. Wright Mills's concepts of sociological imagination. Theda Skocpol, under the influence of Mills, employed sociology's historical imagination in analyzing social problems. He argues that there are three approaches to historical sociology: interpretive historical sociology, macro-historical sociology, and analytical historical sociology. In this paper, the characteristics of comparative historical analysis are explained and then the application of this methodology is clarified in analyzing Iran s problems. In the end, the limitations and possibilities are mentioned.روش تحلیل تطبیقیـتاریخی یا (CHA) یکی از مهمترین و کارآمدترین روشهای تحقیق در علوم اجتماعی معاصر است که بهنظر میرسد، امکان بسط و گسترش آنچه سی. رایت میلز از «تخیل جامعهشناختی» مراد مینمود را مهیا میکند. تدا اسکاچپول نیز با الهام از روششناسی سی. رایت میلز در تحلیل مسائل اجتماعی، از مفهوم «تخیل تاریخی جامعهشناختی» نام میبرد و بیان میکند که سه مسیر در جامعهشناسی تاریخی وجود دارد: 1) جامعهشناسی تاریخی کلاننگر؛ 2) جامعهشناسی تاریخی تفسیری؛ و 3) جامعهشناسی تاریخی تحلیلی. تحلیل تطبیقیـتاریخی (CHA) فرزند خلف نوع سوم است. در این مقاله، مبانی و مبادی روششناختی این روش تبیین شده است. سپس، با استفاده از همین روششناسی، به چگونگی کاربست این روش در رابطه با مسائل ایران خواهم پرداخت و در نهایت با اتکا به استدلالهای برآمده از تبیین مزبور، به برخی از امکانات و محدودیتهای این روش اشاره خواهد شد.<br /> http://www.jsi-isa.ir/article_250828_783632a72f4a9253ace4872faa28ac9e.pdfانجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190122320210923.Criticizing Futures Studies in Social Sciences (With Emphasis on Iran)نقد آیندهپژوهی در علوم اجتماعی (با تأکید بر ایران)675125082910.22034/jsi.2021.250829FAروحالله گلمرادیدانشجوی دکترا جامعهشناسی انقلاب، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20220306The paper aimed at reviewing the approach, method, and field of futures studies in social sciences. To do this, it used two different approaches: critical public sociology and methodological critique that raised issues of methodology and social science philosophy focused on the critical realism approach. Therefore, two questions arose: firstly, could futures studies as a scientific field produce valid science? Secondly, what critique does public sociology provide for futures studies? Research findings revealed that futures studies which is the systematic studies of open and macro systems, complex structures, and intentional and volunteer actors, has low efficiency. They also demonstrate that despite the explicit claim of futures studies and its scholars for constructing a better and more egalitarian world, they have always been of service to the state and market that have created the current situation.اجتماعی را بررسی و نقد کند. از دو منظر کلی به این نقد پرداخته میشود. نقد روششناختی که مباحث روششناسی و فلسفۀ علوم اجتماعی با تأکید بر رویکرد رئالیسم انتقادی را پیش میکشد و نقدی با رویکرد جامعهشناسی مردممدار. از اینرو میتوان این دو پرسش را مطرح کرد: نخست اینکه آیا آیندهپژوهی در مقام یک شاخه یا رویکرد علمی قادر است علم معتبر به دست دهد؟ دوم اینکه از رویکرد جامعهشناسی مردممدار چه نقدی بر آیندهپژوهی وارد است؟ خلاصۀ یافته های مقاله این است که در پاسخ به پرسش اول باید گفت آینده پژوهی در علوم اجتماعی که موضوعش سیستمهای باز و کلان، ساختارهای پیچیده و کنشگران نیت مند و بااراده است کارایی اندکی دارد و در نقد جامعه شناسی مردم مدار بر آینده پژوهی باید گفت به رغم ادعای آشکار آینده پژوهی و آینده پژوهان برای ساخت جهانی بهتر و عادلانه تر، آنها همواره در خدمت دولت و بازاری بوده اند که وضع کنونی را به وجود آوردهاند.<br /><strong> </strong><br /> http://www.jsi-isa.ir/article_250829_e6b9d31b38bf4a9bd16308f66d225b52.pdfانجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190122320210923.Iranian Masculinity in Cyberspace: Types, Discourses, Conflictsمردانگی های ایرانی در فضای مجازی: سنخ ها، گفتمان ها و منازعات926825083010.22034/jsi.2021.250830FAمحمد سعید ذکاییاستاد گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانسیمین ویسیدانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20220306Masculinity as a form of values, norms, and behaviors is to a large extent derived from discourse relationships. The development of virtual social networks in the last decade has provided the ground for the multiplicity and arrangement of rival discourses of masculinity. Relying on<strong> </strong>the virtual ethnography method and semiotic and thematic analysis, seek to identify the types of masculinity in cyberspace, the dominant discourses, and their relationships. The main types extracted included hegemonic, complicit, subaltern, marginal masculinity, and their subtypes. The alternative form of active anti-discrimination masculinity with the ideal of gender equality and the briquillage form of the new hegemonic masculinity was also recognized, which seeks to combine elements of traditional hegemonic masculinity with newer elements to perpetuate masculine superiority. The types were universal and some were indigenous. Iranian men combine elements of their identity in the complex cultural-historical context as well as the existing economic and political structures. Thus the hierarchy between the types of masculinity, their actions in the face of each other and other forms, as well as in the face of macrostructures, as power/resistance and tactics/strategy, as well as some of their mechanisms have found more complexities and found an Iranian face.مردانگی بهعنوان قالبی ارزشی، هنجاری و رفتاری به درجات زیادی برآمده از روابط گفتمانی است. بسط شبکههای اجتماعی مجازی در دهه اخیر زمینه تکثر و صفآرایی گفتمانهای رقیبی از مردانگی را مهیا ساخته است. با اتکا به روش قومنگاری مجازی و تحلیل نشانهشناختی و مضمونی به دنبال شناسایی سنخهای مردانگی در فضای مجازی، گفتمانهای حاکم بر آنها و روابط میان آنها هستیم. سنخهای اصلی استخراجشده شامل مردانگی هژمونیک، همدست، فرودست و حاشیهای و خردهسنخهای آنها هستند. صورت بدیل مردانگی فعالِ ضدِتبعیض با آرمان برابری دو جنس و صورت بریکولاژگونه (همپیوندی) مردانگی هژمونیک جدید نیز شناخته شد که به دنبال ترکیب عناصر مردانگی هژمونیک سنتی با عناصر جدیدتر برای تداوم بخشیدن به تفوق مردانه است. سنخها جهانشمول و برخی نیز بومی بودند. مردان ایرانی در زمینه پیچیده فرهنگی-تاریخی و نیز ساختارهای اقتصادی و سیاسی موجود دست به ترکیب عناصر هویتی خویش میزنند. بنابراین <br />سلسلهمراتب میان انواع مردانگی، کنشگریهای آنها در مواجهه با یکدیگر و سایر صورتها و نیز در مواجهه با ساختارهای کلان، بصورت قدرت/ مقاومت و تاکتیک/ استراتژی، و نیز برخی مکانیسمهای آنها پیچیدگیهای بیشتری یافته و صورت ایرانی پیدا کردهاند.http://www.jsi-isa.ir/article_250830_af99a1f80c64580d1cd0cc13a9144a97.pdfانجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190122320210923A Qualitative Study of the Relations Between the Stakeholders of the Traffic Plan and Air Pollution Control in Tehran (Case Study of Tehran Grand Bazaar)مطالعه کیفی مناسبات بین ذینفعان طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در شهر تهران (مطالعه موردی بازار بزرگ تهران)9311925241810.22034/jsi.2022.544277.1509FAوحید مزیدی شرف آبادیدانشجو دکترا گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانعبدالحسین کلانتریعضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانمحمد مبارکیعضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20211210<span style="color: #0e101a;">This study aimed to investigate the relationship between stakeholders of the traffic plan and air pollution. The research method was qualitative and the study population was all stakeholders of the traffic and air pollution plan in the area of Tehran's Grand Bazaar. To collect the data, we conducted a purposeful sampling method and employed semi-structured interviews with 25 key informants. According to the documents and data, three groups of stakeholders were identified as "definitive, sub-intervening, and intervening". In confronting traffic and air pollution plan, these stakeholders have adopted relations that include: neglect and deviation, compensation and maximization of benefits, commanding and prescriptive view, futuristic participation, active confrontation, indifference and passive spectatorship, persuasion, and satisfaction. According to the results of the present study, the urban policy made the stakeholders obey traffic laws by adopting a similar policy. To reduce the negative relations between the stakeholders and help them participate, it is necessary to revive the neighborhood structure.</span>این مطالعه با هدف بررسی مناسبات بین ذینفعان طرح ترافیک و آلودگی هوا انجام شده است. روش تحقیق، کیفی و جامعه مورد مطالعه کلیة ذینفعان طرح ترافیک و آلودگی هوا در محدوده بازار بزگ تهران بودند. روش نمونه گیری هدفمند و ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته با 25 نفر از مطلعان کلیدی بود. با توجه به اسناد و داده های میدانی، سه سطح از ذینفعان «قطعی، فرعی و مداخله گر» شناسایی شد. این ذینفعان در مواجهه با طرح ترافیک و آلودگی هوا مناسباتی را اتخاذ کرده اند که عبارتند از: نادیدگی و اعراض، جبران سازی و حداکثرسازی منافع، نگاه دستوری و تجویزی، مشارکت آینده نگرانه، تقابل فعالانه، بیتفاوتی و تماشاگری منفعلانه، اقناع و خشنودسازی. نتایج نشان میدهد سیاست شهری با ارائه سیاست یکسان، نوعی اجبار به اطاعت را بر ذینفعان تحمیل کرده است. به منظور کاهش مناسبات منفی بین ذینفعان، باید به احیاء ساختار محلهای دست زد تا از این طریق به همراهسازی ذینفعان امیدوار بود.http://www.jsi-isa.ir/article_252418_8de4ad56216a6a972bd6e8dfc4a90b43.pdfانجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190122320210923A systematic review of Iranian social issues:2000-2020مرور نظاممند مسائل اجتماعی ایران : بازه زمانی 1380 الی 140012015225241710.22034/jsi.2022.540494.1483FAطاها عشایریعضو هیئتعلمی گروه تاریخ و جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلیطاهره جهان پروردانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی داشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی0000000220986861مرضیه احمدی می لاسیدانشجوی دکتری جامعهشناسی- مسائل اجتماعی ایرانمسلم سوریکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20211007Social problems as multidimensional phenomena in human society are the result of a dialectic between agency-structure. Iranian society is experiencing various social, cultural, and economic problems. The main purpose of this study is to review systematically the social problems of Iran. To gather the data, we employed secondary analysis in the period 2000 to 2020 with a sample size of 26 research documents. The findings revealed that the types of social problems can be grouped under three headings: A cultural anomie (undermining values and norms, flattery, cultural risky behavior, negative values, cultural conflict, extramarital affairs, and sexual deviation, social alienation), B. Social anomie (social disorganization, individualism, Social frustration, erosion of social capital, fear of crime, the spread of street fights, family violence, the spread of domestic violence, street harassment, social risk behavior, increase in drug use, driving offenses and c. economic anomie (distribution disorder of goods, unfavorable business environment, job security, increasing economic pressure, class gap, food insecurity, and economic instability).مسائل اجتماعی، واقعیتی چندوجهی-چندبعدی در جامعه انسانی و حاصل دیالکتیک بین عاملیتو ساختارهاست، نتیجه گامهای کج و انحرافی به ظهور آفتی اجتماعی علیه ارزش و هنجارهای انسانی شده است. جامعه ایرانی نیز گونههایی از مسائل اجتماعی (فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) را تجربه میکند. هدف پژوهش مرور نظاممند مسائل اجتماعی ایران است. روش تحقیق از نوع مرور نظاممند (تحلیل ثانویه)، دربازه زمانی 1380 تا 1400 با استفاده از حجم نمونه 25 سند پژوهشی به روش تمام شمار و تعمدی غیر احتمالی است. نتایج نشان میدهد که گونههای مسائل اجتماعی در سه شاخص کلی الف. آنومی فرهنگی (تضعیف ارزشها و هنجارهای اخلاقی؛ تملق و چاپلوسی؛ رفتارهای پرخطر فرهنگی؛ ارزش اخلاقی منفی؛ تضاد فرهنگی، روابط فرازناشویی و انحرافات جنسی، احساس بیهویتی و بیگانگی اجتماعی)، ب. آنومی اجتماعی (بیسازمانی اجتماعی؛ رواج فردگرایی، ناامیدی اجتماعی؛ افت سرمایه اجتماعی؛ ترس از جرم و احساس قربانی شدن، افزایش درگیری و نزاع خیابانی؛ خشونت خانوادگی، رواج همسرآزاری؛ مزاحمت خیابانی؛ رفتار پرخطر اجتماعی؛ افزایش قاچاقچیان و مصرفکنندگان مواد مخدر؛ تخلفات رانندگی) و ج. آنومی اقتصادی (اختلال در توزیع منابع غذایی و کالاها؛ فضای نامساعد کسبوکار، بحران امنیت شغلی، افزایش فشار اقتصادی (بیکاری، گرانی و تورم)؛ شکاف طبقاتی؛ ناامنی غذایی و بیثباتی آینده اقتصادی جامعه)، قرار میگیرند.http://www.jsi-isa.ir/article_252417_f40988812430ef4e5dc68161029c8ae2.pdf