انسانزدایی در مناسبات پزشک و بیمار: بررسی تجربی و انطباق نظری
دوره 22، شماره 4، زمستان 1400، صفحه 33-53
https://doi.org/10.22034/jsi.2022.550912.1558
مرضیه ابراهیمی، شمیم شرافت، ابوعلی ودادهیر، حسن عینی زیناب
چکیده در این پژوهش علل ساختاری برخی عادتهای پزشکان همچون نگاهنکردن و کالاییدیدن بیمار را با استفاده از نظریۀ زمینهای چندگانه دنبال کردیم. دادههای پایۀ پژوهش از مصاحبه با پزشکان، بیماران، دانشجویان پزشکی و متخصصان حوزۀ سلامت، برای رسیدن به دیدگاههای همهجانبه بدست آمده است. یافتههای ما سه عامل اصلی را نشان میدهند: نخست اینکه ساختار قدرت در نظام درمان از طریق دو سازوکار ارتباطی-زبانی، یعنی سکوت ممتد و سخنگفتنِ مقطعی با زبان تخصصی، در رابطۀ پزشک با بیمار بروز یافته و به رسوبات فرهنگی و عادتوارۀ پزشکی بدل شده است. دومین عامل به سیاستگذاریهای عرصۀ سلامت برمیگردد که در آن بارِ کاری پزشکان، در عمل کمترین زمان و انرژی ممکن برای تعامل را باقی میگذارد. در نهایت انکشاف منطق سرمایه در این حوزه، به عنوان عاملی شناخته شد که امکانات، تجهیزات و دانشِ درمانی را به نیرویی قدرتمند و مستقل در مقابل بیماران و نیروهای درمان بدل کرده است.
