واکاوی تجربه زیسته دانشجویان از پدیده خودکشی: پژوهشی پدیدارشناختی
دوره 25، شماره 3، پاییز 1403، صفحه 77-99
https://doi.org/10.22034/jsi.2025.2043473.1746
بابک محبیان، علی عیسی زادگان، اسماعیل سلیمانی
چکیده مطالعه حاضر با هدف واکاوی تجربه زیسته داننشجویان دارای تمایل به خودکشی از پدیدهی خودکشی بود. این پژوهش از نوع تفسیری و رویکرد آن کیفی و مطابق با روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش شامل تمامی دانشجویان شهر مشهد در سال 1403 بود که دارای افکار خودکشی بودند. مشارکتکنندگان پژوهش شامل 11 نفر از دانشجویان شهر مشهد بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و نمونهگیری تا حد اشباع نظری ادامه داشت. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبهنیمهساختار یافته بود. دادههای حاصل با تکنیک تحلیل مضمون از نوع کلایزی و با استفاده از نرمافزار MAXQDA 2024 انجام شد. قابلیت اعتماد نتایج با ملاکهای لینکلن و گوبا احراز شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها نشان داد که تجربه زیسته دانشجویان از پدیده خودکشی در قالب 4 مضمون سازماندهنده و 16 مضمون پایه قابل طرح است که این مضامین سازماندهنده شامل رنج درونفردی، معنامندی خودکشی، رنج بین فردی و فقدان معنامندی ادراک شده هستند.
