بررسی ترانه‌های سیاسی در دوره پهلوی ( 1320 – 1357 )

محمد امین محمدپور؛ علی اصغر بابا صفری؛ غلامرضا ستوده

دوره 22، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 49-29

https://doi.org//10.22034/jsi.2020.246876

چکیده
  ترانه‌ها به دور از پیچیدگی برای درک پیام‌ها، با استفاده از زمینه جذب کننده موسیقی توانسته‌اند پیام‌‌رسان هنری موثری برای عامه مردم باشند. پژوهش در ترانه‌ها به علت خاستگاه مردمی آن شیوه‌ای کارآمد برای فهم فرهنگ جامعه است، در این جستار به روش تحلیل محتوا، مقوله‌های سیاسی در ترانه‌های دوره پهلوی (1320– 1357) بررسی و طبقه‌بندی شده‌اند ...  بیشتر

ادخال اجتماعی

علی ذکاوتی قراگزلو

دوره 16، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 137-158

چکیده
  بررسی شکل‌گیری "ادخال اجتماعی" / و توصیف از روند تکوینی، ساختاری و عملکردی،  همچنین ترسیم برخی از مقتضیات هنجاری و شرایط اجتماعی ایران اهداف اساسی این مقاله اند. روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. چارچوب نظری بررسی رابطه بین "امور واقعی" و اتخاذ موضع کنش است. نتایج: ادخال اجتماعی شامل فرهنگ‌پذیری و فرهنگ آموزی است. که انتظار می‌رود ...  بیشتر

دوگانه فرد/جامعه در اندیشه دورکیم: فردگرایی اخلاقی

آرش حیدری؛ سجاد سرحدی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1392، ، صفحه 90-115

چکیده
  هدف از مقاله حاضر بررسی دوگانه فرد/جامعه در آثار امیل دورکیم جامعه‌شناس فرانسوی است. به عبارت دیگر آنچه این مقاله دنبال می‌کند همان پروبلماتیکی است که وی در مقدمة نخستین اثر جامعه‌شناختی‌اش یعنی تقسیم کار با عنوان بررسی رابطه فرد و جامعه بیان می‌دارد. در این مقاله تلاش می‌شود که نشان دهیم تحلیل دورکیم در مورد رابطه فرد/ جامعه ورای ...  بیشتر

فروپاشی یا آشفتگی اجتماعی در ایران 1376-1384

حمید رضا جلائی پور

دوره 7، شماره 3 ، مهر 1385، ، صفحه 59-75

چکیده
  در جامعه و عرصه عمومی ایران مفهوم "فروپاشی" در معانی مختلفی به کار می رود.این گوناگونی کاربرد موجب ابهام در فهم این مسئله خطیر می شود. این مقاله ابتدا در جستجو از معانی فروپاشی در عرصه عمومی سه معنای آن (فروپاشی به معنای اجتماعی ،فروپاشی به معنای گسست در وحدت ملی و فروپاشی به معنای سیاسی) را تشخیص می دهد،سپس با دیدگان نظری جامعه شناسی  ...  بیشتر