علمی
محسن سوهانیان حقیقی؛ مجید فولادیان؛ حسین اکبری
چکیده
براساس آمارها، پژوهشها و نظرسنجیهای متعدد، در کشور ایران میزان قانونشکنی و قانونگریزی زیاد است. در این پژوهش در صدد شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر قانونشکنی و قانونگریزی در بین استانهای ایران هستیم. چارچوب نظری پژوهش براساس نظریههای کجرفتاری و توسعة اجتماعی است؛ برایناساس، عوامل تبیینکنندة قانونگریزی و قانونشکنی ...
بیشتر
براساس آمارها، پژوهشها و نظرسنجیهای متعدد، در کشور ایران میزان قانونشکنی و قانونگریزی زیاد است. در این پژوهش در صدد شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر قانونشکنی و قانونگریزی در بین استانهای ایران هستیم. چارچوب نظری پژوهش براساس نظریههای کجرفتاری و توسعة اجتماعی است؛ برایناساس، عوامل تبیینکنندة قانونگریزی و قانونشکنی به دو دسته عوامل نگرشی و عوامل ساختاری تقسیمبندی شدند. سپس، از تابع رفتار چلبی برای شناسایی و تبیین ترکیبهایی از عوامل مؤثر بر قانونگریزی و قانونشکنی در بین استانهای ایران استفاده شده است؛ بنابراین، رویکرد این پژوهش تحلیل تطبیقی-فازی و تکنیک جمعآوری دادهها بهدلیل وسعت موضوعی و نظری پژوهش، تحلیل دادههای موجود (ثانویه) است. براساس نتایج، با بررسی شروط عِلّی مؤثر بر قانونگریزی در کل استانهای کشور، دو مسیر (ترکیب) منجر به قانونگریزی مشاهده شد. در مسیر اول، چهار شرط گرایش به نظم کم، سردرگمی اجتماعی، میزان سواد و بیکاری در ترکیب با یکدیگر به قانونگریزی منجر شدند، اما مسیر دوم از ترکیب پنج شرط احساس عدالت کم، گرایش به نظم کم، سردرگمی اجتماعی، سواد و شهرنشینی شکل گرفته است. همچنین، ضریب سازگاری کل در این دو مسیر عِلّی برابر با 95/0 بود. این میزان سازگاری همراه با شاخص پوشش برابر با 59/0 بیانگر اهمیت نظری و تجربی این دو مسیر است.
علمی
یعقوب فروتن؛ مینا شجاعی قلعه نی
چکیده
روند فزاینده میزان اشتغال زنان و مشارکت آنان در بازار کار یکی از مهمترین ویژگیهای جوامع معاصر محسوب میگردد بهطوریکه از آن بهعنوان یکی از مهمترین جلوههای "انقلاب در نقشهای جنسیتی" یاد میشود. بررسی و تبیین تاریخی روند شتابان اشتغال زنان در جهان نشان میدهد که یکی از مهمترین عوامل مؤثر آن، افزایش نگرش مثبت نسبت به اشتغال ...
بیشتر
روند فزاینده میزان اشتغال زنان و مشارکت آنان در بازار کار یکی از مهمترین ویژگیهای جوامع معاصر محسوب میگردد بهطوریکه از آن بهعنوان یکی از مهمترین جلوههای "انقلاب در نقشهای جنسیتی" یاد میشود. بررسی و تبیین تاریخی روند شتابان اشتغال زنان در جهان نشان میدهد که یکی از مهمترین عوامل مؤثر آن، افزایش نگرش مثبت نسبت به اشتغال زنان در خارج از خانه بوده است. بر همین اساس، در این تحقیق برخی از مهمترین الگوها و تعیینکنندههای مرتبط با نحوه نگرش به اشتغال زنان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. جمعیت نمونه آماری این پژوهش پیمایشی را مجموعاً تعداد 5200 نفر مردان و زنان 15 ساله و بالاتر ساکن در نقاط شهری و روستایی شهرستانهای منتخب ایران تشکیل میدهند. بهطورکلی، تجزیهوتحلیلهای تحقیق حاضر نشان داده است که اگرچه جایگاه اشتغال زنان در اولویتبندی موضوعات مرتبط با زنان در رتبه سوم یعنی پس از تحصیلات و ازدواج قرار میگیرد، ولیکن اکثریت جمعیت نمونه تحقیق دارای نگرش مثبت نسبت به اشتغال زنان هستند بهطوریکه تنها حدود یکچهارم افراد مخالف اشتغال زنان میباشند. درعینحال، این الگوی کلی تحت تأثیر دو دسته متغیرهای تعیینکننده شامل متغیرها و تعیینکننده جمعیت شناختی (مانند سن، جنس، وضعیت تأهل، محل سکونت و سطح تحصیلات) و متغیرهای مرتبط با مؤلفههای دین و دینداری است.
علمی
امیر اکبری قمصری؛ حسین مهدیزاده مقدم
چکیده
فرایند مدرنیته در ایران، تأثیرات مهمی ازجمله بر تغییر ساختار خانواده و ازدواج گذاشته است. بررسی دادههای طولی نشان از «افزایش سن ازدواج»، «افزایش درصد زنان و مردان هرگز ازدواجنکرده در سن ازدواج»، «کاهش میزان ازدواج»، «کاهش میزان باروری» و «افزایش میزان طلاق» دارد. فرایند مذکور در میان جوانان تحصیل ...
بیشتر
فرایند مدرنیته در ایران، تأثیرات مهمی ازجمله بر تغییر ساختار خانواده و ازدواج گذاشته است. بررسی دادههای طولی نشان از «افزایش سن ازدواج»، «افزایش درصد زنان و مردان هرگز ازدواجنکرده در سن ازدواج»، «کاهش میزان ازدواج»، «کاهش میزان باروری» و «افزایش میزان طلاق» دارد. فرایند مذکور در میان جوانان تحصیل کرده نمود بیشتری دارد. در این تحقیق با استفاده از تکنیک پیمایش به بررسی و مقایسه تطبیقی گرایش به ازدواج دانشجویان و طلاب به عنوان قشر تحصیل کرده پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد درصد گرایش به ازدواج در گروه دانشجویان 64% و در گروه طلاب 92% بوده است. از میان عوامل مؤثر بر متغیر وابسته (گرایش به ازدواج)، موانع درونی، فواید ازدواج، موانع بیرونی بیشترین تأثیر را در تبیین داشتهاند. با توجه به رگرسیونهای اجراشده در گروه دانشجویان (دختر 75.9%، پسر 78%) و در گروه طلاب (دختر 77.2% و طلاب پسر 58.8%) از متغیر وابسته تبیین شده است.
علمی
محمد سعید ذکایی؛ مریم امن پور؛ اندیشه اکبری
چکیده
تحقیق حاضر درصدد است تا با رویکردی پساساختارگرایانه و نیز، روش دیرینهشناسی فوکویی، نقطة پیدایی مسئلۀ هویت زن در ایران و نیز، اصلیترین گفتمانهایی را که در برساخت زنانگی در ایران ایفای نقش کردهاند، بازشناسد. براساس یافتههای پژوهش حاضر، میتوان بازۀ تاریخی جنبش مشروطه تا پایان پهلوی اول را که از آن با عنوان فرآیند مدرنیته ...
بیشتر
تحقیق حاضر درصدد است تا با رویکردی پساساختارگرایانه و نیز، روش دیرینهشناسی فوکویی، نقطة پیدایی مسئلۀ هویت زن در ایران و نیز، اصلیترین گفتمانهایی را که در برساخت زنانگی در ایران ایفای نقش کردهاند، بازشناسد. براساس یافتههای پژوهش حاضر، میتوان بازۀ تاریخی جنبش مشروطه تا پایان پهلوی اول را که از آن با عنوان فرآیند مدرنیته در ایران یاد میشود، نقطۀ پیدایی مسئلۀ زنانگی و هویت زن در ایران بهشمار آورد. ضمن آنکه سه گفتمان اصلی قدرت (حاکمیت سیاسی) با بهرهگیری از ابزار قانون و قوۀ قهریه، گفتمان دینی (عمدتا روحانیت تشیع) از طریق تفسیر آیات و احادیث و باب اجتهاد و نیز، گفتمان روشنفکری با استفاده از ادبیات و رمان، نگارش کتب و چاپ نشریات، مهمترین گفتمانهای تأثیرگذار در برساخت زنانگی در ایندوره بهشمار میروند. باوجوداین، هرسه گفتمان مزبور با غیریتسازی از گفتمان رقیب و تعریف مفاهیم خود در مرزبندی با دیگری و برجستهسازی تنها یکی از مؤلفههای هویتساز، تعریفی ایستا از زنانگی و هویت زن در ایران ارائه کرده و تلاش داشتهاند تا فردیت و رؤیتناپذیری سوژههای منفرد زنان را در ایران سرکوب کنند. این در حالی است که نمایندگان گفتمان مقاومت زنانه بدون توجه به الزامات گفتمانی، با روایتهای زنانه و نیز، ترکیب و گزینش مؤلفههای هویتی هریک از این گفتمانها؛ یعنی ناسیونالیسم ایرانی، مذهب تشیع و مفاهیم مدرن همچون آزادی، برابری و پیشرفت، از یکسو بر آن بودهاند تا صدای حذفشدهی آنها شنیده شود و از سوی دیگر، با بهچالشطلبیدن سلطۀ این گفتمانها موجبات تضعیف آنها را فراهم آورده و سوژگی خود را به نمایش گذاردهاند.
علمی
داریوش یعقوبی؛ محسن نیازی
چکیده
غرور ملی یکی از انواع احساسات مثبت به دولت- ملت و دلبستگیهای ملی است که میتواند بیانگر نوعی وفاداری ملی باشد. بدین سبب، این مفهوم در تحقیقات مختلف مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف این مقاله، سنجش احساس غرور ملی در دو بعد غرور ملی سیاسی و غرور ملی فرهنگی در شهر کاشان و تعیین عوامل مؤثر بر آن بود. این تحقیق، در چارچوب روشهای ...
بیشتر
غرور ملی یکی از انواع احساسات مثبت به دولت- ملت و دلبستگیهای ملی است که میتواند بیانگر نوعی وفاداری ملی باشد. بدین سبب، این مفهوم در تحقیقات مختلف مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف این مقاله، سنجش احساس غرور ملی در دو بعد غرور ملی سیاسی و غرور ملی فرهنگی در شهر کاشان و تعیین عوامل مؤثر بر آن بود. این تحقیق، در چارچوب روشهای کمٌی و با استفاده از تکنیک پیمایش انجام پذیرفته است. بدین منظور تعداد 574 نفر از شهروندان شهر کاشان که بالای 18 سال سن داشتند، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب، و با استفاده از پرسشنامة ساختاریافته، به صورت حضوری با آنها مصاحبه شد. یافتهها نشان میدهند که میانگین احساس غرور ملی کلی و غرور ملی فرهنگی شهروندان کاشانی قدری بالاتر از حد متوسط، ولی غرور ملی سیاسی آنها اندکی پایینتر از این حد میباشد. افزون براین، متغیرهای سن، استفاده از رسانة ملی، خوش/بدبینی به آیندة کشور، احساس تبعیض اجتماعی و نگرش سیاسی از عوامل مؤثر بر احساس غرور ملی است. در یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت که غرور ملی به عنوان یکی از شاخصهای مهم دلبستگی ملی در حد قابل ملاحظهای تحت تأثیر شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد.
علمی
اعظم خطیبی؛ مهناز رجبی فر
چکیده
سلامت اجتماعی، تحت تأثیر عوامل جامعه پذیری متعددی قرار دارد و عوامل اجتماعی شدن (در اینجا خانواده، معلمان و همسالان) از راههای متعددی به ارتقاء سلامت اجتماعی دانشآموزان کمک میکنند. هدف اصلی این پژوهش نیز تبیین تأثیر عوامل اجتماعی شدن در ارتقاء سلامت اجتماعی دانشآموزان شهر مریوان است. از نظریههای کییز و شاپیرو و ساراسون ...
بیشتر
سلامت اجتماعی، تحت تأثیر عوامل جامعه پذیری متعددی قرار دارد و عوامل اجتماعی شدن (در اینجا خانواده، معلمان و همسالان) از راههای متعددی به ارتقاء سلامت اجتماعی دانشآموزان کمک میکنند. هدف اصلی این پژوهش نیز تبیین تأثیر عوامل اجتماعی شدن در ارتقاء سلامت اجتماعی دانشآموزان شهر مریوان است. از نظریههای کییز و شاپیرو و ساراسون و همکارانش و اون هارجی و چند نفر دیگر استفاده شده است. این تحقیق با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه استاندارد شده برای جمعآوری دادهها، 375 نفر را با شیوه نمونهگیری نسبتی چند مرحلهای مورد مطالعه قرار دادهاست. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای نقش خانواده، معلمان و همسالان 693/0 واحد از واریانس متغیر وابسته را پیش بینی نمودهاند و بتای حمایت اجتماعی همسالان 567/0 و مهارتهای ارتباطی خانواده 294/0 دارای بالاترین تاثیر بوده و بیشترین درصد از واریانس ارتقاء سلامت اجتماعی را پیشبینی نمودهاند. نتایج در بعد حمایت اجتماعی همسالان زنگ هشداری برای خانوادهها و معلمان است؛ زیرا بیش از خانواده و معلمان، دانش اموزان را تحت تاثیر قرار داده است.