انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118320170923The Analysis of Active Citizenship and its Dimensionsبررسی ابعاد و تحلیل شهروندی فعال33733144FAمهرناز امین آقاییدانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور تهرانمحمدجواد زاهدیدکتری جامعهشناسی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نورملیحه شیانیدانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20181116Changes in approaches for citizenship discourse led to a new definition of citizenship. This definition, as a legal base, emphasizes the role of citizens as actors in the society, politics, government. The formation of the active citizenship concept is rooted in this approach. In this paper active citizenship means the ability of people to involve in various types of social and political actions, with the aim of decision making and having influence based on mutual respect and non-violence. However, the results of different empirical studies reveal that the amount of citizenship realization in society is not desirable, and the majority of Tehrani citizens are passive individuals. Therefore, the main purpose of this research is to study the status of active citizenship in Tehran and its influential factors. The research method is a survey and the population includes all Tehrani citizens aged above 18 years old. The sample size was 1200 and the stratified sampling method is used to select correspondent. The data collection tool was a questionnaire with more than 0.7 formal and reliable validity. <br />The correlation test results showed that there was a significant relationship between enjoying citizenship rights, media consumption, and universalism with active citizenship. Plus, there was an indirect relationship between the sense of social deprivation and the feeling of powerlessness. In addition, multivariate regression results indicated that 40% of the changes in the active citizenship variable were explained by independent variables. Also, the enjoyment of citizenship rights with the beta coefficient of 0.25 had the most impact on active citizenship. The findings also demonstrated that the feeling of powerlessness, the sense of social deprivation, lack of civic skills or distrust to the impact of social involvement in changing economic and welfare situation of society, are the most important barriers of active citizenship. Although citizens are familiar with political knowledge and interest, civic duties, and legitimacy, they are unaware of civic skills and the means of social and political participation. or do not consider the current space and collaborative methods to advance their mental interests. The main need for active citizenship is the skill of converting demands into participation. <br /><strong> </strong> <br /> <em> </em>تغییرات رویکردی در گفتمان شهروندی، منجر به دستیابی به تعریفی از شهروندی گردید که به جای تعریف این مفهوم بهمثابه یک پایگاه حقوقی، بر عاملیت شهروندان بهمثابه کنشگرانی در حوزه اجتماع، سیاست و دولت تاکید دارد. شکل گیری مفهوم شهروندی فعال، ریشه در این رویکرد دارد. در این مقاله، شهروندی فعال به معنای توانایی برای درگیر شدن در گونههای مختلف کنشهای اجتماعی و سیاسی با انگیزه تصمیم سازی و تاثیرگذاری و برمبنای فضایل اخلاقیِ احترام متقابل و عدم خشونت است. مروری بر تحقیقات و مطالعات در حوزه شهروندی نشان میدهند میزان تحقق شهروندی در جامعه مطلوب نیست و اکثریت شهروندان تهرانی شهروندان منفعلی هستند. از این رو بررسی وضعیت شهروندی فعال در شهر تهران و عوامل موثر بر آن هدف اصلی تحقیق مدنظر قرار گرفت. روش انجام پژوهش پیمایشی و جمعیت آماری کلیة شهروندان بالای 18 سال ساکن شهر تهران است. حجم نمونه برابر 1200 نفر محاسبه گردید و جهت دسترسی به افراد نمونه، از روش نمونهگیری طبقهبندی شده استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که از اعتبار صوری و پایایی بالاتر از 7/0 برخوردار است.<br /> نتایج آزمونهای همبستگی نشان داد بین برخورداری از حق شهروندی، مصرف رسانهای و عامگرایی با شهروندی فعال ارتباط مستقیمی وجود دارد و بین احساس محرومیت نسبی و احساس بیقدرتی با شهروندی فعال نیز ارتباط غیرمستقیمی وجود دارد. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد 40 درصد از تغییرات متغیر شهروندی فعال توسط متغیرهای مستقل تبیین میگردد و برخورداری از حق شهروندی با ضریب بتای 25/0 بیشترین تاثیر را بر شهروندی فعال دارد.<br /> نتایج تحقیق نشان میدهد که احساس بیقدرتی، احساس محرومیت نسبی، فقدان مهارتهای مدنی و یا بیاعتمادی به تاثیر مشارکت سیاسی در تغییر وضعیت اقتصادی و رفاهی جامعه، مهم ترین عوامل موثر بر شهروندی فعال هستند. شهروندان ضمن اینکه ازدانش سیاسی، علاقه سیاسی،تعهد مدنی، قانونپذیری توان بازاندیشی و برخی عوامل دیگر که به نوعی ملزومات نرم افزاری تحقق شهروندی در سطح پایین هستند، نسبت به مهارتهای مدنی و ابزارهای مشارکت اجتماعی و سیاسی موجود ناآگاهند و یا فضا و شیوههای مشارکتی فعلی را جهت پیشیبرد منافع ذهنی خود مناسب نمیدانند. نیاز اصلی شهروندی فعال، مهارت تبدیل مطالبهگری و انتقاد به ایدهپردازی و مشارکت در اجرا و تحقق ایدهها است.<br /> http://www.jsi-isa.ir/article_33144_dee4676b6b8eadc645e754fec52abece.pdfانجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118320170923Everyday Life in Telegram: Using Instant Messaging Applications in Iranزندگی روزمره در تلگرام: کاربران ایرانی و استفاده از رسانههای اجتماعی385933145FAحسین کرمانیدانشجوی دکترای دانشگاه تهران0000-0002-6626-1364Journal Article20181116This paper tries to provide a better understanding of Iranians’ everyday life in the telegram. Recently, telegram has become the most popular Instant Messaging Application (IMA). Regarding the telegram’s popularity, there is a need to conduct thorough research into different aspects of using it. In order to carry out this study, different theories about everyday life were evaluated, especially Schutz’s ideas. A combination of participant observation and qualitative interviews was employed as a methodology. Therefore, we participated constantly in a group and interviewed 8 telegram heavy users. The findings showed that the meaning of time in telegram has changed. Furthermore, a part of individuals’ worlds has changed in the actual world by the telegram. Additionally, the shaping of “Thou-orientations” and “We-relations” are easier in the telegram. Most importantly, telegram disturbs the order of zones of relevance, changing and expanding them. Hence, some situations with low relevance are converted to the ones with high relevance. This phenomenon caused what Bayat called the quiet encroachment of the ordinary people. This is kind of resistance but not the only one. It is important to note that users employ this app as a field to create their techniques.
<strong> </strong>
هدف این مقاله، شناخت و تحلیل زندگی روزمره کاربران ایرانی در تلگرام است. تلگرام در چند سال اخیر به محبوبترین برنامه پیامرسان در ایران تبدیل شده است و بنابراین تحقیق درباره ابعاد مختلف کاربری در این برنامه ضروری است. در این تحقیق با استفاده از بستر نظری زندگی روزمره و خصوصا نظرات شوتز درباره زیست - جهان امر روزمره به تحلیل زندگی رومزه کاربران در تلگرام پرداختهایم. برای انجام این تحقیق از تلفیقی از روشهای مشاهده مشارکتی و مصاحبه کیفی استفاده شده است. علاوه بر مشاهده مشارکتی که بهصورت مستمر انجام میشد، با 8 نفر از کاربران پرمصرف تلگرام مصاحبه انجام گرفته است. بر اساس یافتههای تحقیق، عناصر معرفی شده توسط شوتز برای زیست جهان را برای تلگرام نیز در نظر گرفته شده است. یافتهها نشان میدهد که مفهوم زمان در تلگرام تغییر کرده است و همچنین "تو- جهت" و "ما - رابطه"ها سادهتر شکل میگیرد. همچنین، تلگرام بخشی از جهان بالقوه فرد را به جهان بالفعل تبدیل کرده است و دایره <br /> همقطاران را نیز گسترانیده است. علاوه بر اینها، تلگرام باعث تغییر سطوح مختلف موقعیتها بر اساس میزان ربط شده و موقعیتها با میزان ربط کم را به موقعیتهای مربوط تبدیل کرده است. این امر خود به پیشروی آرام مردم عادی منجر شده که نوعی از مقاومت است. نوع دیگر مقاومت که در تلگرام شکل میگیرد، استفاده از این بستر برای بروز تکنیکهاست؛ تکنیکهای مقاومت که عمدتا در متنها رخ میدهد.
http://www.jsi-isa.ir/article_33145_115e640645f4977c855d2c338b9f9d28.pdfانجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118320170923A Sociological Study of Zoroastrians Visibility As a Religious Minority in the Public Space of Tehranمطالعه جامعهشناختی رؤیتپذیری زرتشتیان به عنوان یک اقلیت مذهبی در فضای عمومی شهر تهران608533146FAسمیه مومنیکارشناس ارشد دانشگاه خوارزمیسارا شریعتیاستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20181116Visibility is a new topic that is linked to the issue of minorities in today's societies. Minority groups attempt to enhance visibility and make the other groups recognize them in their own societies. This research tries to study Zoroastrians visibility as a religious minority in Tehran. The main question is that how is the visibility of Zoroastrian minority as one of the three legal religious minorities in the public space of Tehran city? For this purpose, we applied different research techniques, including observation, Participant observation, in-depth interviews and documentary studies methods. The research results showed that according to four indicators as place, rites, media, and coverage, Zoroastrians are barely visible in the public space of Tehran. Consequently, unlike the religious minorities in other countries, such as European societies, Zoroastrians do not want to improve the visibility of their religious minority in the public space of Tehran. <br /><strong> </strong>رؤیتپذیری از مباحث جدیدی است که با مسئلۀ اقلیتها در جوامع امروزی پیوند خورده است. گروههای اقلیت به نوعی خواستار رؤیتپذیری بیشتر و بهرسمیت شناخته شدن در جامعهاند. این مقاله میکوشد رؤیتپذیری زرتشتیان بهعنوان یکی از اقلیتهای دینی شهر تهران را مورد مطالعه قرار دهد.<br /> پرسش اساسی این است که رؤیتپذیری اقلیت زرتشتیان بهمثابه یکی از سه اقلیت دینی قانونی در فضای عمومی شهر تهران چگونه است؟ مقاله پیشرو میکوشد تا رؤیتپذیری زرتشتیان شهر تهران را با استفاده از روشهای مشاهده کلی، مشاهده همراه با مشارکت، مصاحبه عمیق و مطالعات اسنادی مطالعه کند. نتایج تحقیق نشان میدهد که با توجه به چهار شاخص مکان، مناسک، رسانهها و پوشش، زرتشتیان رؤیتپذیری ندارند و در فضای عمومی شهر تهران تقریبا دیده نمیشوند و در نتیجه برخلاف اقلیتهای مذهبی در جوامع دیگر مانند جوامع اروپایی، میل چندانی برای رؤیتپذیری در فضای عمومی جامعه ندارند.<br /> http://www.jsi-isa.ir/article_33146_afaceb9614bcf66226877275f5c2f562.pdfانجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118320170923Land Use Change and Political Economy of Space: Developing a Theoretical- Integrated Modelتغییرات کاربری زمین شهری و اقتصاد سیاسی فضا: ارائۀ مدل مفهومی - تلفیقی8610933147FAکاظم برهانیدانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-5397-1925مجتبی رفیعیاندانشیار گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرسابوالفضل مشکینیدانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20181116With the generalization of neoliberalization in recent decades, some changes have been made in the Third World’s cities to remove barriers to capital accumulation and capital flows. An obvious example is a change in the use of urban space. In this research, we try to present a theoretical model explaining the influential factors of the change of urban land use using the approach of the political economy of space. For this purpose, with regard to urban and global factors affecting the land use change, we presented a theoretical model of the political economy. Then, in order to design a theoretical model about influential factors on urban land use change, we combined the urban and global factors. The findings demonstrated that to propose a comprehensive explanatory model, we need to consider the internal factors for the Third World countries.
<strong> </strong>
با عمومیشدن نئولیبرالیسم در دهههای اخیر تغییراتی در راستای رفع موانع انباشت و گردش سرمایه در شهرها صورت پذیرفته است که از نمونههای بارز آن تغییر در کاربری فضاهای شهری میباشد. در این پژوهش در پی ارائۀ یک الگوی نظری تبیین کنندۀ عوامل موثر بر تغییر کاربری زمین شهری در شهرهای جهان سوم با رویکرد اقتصاد سیاسی فضا میباشیم. بدین منظور، مدل نظری اقتصادسیاسی در دو سطح عوامل درون شهری و عوامل جهانی موثر بر تغییرات کاربری زمین ارائه گردیده است و با تلفیق دو مدل مذکور، الگوی نظری تبیینکنندۀ عوامل موثر بر تغییرات کاربری زمین شهری ارائه شده است. طبق نتایج تحقیق ارائه یک مدل تبیینکننده جامع، نیازمند در نظر گرفتن عوامل درونی (عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و کالبدی شهر) و عوامل بیرونی (عمومی شدن نئولیبرالیزاسیون، جهانی شدن، سیاستهای مالی و پولی نظام سرمایهداری برای کشورهای جهان سوم) میباشد.
http://www.jsi-isa.ir/article_33147_88a1c7948d426c5d223790de8deb15a0.pdfانجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118320170923The Structural – capital Determinants of Healthy Lifestyle to Cope with Chronic Diseasesتعیینکنندهای ساختی- سرمایهای سبک زندگی سالم برای مقابله با بیماریهای مزمن11014233148FAمهدی قادریاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیامنور0000-0002-2113-1670امیر ملکیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیامنورمجید حقجواستاد بیماریهای قلب وعروق، مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایرانJournal Article20181116Chronic diseases are one of the most important causes of morbidity and mortality in this age. Adopting a healthy lifestyle is one of the best ways to cope whit these types of diseases. The aim of this research was to study The structural – capital determinants of healthy lifestyle among patients with Coronary Artery Disease (CAD) before the disease. The research method is a survey and regarding time, it is cross-sectional. The sample size was 412 patients (including 239 men and 173 women). The results of "Structural Equation Modeling" showed that the collected data, the structural model with exogenous variables "socioeconomic status", "life condition" and "health relevant capital" confirmed to an acceptable extent. The total effect of these three variables on a healthy lifestyle was equal to 0.46. In other words, 0.46 of healthy lifestyle changes the among patients can be explained by these three variables and 0.54 of unexplained variance is related to the variables out of the equation.
<strong> </strong>
بیماریهای مزمن یکی از مهمترین علل مرگ و میر در عصر حاضر هستند. اتخاذ سبک زندگی سالم یکی از بهترین شیوههای مقابله با این نوع بیماریها است. این پژوهش، با هدف بررسی تعیینکنندهای ساختی- سرمایهای سبک زندگی سالم در میان افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر پیش از ابتلاء به بیماری انجام شد. روش پژوهش حاضر، پیمایش و از نوع مقطعی میباشد. حجم نمونه برابر با 412 بیمار (239 مرد و 173 زن) بوده است. نتایج
«مدلسازی معادلات ساختاری» نشان داد که دادههای گردآوریشده، مدل ساختاری با متغیرهای بیرونی «موقعیت اقتصادی اجتماعی»، «شرایط زندگی» و «سرمایه مرتبط با سلامت» را تا حد قابل قبولی تأیید میکند. اثرات کل این سه متغیر بر سبک زندگی سالم برابر 46/0 محاسبه شد. بهعبارتدیگر، 46 درصد از تغییرات سبک زندگی سالم میان بیماران بهوسیله این سه متغیر قابل تبیین است و 54 درصد واریانس تبیین نشده مربوط به متغیرهای خارج از معادله است.
http://www.jsi-isa.ir/article_33148_7142311cdfc3c6c4bd5ce07dbbda7e16.pdfانجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118320170923Political Action among Islamists in Kurdistan(A Qualitative Study of Iranian Call and Reform Organization)کنشگری سیاسی اسلام گرایان در کردستان (مطالعه کیفی جماعت دعوت و اصلاح )14316633149FAامید قادرزادهدانشیار دانشگاه کردستان و پژوهشگر پژوهشکده کردستانشناسیبهروز محمدیکارشناس ارشد دانشگاه کردستانJournal Article20181116Iranian Call and Reform Organization is one of the active religious currents in Iranian Kurdistan. This organization is one of the religious currents in Kurdistan which is active in religious, cultural, and educational actions within the framework of the existing political system. In the present study, to understand the experiences and perceptions of senior and active members, we interviewed 30 members, using a semi-structured questionnaire. Findings showed that because of the nationalist Kurds’ tendency towards ethnic identity, the weakness of the religions’ position in Kurdistan, cultural conflict in Kurdistan, and Sunnies’ insignificant power in Iran, the member of this organization try to participate in political actions. In addition, modernity and the Islamic Republic of Iran’s legal frameworks work as facilitator contexts; and success in Islamic countries and Islamic currents’ activities in Kurdistan function as mediator conditions. To encounter the factors mentioned above, the members use strategies such as a convergence and action in the framework of the constitution, differentiation from other groups and Islamic currents. Also, the results showed that taking political actions among the organization’s members can be grouped under three heading: new traditionalism, moderate modernism, and modernism.
<strong> </strong>
جماعت دعوت و اصلاح، یکی از جریانهای مذهبی فعال در کردستان بهشمار میرود. این جماعت، جزو معدود جریانهای مذهبی فعال در کردستان است که در کنار فعالیتهای دینی، فرهنگی و تربیتی، قائل به کنشورزی سیاسی درچارچوب نظام سیاسی حاکم بر ایران است. در پژوهش حاضر، به قصد راه بُردن به تجربه و درک اعضای جماعت دعوت و اصلاح از کنشورزی سیاسی، به روش نظریه زمینهای با 30 نفر از اعضای فعال و با سابقه حداقل7 سال عضویت در این جریان مذهبی مصاحبة نیمهساخت یافته بهعمل آمد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اعضای جماعت، در مواجهه با زمینههایی چون <br /> هویتخواهی قومیِ احزاب ناسیونالیست کُرد، ضعف جایگاه دین در کردستان، تضاد فرهنگی در کردستان، قدرت نازل اهل سنت در ایران به کنشورزی سیاسی روی میآورند. در این میان، مدرنیته و چارچوبهای قانونی نظام جمهوری اسلامی بهمثابه زمینۀ تسهیلگر، و موفقیت اسلامگرایان درکشورهای اسلامی،و فعالیت جریانهای اسلامی در کردستان به عنوان شرایط مداخلهگر عمل نمودهاند. اعضای جماعت دعوت و اصلاح در مواجهه با <br /> زمینههای مذکور به راهبردهایی چون همگرایی و کنش در چارچوب قانون اساسی، تمایزبخشی از دیگر گروهها و جریانهای اسلامی، و مواجهه با ایدئولوژیهای سیاسی غربی(از تقابل تا تعامل) متوسل شدهاند. یافتههای میدانی مؤید آن است که کنشورزی سیاسی در میان اعضای جماعت دعوت و اصلاح نمودهای متنوعی بهخود گرفته است که در ذیل سه سنخ «سنتگرایی جدید»، «تجددگرایی میانهرو» و «تجددگرایی» قابل دسته بندی است.
http://www.jsi-isa.ir/article_33149_b841ce73ea4800486060b23bbebea22d.pdf