فردگرایی معکوس در فرهنگ جامعۀ پساانقلابی: مطالعۀ موردی مصائب قانون و گریز از آن در دانشگاه ایرانی
دوره 23، شماره 2، تابستان 1401، صفحه 3-29
https://doi.org/10.22034/jsi.2022.540278.1481
حامد طاهری کیا
چکیده هدف اصلی مقالۀ حاضر بررسی مسئلۀ بیگانگی با قوانین در فرهنگ ایران است. برای این منظور، وضعیت قانون در دانشگاه، بهمثابه یکی از مهمترین نهادهای تربیتی شهروند قانونمدار، مطالعه میشود. برای نیل به این هدف، دو سلسله پژوهش توسط نگارنده پیرامون فرهنگ دانشگاه انجامشده است. در پژوهش اول، تخلفهای دانشجویی در سه حوزۀ سیاسی، اخلاقی، و آموزشی بررسیشده است. در پژوهش دوم، رویارویی اساتید دانشگاه با قوانین نظارتی بر کیفیت علمی آنان مطالعه شد. هر دو پژوهش به شیوۀ کیفی و دادهها به روش مصاحبۀ عمیق به دست آمد. بر اساس نتیجهگیری، دانشگاه بهمثابه یکی از مهمترین نهادهای تربیت سوژههای متخصص و شهروندان قانونمدار دچار تولید ایجاد ازخودبیگانگی در دانشجویان و اساتید نسبت به قوانین دانشگاه است. بنابراین، اگر در فرهنگ مدرن غرب- بر اساس فرهنگ مصرفگرایی –قانون حافظ فردگرایی است، در ایران گریز از قانون برای مدیریت موقعیت خود به فردگرایی معکوس منجر شده است.
