انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190119220180622Theoretical Approaches to the Study of State Bureaucracy and a Model for the Empirical Studyرویکردهای نظری در مطالعه بوروکراسی دولتی و ارائه مدلی برای بررسی آن3353690810.22034/jsi.2019.36908FAمحمد هدایتیدانشجوی دکترا دانشگاه شهیدبهشتیJournal Article20191019Since the formation of modern states, bureaucracies have become the main instruments of governments for achieving developmental goals. The existence of an efficient bureaucracy is considered necessary for realizing these goals. <em> H</em>owever, in the literature of sociology, especially after the classics, the state bureaucracy has been neglected and it seems there is a kind of conceptual vacuum and confusion. This paper tries to give a critical discussion of the significant theories on the state bureaucracy and examine their reductionist attitudes, then give a clear formulation of this concept, and ultimately provide a conceptual model for its empirical study. Based on this model, the quality of the state bureaucracy in each country depends on its specific structural and institutional composition. The institutional context is the main determining factor of the quality of bureaucracy. Several variables, in the context of this institutional logic, are highlighted: the arrangement of power and the characteristics of political structure, the pattern of extraction of resources and the system of economic relations, the type of relationship between government and society, and ultimately the issue of the power and function/ agency of the elites. Each of these variables and their various dimensions is described regarding some empirical cases, and their implications for state bureaucracies are introduced. از زمان شکلگیری دولتهای مدرن، بوروکراسیها بهابزار اصلی دولتها برای نیل بهاهداف توسعهای بدل شدهاند. وجود یک بوروکراسیِ کارآمد، لازمه تحقق اهداف قلمداد شده است. با اینحال در ادبیات جامعه شناسی، بهویژه پس از کلاسیکها، بوروکراسی دولتی مورد غفلت واقع شده و نوعی خلاء و آشفتگی مفهومی درباره آن وجود دارد. این مقاله میکوشد تا ضمن بررسی انتقادی آرای تاثیرگذار درباره بوروکراسیِ دولتی[در دو سطح کلاسیک و مدرن] و بررسیِ تقلیلگراییهای آنها، صورتبندی روشنی از آن ارائه کند و در نهایت مدلی مفهومی برای مطالعه تجربی آن بهدست دهد. این مدل کیفیت بوروکراسی دولتی در هر کشور را وابسته بهآرایش ساختاری و نهادی خاص آن کشور میداند؛ در واقع زمینه نهادی اصلیترین عامل تعیینکننده کیفیت بوروکراسی است. در این منطق نهادی چند متغیر برجسته میشوند: آرایش قدرت و ویژگیهای ساختار سیاسی، الگوی استحصال منابع و نظام روابط اقتصادی، نوع رابطه دولت و جامعه و در نهایت مسئله قدرت و عاملیت نخبگان. هر کدام از این متغیرها و ابعاد مختلف آنها، با ارجاع بهبرخی موارد تجربی توضیح داده میشوند و دلالتهای آنها برای بوروکراسیهای دولتی معرفی میشوند.<br /> انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190119220180622Afghan Women in the Intersection of Gender and Nation:
The Role of Mothers in Children’s Schoolingدر تقاطع جنسیت و ملیت: مادران افغانستانی و آموزش فرزندان36663691510.22034/jsi.2019.36915FAستاره هاشمیکارشناس ارشد دانشکده مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگبهرنگ صدیقیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه رودهنJournal Article20191020Intersectionality explains how systems of domination such as class, gender, and nation converge and reproduce each other. Institutional ethnography is a suitable methodology for analyzing the experience of subordination since it explores people's experience in the context of institutional practices. This research describes Afghan mothers work regarding children's schooling taking into account their social status. National domination system benefits from Afghan women’s illiteracy to confine them in a lingual prison. Thus, Afghan women are put under a lot of pressure in the face of maternal responsibilities, as defined by education institution in the interest of dominant gender, nation, and class. Interview and observation are the main data collection techniques used in this research.تقاطعیافتگی توضیح میدهد که نظامهای سلطه همچون نظام طبقاتی، جنسیتی، و ملیتی چگونه در هماهنگی با هم عمل و یکدیگر را بازتولید میکنند. در این مقاله بر تجربة ستمدیدگی زنان افغانستانی در رابطه با نهاد آموزش تمرکز میکنیم. مردمنگاریِ نهادی روششناسی مناسبی برای مطالعة تجربة فرودستی است. این مردمنگاری تجربة مردم را در بستر روالهای نهادی حاکم مطالعه میکند. این پژوهش با نظر بهموقعیت زنان افغانستانی توصیفی از وظایف مادری آنان در قبال آموزش فرزندانشان بهدست میدهد. این که زنان افغانستانی که بهطور همهجانبه بهحاشیه رانده شدهاند، چگونه با این گونه وظایف مراقبتی مواجه میشوند از مهمترین محورهای این پژوهش است. موانع زبانی و بی/کمسوادی در تجربه آنان ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. فنون اصلی گردآوری دادهها مشاهده و مصاحبه بوده است.<br /> انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190119220180622Unequal Opportunity and Female Labour Force Participationفرصتهای نابرابر و مشارکت اقتصادی زنان67983691610.22034/jsi.2019.36916FAغلامرضا غفاریدانشیار جامعهشناسی دانشگاه تهراننریمان یوسفیدانشجوی دکتری جامعهشناسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20191020Widespread labor force participation is a prerequisite for sustainable development and welfare in society and gender unequal opportunities are structural barriers for women s economic participation. Therefore, the economic actions of the female who constitute half of the population are of significant. This article, using gender inequality theories and secondary data of the World Economic Forum and International Labour Organization, studies the effect of gender unequal opportunities on the female labor force participation. To test the research hypotheses, data from 143 countries all over the world in 2017 was analyzed. The research findings showed that there was a significant positive association between the female labor force participation and gender unequal opportunity <br /> (r=0/508 and sig=0/000).Furthermore, linear regression analysis demonstrated that about 42% of women's economic participation rate is explained by economic, educational, and political dimensions of gender unequal opportunities. <br /><strong> </strong> <br /> مشارکت اقتصادی گسترده مقدمه توسعه و تعالی نظام اجتماعی است. در این ارتباط، کنشهای اقتصادی زنان بهعنوان نیمی از جمعیت، مهم است. مقاله حاضر با دستمایه قرار دادن نظریههای نابرابریهای جنسیتی و با استفاده از دادههای ثانویه ارائه شده در مجمع جهانی اقتصاد و سازمان بینالمللی کار، به بررسی و تحلیل تأثیر فرصتهای نابرابر جنسیتی بر مشارکت اقتصادی زنان میپردازد. برای آزمون فرضیات پژوهش از دادههای 143 کشور از نقاط مختلف جهان در سال 2017 استفاده شده است. بر اساس نتایج، نرخ مشارکت اقتصادی زنان با شاخص فرصتهای نابرابر جنسیتی رابطهای متوسط، مثبت و کاملاً معنیدار دارد (0.000 =SIG و 0.508= r). همچنین، تحلیل رگرسیون خطی نشان میدهد که ابعاد فرصتهای نابرابر جنسیتی (اقتصادی، آموزشی و سیاسی) حدود 42 درصد تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشورهای مورد مطالعه را تبیین میکند. در کل، فرصتهای نابرابر جنسیتی یک محدود کننده در کنش اقتصادی زنان است.<br /> انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190119220180622Coercion and deviant behavior: experimental test of differential coercion and Social support theoryاجبار و رفتارهای انحرافی: آزمون تجربی نظریة حمایت اجتماعی و اجبار افتراقی991273691710.22034/jsi.2019.36917FAمحمدرضا حسنیدکترای جامعه شناسی، استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستانفاطمه محمدزادهکارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه مازندران و مدرس دانشگاه پیام نور0000-0001-8531-6204محمدعثمان حسین بردانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستانعبدالرسول حسنی فردانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20191020Purpose: The study investigates the explanatory power of Social Support Theory and differntal coercion in the field of social deciances. <br />Method: This research has been carried out through a survey using questionnaire distributed among the student of Sistan and Baluchestan University. 400 students have selected through proportionate stratified sampling method. To measure of deviant behavior, four dimensions were considered. Validity of research measured by content validity and construct validity and reliability of research evaluated using Cronbach's alpha coefficient. <br />Conclusion: The regression results show that coercion has positive significant relation to deviant behavior. But this claim that social support moderated relation of coercion deviant behavior not confirmed. Also, coercion by increasing of delinquent peer groups and coercive ideation strengthen effect on deviant behavior. Whereas coercion by increasing anger and decreasing self-control don’t make to increase of deviant behavior.مقدمه: تحقیق حاضر در پی بررسی قابلیت تبیینی نظریة حمایت اجتماعی و اجبار افتراقی در زمینة انحرافات اجتماعی است. <br /> روش: این پژوهش بهصورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام یافته است. نمونهگیری با روش طبقهای متناسب با حجم انجام گرفته و حجم نمونه 400 نفر بوده است. اعتبار گویههای تحقیق با روش اعتبار محتوا و سازه و پایایی تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده است. <br /> نتایج: نتایج حاصل از رگرسیون نشان میدهد که متغیر اجبار تأثیر مثبت و معنیداری بر رفتار انحرافی دارد. اما این ادعا که متغیر حمایت اجتماعی رابطه بین اجبار و رفتار انحرافی را تعدیل میدهد، توسط دادهها تأیید نمیشود. همچنین متغیر اجبار از طریق افزایش همالان بزهکار و تقویت ایدهپردازی زورگویانه، بر رفتارهای انحرافی تأثیر دارد. <br /> در حالیکه متغیر اجبار از طریق افزایش خشم و کاهش خودکنترلی، موجب افزایش رفتارهای انحرافی نمیگردد.انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190119220180622A Sociological Analysis of the Transformation of Sheikhi's School into the Sheikhi's Cultتحول «مکتب» شیخی به «فرقه» شیخیه (تمهیدات نظری- تاریخی در فرایند شکلگیری فرقه شیخیه)1281533691810.22034/jsi.2019.36918FAمحمد امیر احمدزادهاستادیار تاریخ فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمحمد نیازیدانشجوی دکترای تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20191020Shaikhi's school emerged in the early years of the Qajar era and is based on two columns of news and Gnosticism. This school was initially introduced by Sheikh Ahmad Ehsaee, as an esoteric and gnostic perception of the official Shi'a religion, along with other jurisprudential, verbal, mystical and philosophical schools of Shi'ism. By the passage of time, this school transformed into a cult becase of Ehsaee's way of expressing his idea. <em>H</em>owever, it is said that this transformation was based on his interpretationof Shi'a text. In this article, we attempted to study this transformation from the social structuration form point of view. The main research question is, " What social mechanism made Sheikh's ideas and behaviors ?" In other words, how the relationship between an idea ad action can help a socio-religious organization form. The findings showed that Sheikh's followers use three major mechanisms in forming their thoughts: defamiliarization, recombination of old ideas, and differentiation regarding the charismatic and individualistic leadership. مکتب شیخیه، اندیشهای است که در سالهای ابتدایی عصر قاجار ظهور میکند و بر دو ستون اخباریگری و تصوف استوارشده است. این اندیشه اگرچه در ابتدا توسط شیخ احمد اَحسائی، بهعنوان دریافتی باطنی و عرفانی از مذهب رسمی تشیع در کنار سایر مکاتب فقهی، کلامی و عرفانی و فلسفی تشیع مطرح میشود، اما بهتدریج بر اثر شیوه اجتماعی طرح عقایدش به فرقه تبدیل میشود. هرچند غالباً تلاش شده است این تحول به مواضع کلامی و صحتوسقم آنها در نسبت با متون دینی شیعه امامیه نسبت داده شود، در این مقاله سعی کردهایم، تطور ایشان از مکتب به فرقه را از منظر نقشِ فرمهای ساختیابی اجتماعی موردمطالعه قرار داده و سازوکارهای آن را مورد واکاوی قرار دهیم. پرسش محوری در مطالعه حاضر این است که: چه سازوکار اجتماعی عقاید و سیره عملی شیخیه را مهیای تحول از مکتب به فرقه کرده است؟ به عبارت دیگر جایگاه دیالکتیک بین نظر و عمل در شکلگیری یک سازمان اجتماعی – دینی چگونه بوده است؟ به نتایج فوق رسیدهایم: شیخیها از سه سازوکار عمده در صورتبندی عقایدشان برای نیل به شکل اجتماعی فرقه استفاده میکردند؛ نخست؛ آشناییزدایی، دوم؛ ترسیم و ترکیب مجدد هندسه عقاید کهن، سوم؛ تمایز گذاری و مرزبندی مبتنی بر رهبری کاریزماتیک و فردگرایانه.<br /> انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190119220180622Studying the Factors Affecting Social Participation in Student Associations
(Case Study: Ferdowsi University of Mashhad)مطالعۀ عوامل تاثیرگذار بر تقویت مشارکت اجتماعی دانشجویان در انجمنهای علمی دانشجویی (مورد مطالعه: انجمنهای علمی دانشگاه فردوسی مشهد)1541693691910.22034/jsi.2019.36919FAحسین میرزاییهیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهدمجتبی میرزائیدانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهدتوحید علیزادهدانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20191020Scientific associations as an important institution play significant roles in society. Therefore, the study of their functions, structures, and identification of influential factors on strengthening their functions are of significant. The statistical population of this study is all undergraduate students of Ferdowsi University in the academic year of 2018-2019- totally 9977 students. 150 students were selected as the random sampling in this research. Finally, with the use of SPSS and the suitable tests, the data was analyzed. <br /> Descriptive results showed that the level of students' social participation in scientific associations was low (40%). Furthermore, social trust, the efficiency of scientific associations, the benefits of association membership and the relationship of the associations with departments as the dependent variables were better. Plus, the inferential analysis demonstrated that there was a significant correlation between the dependent variables and the students' social participation. It is also important to note that the path analysis that the dependent variables, except for association efficiency, explained 20% of the changes in social participation. <br /><strong> </strong> <br /> انجمنهای علمی به عنوان نهادی که میتواند در تقویت روابط موجود در اجتماع علمی تأثیر قابل توجهی داشته باشد حائز اهمیت است و از اینجهت نیازمند مطالعات متعدد در مورد کارکردها، ساختار و شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء کارکردهای آن و دستیابی به اهداف است. امری که تحقیق حاضر به نوبۀ خود در صدد انجام آن است. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل تاثیر گذار بر تقویت مشارکت اجتماعی دانشجویان در فعالیتهای دانشجویی انجمنهای علمی است. امری که بدون شک ادامۀ حیات انجمنهای علمی در سطح دانشگاهها به آن وابسته است و درصورت غفلت باعث تشریفاتی شدن و حتی حذف انجمنهای علمی خواهد شد. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی (9977 نفر) در سال تحصیلی 96-97 تشکیل میدهند که از این تعداد 150 نفر با استفاده از نمونهگیری طبقهبندی تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. نتایج توصیفی نشان از پایین بودن میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان (40%) در فعالیتهای انجمنهای علمی است. اما تمام متغیرهای مستقل تحقیق (اعتماد اجتماعی، کارآمدی انجمنهای علمی، مزایای عضویت در انجمنها و ارتباط انجمنها با گروههای آموزشی) برخلاف متغیر مشارکت از میانگین به نسبت مطلوبی (متوسط رو به بالا) در بین دانشجویان نمونه تحقیق برخوردار بودهاند. نتایج مربوط به تحلیلهای استنباطی تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل تحقیق و مشارکت اجتماعی دانشجویان همبستگی معناداری وجود دارد. در کنار این یافتهها، نتایج مربوط به تحلیل مسیر تحقیق نیز نشان داد که از بین متغیرهای تحقیق، متغیر کارآمدی انجمنها مجوز ورود به مدل تحلیل مسیر را پیدا نکرده است و متغیرهای دیگر نیز در حدود 20 % از تغییرات مربوط به مشارکت اجتماعی را تبیین نمودهاند. نتیجۀ کلی تحقیق بیانگر اینست که مشارکت دانشجویان در انجمنهای علمی تحت تاثیر منفعتی است که از این مشارکت دریافت می کنند. منفعتی آنی و قابل درک برای دانشجویان میتواند آنها را متقاعد به شرکت در چنین نهادها و انجمنهایی کند. در کنار این امر اعتماد نیز افزایش مشارکت را تقویت میکند.<br />