Document Type : scientific

Authors

Iran. Isfahan. Isfahan University. Faculty of Literature and Humanities. Sociology Department

/10.22034/jsi.2021.526800.1426

Abstract

The situation of sociology in Iran is problematic; the studies have never explained the process of this situation. To study this problematic situation, we used the method of conditional/consequential matrix. According to the research findings, the core category leading to this was a lack of formal recognition of sociology. The lack of formality of sociology in the general sense was due to the lack of recognition of several categories, including the lack of social recognition of sociology, and the lack of recognition of sociological criteria. This situation, at the micro-level, is related to scientific communities and sociological actors; at the intermediate level, it is connected to public and academic knowledge; at the macro level, it is related to economic, political, and ideological fields; at the super macro level, it is connected to the international order, the oil state, and the experience of modernity.

Highlights

اباذری، یوسف (1375)، «جامعه‌شناسی و ادبیات،آموزش عاطفی فلوبر»، ارغنون، دوره9، شماره9و10: صفحات112-77.

اباذری،یوسف(1382)، «حل مسئله»، نامه علوم اجتماعی، دوره14، شماره21: صص 318-303

اباذری، یوسف؛ پرنیان،حمیدرضا (1394)، «استقرار آموزشی مکتب نیاوران»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره22، شماره2: صص 176-151.

آروین، بهاره (1396)، «بررسی انتقادی وضعیت علوم اجتماعی دانشگاهی در ایران»، روش­شناسی علوم انسانی، دوره23، شماره91: صص 229-213.

آزاد ارمکی، تقی(1378)، جامعه­شناسی جامعه­شناسی در ایران، تهران: کلمه.

آزاد ارمکی، تقی(1385)، علم و مدرنیته ایرانی، تهران: پژوهش­ها و توسعه علوم انسانی.

آزاد ارمکی، تقی(1397)، جامعه­شناسی و رنج­هایش، تهران: تیسا.

آزاد ارمکی، تقی (1397)، دانشگاه و چالش­های جامعه ایرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی.

اسماعیلی، محمدجواد (1386)، «بحران جامعه­شناسی در ایران»،رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره11، شماره2: صص 43-32.

اشتراوس، آنسلم؛ کربین،جولیت (1395)، مبانی پژوهش کیفی؛فنون و مراحل تولید نظریه­زمینه­ای، ابراهیم افشار، تهران: نی.

برگر،پیتر؛ لاکمن، توماس (1395)، ساخت اجتماعی واقعیت، فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.

پرستش، شهرام؛ آزادارمکی، تقی (1383)، «ادبیات­داستانی و سرنوشت­جامعه­شناسی در ایران»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره7، شماره23: صص 91-69.

تاجیک‌، محمد‌رضـا (1387)، «اجماع‌ ارتدوکس،آسیب‌شناسی علوم اجتماعی در ایران امروز»، جامعه‌شناسی ایـران، دوره1، شماره2: صص 33-18.

تنهایی، ابوالحسن (1372)، «بررسی نظریات جامعه­شناسی غرب و تأثیر آنها بر جامعه­شناسی در ایران»، دانشگاه انقلاب، دوره جدید، شماره97: صص 56-29.

توفیق، ابراهیم (1390)، «جامعه دوران گذار و گفتمان پسااستعماری،تاملی در بحران علوم اجتماعی در ایران»، جامعه­شناسی ایران، دوره12، شماره1و2: صص 37-3.

توفیق، ابراهیم (1390)، «علوم انسانی ایرانی، به افق دهه80»، مهرنامه، دوره9، شماره11: صص 21-18.

توفیق، ابراهیم (1396)، درباره نظام دانش، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

توفیق، ابراهیم (1392)، «تاملی در گسست میان تاریخ و جامعه­شناسی در ایران»، تاریخ، دوره10: شماره7: صص 35-19.

توکل، محمد (1387)، «جامعه‌شناسی­معرفت­و فرهنگ»، نامه علوم اجتماعی، دوره19، شماره33: صفحات22-1.

توکل، محمد؛ تراب­نژاد، نسیم (1395)، «تأثیر اندیشه­های جامعه­شناختی ضیا­گوک آلپ»، پژوهش ملل، دوره1، شماره6: صص 6-1 .

توکل، محمد؛ تراب­نژاد، نسیم (1395)، «جامعه­شناسی در ترکیه»، جامعه­شناسی تاریخی، دوره8، شماره1: صص 79-59.

توکل،محمد؛ عرفان­منش،ایمان(1395)، «معرفت،فنآوری و جامعه جدید»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره18، شماره2: صص 211-189 .

توکل،محمد؛ منوری،نوح(1395)، «کاربرد نظریه گفتمان در جامعه­شناسی معرفت»، معرفت فرهنگی اجتماعی، دوره27، شماره3: صص 94-73.

تیموری، مجتبی (1385)، «جامعه­شناسان ایرانی از وضعیت جامعه­شناسی ایران می­گویند»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره9، شماره32: صص 26-25.

جانعلی­زاده­چوبدستی، حیدر؛ علیزاده، مصطفی (1394)، «تحلیل شبکه هم­تالیفی در جامعه­شناسی ایران»، جامعه­شناسی کاربردی، دوره15، شماره59: صص 98-75.

چلبی، مسعود (1389)، «درباره جامعه‌شناسی نظری»، جامعه‌شناسی ایران، دوره11، شماره7: صص 39-11.

 خسروی، علی (1398)، واکاوی فرآیند مسئله­مندی وضعیت جامعه­شناسی در ایران، رساله دکتری، دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم اجتماعی.

خسروی، علی؛ معمار، ثریا (1398)، «خوانشی انتقادی از مطالعات جامعه­شناسی در ایران،ذیلِ اکنونِ تبارشناختی»، جامعه­شناسی ایران، دوره20، شماره1: صص 110-85.

خسروی،علی؛ معمار، ثریا؛ قنبری، علی (1399)، فراتحلیل انتقادی مطالعات مدرنیته در ایران، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره8، شماره3: صص 51-21.

ذکایی، محمدسعید (1387)، «چالش­های پژوهش کیفی در علوم اجتماعی ایران»، رسانه، دوره19، شماره1: صص 22-11.

رجایی، فرهنگ (1372)، «درباره وضعیت جامعه­شناسی در ایران»، دانشگاه انقلاب، دوره جدید، شماره100، صص 43-62.

رحمانیان، داریوش (1392)، «تاملی در گسست میان تاریخ و جامعه­شناسی در ایران»، تاریخ اسلام، دوره11، شماره5: صص 41-31.

رفیع‌ پور،فرامرز (1390)، موانع‌ رشد علمی ایران و راه‌حل‌های آن، تهران: شرکت سـهامی انـتشار.

زکی، محمدعلی (1392)، «تفکر انتقادی و جامعه­شناسی تاریخ»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره5، شماره9: صص 51-39.

زکی، محمد­علی (1395)، «اندیشه­ورزی سی­رایت میلز و جامعه­شناسی ایران»، نقد کتاب علوم اجتماعی،­شماره9، دوره5: صص 114-99.

ساروخانی، باقر (1392)، «جامعه­شناسی خانواده در ایران؛چند مفهوم و نظریه»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره6، شماره60، صص 52-55.

شریعتی، سارا (1385)، «جامعه‌شناسی بالینی و جامعه‌شناسی اورژانـسی»، جامعه‌شناسی ایران، دوره2، شماره3: صص 43-25.

شریعتی، سارا (1386)، «یک جامعه‌شناسی برای یک جهان؟»، جـامعه‌شناسی ایـران، دوره3، شماره5: صص 41-33.

طالب، مهدی (1373)، «مسائل و موانع توسعه جامعه­شناسی توسعه روستایی در ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره3، شماره7: صص 42-19.

طباطبایی، جواد (1390)، ابن­خلدون و علوم اجتماعی،گفتاری در شرایط امتناع علوم اجتماعی در تمدن اسلامی، تهران: ثالث.

طباطبایی، جواد (1396)، درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، تهران: کویر.

طباطبایی، جواد (1396)، زوال اندیشه سیاسی؛گفتاری در مبانی نظری انحطاط ایران، تهران: کویر.

طباطبایی، جواد (1396)، شرایط امتناع، تهران: فرهنگ امروز.

طلوعی،وحید؛ قانعی­راد،محمد­امین(1387)، «چرخش­های روش­شناختی در علوم انسانی و اجتماعی»، روش­شناسی علوم انسانی، دوره14، شماره57: صص 74-53.

عبداللهی، محمد ‌(1375)، «پژوهش جامعه‌شناختی و مسائل اساسی آن در ایران»، پژوهش و بـرنامه‌ریزی‌ آموزش‌ عالی، دوره9، شماره11: صص 21-11.

عبداللهی، محمد (1375)، «جامعه­شناسی در ایران»، رهیافت، دوره11، شماره13، صص 87-81.

عبداللهی، محمد (1376)، «مسائل روش­شناسی در تحقیقات اجتماعی»، جامعه­شناسی ایران، دوره9، شماره2: صص 125-119.

عبداللهی، محمد (1381)، «آشنایی با انجمن جامعه­شناسی ایران»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره15، شماره2، صص 52-30.

عبداللهی، محمد (1381)، «عملکرد انجمن­های علمی در زمینه ترویج و توسعه علم و اخلاق»، جامعه­شناسی ایران، دوره4، شماره1: صص 63-47 .

عبدی، عباس (1371)، «جامعه­شناسی تحقیقات اجتماعی در ایران»، راهبرد، دوره3، شماره1: صص 83-67.

فاضلی،محمد(1386)، «ناکارآمدی ­جامعه­شناسی­ در ­ایران»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره11، شماره2: صص 30-21.

فاضلی، نعمت الله (1382)، «بررسی تطبیقی‌ فرهنگ‌ دانشگاهی‌ ایران و بـریتانیا»، نامه انسان­شناسی، دوره2، شماره3: صص 132-93.

فایرابند، پاول (1375)، بر ضد روش، مهدی قوام صفری، تهران: فکر روز.

فراستخواه،مقصود؛ قانعی­راد،­امین(1386)، «انجمن­های علمی»، رهیافت، دوره19، شماره41: صص 112-90.

فلیک،اوه(1390)، درآمدی بر تحقیق کیفی، هادی جلیلی، تهران: نی.

قانعی­راد،محمد­امین(1385)، «نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه اجتماعی دانشگاهی»، جامعه­شناسی ایران، دوره7، شماره1: صص 29-3.

قانعی­راد،محمد­امین(1385)، «وضعیت اجتماع علمی در رشته علوم اجتماعی»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره جدید، شماره27: صص 56-27.

قانعی­راد، محمدامین (1388)، «شناخت و علایق انسانی در جامعه­شناسی ایران»، جامعه­شناسی ایران، دوره10، شماره2: صص 31-3.

قانعی­راد، محمدامین؛ توکل، محمد؛ سوختانلو، حسین (1392)، «انگیزش­ها و کنش­های راهبردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نگارش مقالات علمی بین­المللی»، مطالعات اجتماعی ایران، دوره7، شماره2: صص 184-155.

قلی­زاده، رضوان؛ شعبانی ورکی، بختیار (1385)، «بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه»، پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، دوره12، شماره1: صص 22-1.

کتبی،مرتضی(1356)، «بررسی روش­های تحقیقی غرب در برخورد با مسائل روانشناسی اجتماعی ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره9، شماره7: صص 65-52.

کتبی، مرتضی (1357)، «فئودالیسم سازمانی مانع پا گرفتن تحقیقات در ایران است»، تحقیقات ایرانی، دوره3، شماره3: صص 581-573.

کتبی، مرتضی (1375)، «یک بررسی روش­شناختی در علوم اجتماعی ایران»، پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی، دوره9، شماره11: صص 53-35.

کچوئیان، حسین (1385)، «پوزیتیویسم و جامعه­شناسی در ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره28: صص 54-28.

کچوئیان، حسین (1390)، «غرب:تجدد، توسعه و ویرانگری؛تاملی تاریخی بر توسعه و نسبت آن با علوم اجتماعی و برنامه ریزی»، سوره اندیشه، دوره14، شماره56و57: صص 99-95.

کچوییان، حسین؛ توفیق، ابراهیم؛ قانعی­راد، محمدامین(1390)، «مشکل علوم اجتماعی،پیوند آن با شرق­شناسی است»، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره44و45: صص 25-13.

کچوئیان، حسین؛ توکل، محمد، آزادارمکی، تقی؛ کتبی، مرتضی؛ توسلی، غلامعباس (1373)، «اقتراح: جـامعه‌شناسی و فـرهنگ‌ ما»، کلمه دانشجو، دوره3، شماره2: صص 19-10.

لهسائی‌زاده، عبدالعلی‌ (1375)، «موانع‌ پژوهش علوم اجتماعی در ایران»،رهیافت، دوره9، شماره14: صص 104-97.

محدثی، حسن (1390)، «تمایز نظریه اجتماعی و نظریه جامعه­شناختی»، مطالعات اجتماعی ایران، دوره5، شماره4: صص 86تا112.

Corbin,Joliet, Anslem Strauss.(2015), Basic of Qualitative Research,Techniques and Procedures for developing grounded theory.Sage Publications: Oaks

Creswell, John W.(2014), Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixeds Approaches. California: Sage

Urquhart,Cathy. (2013), Grounded Theory for Qualitative Research. London: Sage

 

 

 

اباذری، یوسف (1375)، «جامعه‌شناسی و ادبیات،آموزش عاطفی فلوبر»، ارغنون، دوره9، شماره9و10: صفحات112-77.

اباذری،یوسف(1382)، «حل مسئله»، نامه علوم اجتماعی، دوره14، شماره21: صص 318-303

اباذری، یوسف؛ پرنیان،حمیدرضا (1394)، «استقرار آموزشی مکتب نیاوران»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره22، شماره2: صص 176-151.

آروین، بهاره (1396)، «بررسی انتقادی وضعیت علوم اجتماعی دانشگاهی در ایران»، روش­شناسی علوم انسانی، دوره23، شماره91: صص 229-213.

آزاد ارمکی، تقی(1378)، جامعه­شناسی جامعه­شناسی در ایران، تهران: کلمه.

آزاد ارمکی، تقی(1385)، علم و مدرنیته ایرانی، تهران: پژوهش­ها و توسعه علوم انسانی.

آزاد ارمکی، تقی(1397)، جامعه­شناسی و رنج­هایش، تهران: تیسا.

آزاد ارمکی، تقی (1397)، دانشگاه و چالش­های جامعه ایرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی.

اسماعیلی، محمدجواد (1386)، «بحران جامعه­شناسی در ایران»،رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره11، شماره2: صص 43-32.

اشتراوس، آنسلم؛ کربین،جولیت (1395)، مبانی پژوهش کیفی؛فنون و مراحل تولید نظریه­زمینه­ای، ابراهیم افشار، تهران: نی.

برگر،پیتر؛ لاکمن، توماس (1395)، ساخت اجتماعی واقعیت، فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.

پرستش، شهرام؛ آزادارمکی، تقی (1383)، «ادبیات­داستانی و سرنوشت­جامعه­شناسی در ایران»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره7، شماره23: صص 91-69.

تاجیک‌، محمد‌رضـا (1387)، «اجماع‌ ارتدوکس،آسیب‌شناسی علوم اجتماعی در ایران امروز»، جامعه‌شناسی ایـران، دوره1، شماره2: صص 33-18.

تنهایی، ابوالحسن (1372)، «بررسی نظریات جامعه­شناسی غرب و تأثیر آنها بر جامعه­شناسی در ایران»، دانشگاه انقلاب، دوره جدید، شماره97: صص 56-29.

توفیق، ابراهیم (1390)، «جامعه دوران گذار و گفتمان پسااستعماری،تاملی در بحران علوم اجتماعی در ایران»، جامعه­شناسی ایران، دوره12، شماره1و2: صص 37-3.

توفیق، ابراهیم (1390)، «علوم انسانی ایرانی، به افق دهه80»، مهرنامه، دوره9، شماره11: صص 21-18.

توفیق، ابراهیم (1396)، درباره نظام دانش، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

توفیق، ابراهیم (1392)، «تاملی در گسست میان تاریخ و جامعه­شناسی در ایران»، تاریخ، دوره10: شماره7: صص 35-19.

توکل، محمد (1387)، «جامعه‌شناسی­معرفت­و فرهنگ»، نامه علوم اجتماعی، دوره19، شماره33: صفحات22-1.

توکل، محمد؛ تراب­نژاد، نسیم (1395)، «تأثیر اندیشه­های جامعه­شناختی ضیا­گوک آلپ»، پژوهش ملل، دوره1، شماره6: صص 6-1 .

توکل، محمد؛ تراب­نژاد، نسیم (1395)، «جامعه­شناسی در ترکیه»، جامعه­شناسی تاریخی، دوره8، شماره1: صص 79-59.

توکل،محمد؛ عرفان­منش،ایمان(1395)، «معرفت،فنآوری و جامعه جدید»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره18، شماره2: صص 211-189 .

توکل،محمد؛ منوری،نوح(1395)، «کاربرد نظریه گفتمان در جامعه­شناسی معرفت»، معرفت فرهنگی اجتماعی، دوره27، شماره3: صص 94-73.

تیموری، مجتبی (1385)، «جامعه­شناسان ایرانی از وضعیت جامعه­شناسی ایران می­گویند»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره9، شماره32: صص 26-25.

جانعلی­زاده­چوبدستی، حیدر؛ علیزاده، مصطفی (1394)، «تحلیل شبکه هم­تالیفی در جامعه­شناسی ایران»، جامعه­شناسی کاربردی، دوره15، شماره59: صص 98-75.

چلبی، مسعود (1389)، «درباره جامعه‌شناسی نظری»، جامعه‌شناسی ایران، دوره11، شماره7: صص 39-11.

 خسروی، علی (1398)، واکاوی فرآیند مسئله­مندی وضعیت جامعه­شناسی در ایران، رساله دکتری، دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم اجتماعی.

خسروی، علی؛ معمار، ثریا (1398)، «خوانشی انتقادی از مطالعات جامعه­شناسی در ایران،ذیلِ اکنونِ تبارشناختی»، جامعه­شناسی ایران، دوره20، شماره1: صص 110-85.

خسروی،علی؛ معمار، ثریا؛ قنبری، علی (1399)، فراتحلیل انتقادی مطالعات مدرنیته در ایران، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره8، شماره3: صص 51-21.

ذکایی، محمدسعید (1387)، «چالش­های پژوهش کیفی در علوم اجتماعی ایران»، رسانه، دوره19، شماره1: صص 22-11.

رجایی، فرهنگ (1372)، «درباره وضعیت جامعه­شناسی در ایران»، دانشگاه انقلاب، دوره جدید، شماره100، صص 43-62.

رحمانیان، داریوش (1392)، «تاملی در گسست میان تاریخ و جامعه­شناسی در ایران»، تاریخ اسلام، دوره11، شماره5: صص 41-31.

رفیع‌ پور،فرامرز (1390)، موانع‌ رشد علمی ایران و راه‌حل‌های آن، تهران: شرکت سـهامی انـتشار.

زکی، محمدعلی (1392)، «تفکر انتقادی و جامعه­شناسی تاریخ»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره5، شماره9: صص 51-39.

زکی، محمد­علی (1395)، «اندیشه­ورزی سی­رایت میلز و جامعه­شناسی ایران»، نقد کتاب علوم اجتماعی،­شماره9، دوره5: صص 114-99.

ساروخانی، باقر (1392)، «جامعه­شناسی خانواده در ایران؛چند مفهوم و نظریه»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره6، شماره60، صص 52-55.

شریعتی، سارا (1385)، «جامعه‌شناسی بالینی و جامعه‌شناسی اورژانـسی»، جامعه‌شناسی ایران، دوره2، شماره3: صص 43-25.

شریعتی، سارا (1386)، «یک جامعه‌شناسی برای یک جهان؟»، جـامعه‌شناسی ایـران، دوره3، شماره5: صص 41-33.

طالب، مهدی (1373)، «مسائل و موانع توسعه جامعه­شناسی توسعه روستایی در ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره3، شماره7: صص 42-19.

طباطبایی، جواد (1390)، ابن­خلدون و علوم اجتماعی،گفتاری در شرایط امتناع علوم اجتماعی در تمدن اسلامی، تهران: ثالث.

طباطبایی، جواد (1396)، درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، تهران: کویر.

طباطبایی، جواد (1396)، زوال اندیشه سیاسی؛گفتاری در مبانی نظری انحطاط ایران، تهران: کویر.

طباطبایی، جواد (1396)، شرایط امتناع، تهران: فرهنگ امروز.

طلوعی،وحید؛ قانعی­راد،محمد­امین(1387)، «چرخش­های روش­شناختی در علوم انسانی و اجتماعی»، روش­شناسی علوم انسانی، دوره14، شماره57: صص 74-53.

عبداللهی، محمد ‌(1375)، «پژوهش جامعه‌شناختی و مسائل اساسی آن در ایران»، پژوهش و بـرنامه‌ریزی‌ آموزش‌ عالی، دوره9، شماره11: صص 21-11.

عبداللهی، محمد (1375)، «جامعه­شناسی در ایران»، رهیافت، دوره11، شماره13، صص 87-81.

عبداللهی، محمد (1376)، «مسائل روش­شناسی در تحقیقات اجتماعی»، جامعه­شناسی ایران، دوره9، شماره2: صص 125-119.

عبداللهی، محمد (1381)، «آشنایی با انجمن جامعه­شناسی ایران»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره15، شماره2، صص 52-30.

عبداللهی، محمد (1381)، «عملکرد انجمن­های علمی در زمینه ترویج و توسعه علم و اخلاق»، جامعه­شناسی ایران، دوره4، شماره1: صص 63-47 .

عبدی، عباس (1371)، «جامعه­شناسی تحقیقات اجتماعی در ایران»، راهبرد، دوره3، شماره1: صص 83-67.

فاضلی،محمد(1386)، «ناکارآمدی ­جامعه­شناسی­ در ­ایران»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره11، شماره2: صص 30-21.

فاضلی، نعمت الله (1382)، «بررسی تطبیقی‌ فرهنگ‌ دانشگاهی‌ ایران و بـریتانیا»، نامه انسان­شناسی، دوره2، شماره3: صص 132-93.

فایرابند، پاول (1375)، بر ضد روش، مهدی قوام صفری، تهران: فکر روز.

فراستخواه،مقصود؛ قانعی­راد،­امین(1386)، «انجمن­های علمی»، رهیافت، دوره19، شماره41: صص 112-90.

فلیک،اوه(1390)، درآمدی بر تحقیق کیفی، هادی جلیلی، تهران: نی.

قانعی­راد،محمد­امین(1385)، «نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه اجتماعی دانشگاهی»، جامعه­شناسی ایران، دوره7، شماره1: صص 29-3.

قانعی­راد،محمد­امین(1385)، «وضعیت اجتماع علمی در رشته علوم اجتماعی»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره جدید، شماره27: صص 56-27.

قانعی­راد، محمدامین (1388)، «شناخت و علایق انسانی در جامعه­شناسی ایران»، جامعه­شناسی ایران، دوره10، شماره2: صص 31-3.

قانعی­راد، محمدامین؛ توکل، محمد؛ سوختانلو، حسین (1392)، «انگیزش­ها و کنش­های راهبردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نگارش مقالات علمی بین­المللی»، مطالعات اجتماعی ایران، دوره7، شماره2: صص 184-155.

قلی­زاده، رضوان؛ شعبانی ورکی، بختیار (1385)، «بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه»، پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، دوره12، شماره1: صص 22-1.

کتبی،مرتضی(1356)، «بررسی روش­های تحقیقی غرب در برخورد با مسائل روانشناسی اجتماعی ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره9، شماره7: صص 65-52.

کتبی، مرتضی (1357)، «فئودالیسم سازمانی مانع پا گرفتن تحقیقات در ایران است»، تحقیقات ایرانی، دوره3، شماره3: صص 581-573.

کتبی، مرتضی (1375)، «یک بررسی روش­شناختی در علوم اجتماعی ایران»، پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی، دوره9، شماره11: صص 53-35.

کچوئیان، حسین (1385)، «پوزیتیویسم و جامعه­شناسی در ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره28: صص 54-28.

کچوئیان، حسین (1390)، «غرب:تجدد، توسعه و ویرانگری؛تاملی تاریخی بر توسعه و نسبت آن با علوم اجتماعی و برنامه ریزی»، سوره اندیشه، دوره14، شماره56و57: صص 99-95.

کچوییان، حسین؛ توفیق، ابراهیم؛ قانعی­راد، محمدامین(1390)، «مشکل علوم اجتماعی،پیوند آن با شرق­شناسی است»، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره44و45: صص 25-13.

کچوئیان، حسین؛ توکل، محمد، آزادارمکی، تقی؛ کتبی، مرتضی؛ توسلی، غلامعباس (1373)، «اقتراح: جـامعه‌شناسی و فـرهنگ‌ ما»، کلمه دانشجو، دوره3، شماره2: صص 19-10.

لهسائی‌زاده، عبدالعلی‌ (1375)، «موانع‌ پژوهش علوم اجتماعی در ایران»،رهیافت، دوره9، شماره14: صص 104-97.

محدثی، حسن (1390)، «تمایز نظریه اجتماعی و نظریه جامعه­شناختی»، مطالعات اجتماعی ایران، دوره5، شماره4: صص 86تا112.

Corbin,Joliet, Anslem Strauss.(2015), Basic of Qualitative Research,Techniques and Procedures for developing grounded theory.Sage Publications: Oaks

Creswell, John W.(2014), Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixeds Approaches. California: Sage

Urquhart,Cathy. (2013), Grounded Theory for Qualitative Research. London: Sage

 

 

 

 

 

 

اباذری، یوسف (1375)، «جامعه‌شناسی و ادبیات،آموزش عاطفی فلوبر»، ارغنون، دوره9، شماره9و10: صفحات112-77.

اباذری،یوسف(1382)، «حل مسئله»، نامه علوم اجتماعی، دوره14، شماره21: صص 318-303

اباذری، یوسف؛ پرنیان،حمیدرضا (1394)، «استقرار آموزشی مکتب نیاوران»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره22، شماره2: صص 176-151.

آروین، بهاره (1396)، «بررسی انتقادی وضعیت علوم اجتماعی دانشگاهی در ایران»، روش­شناسی علوم انسانی، دوره23، شماره91: صص 229-213.

آزاد ارمکی، تقی(1378)، جامعه­شناسی جامعه­شناسی در ایران، تهران: کلمه.

آزاد ارمکی، تقی(1385)، علم و مدرنیته ایرانی، تهران: پژوهش­ها و توسعه علوم انسانی.

آزاد ارمکی، تقی(1397)، جامعه­شناسی و رنج­هایش، تهران: تیسا.

آزاد ارمکی، تقی (1397)، دانشگاه و چالش­های جامعه ایرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی.

اسماعیلی، محمدجواد (1386)، «بحران جامعه­شناسی در ایران»،رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره11، شماره2: صص 43-32.

اشتراوس، آنسلم؛ کربین،جولیت (1395)، مبانی پژوهش کیفی؛فنون و مراحل تولید نظریه­زمینه­ای، ابراهیم افشار، تهران: نی.

برگر،پیتر؛ لاکمن، توماس (1395)، ساخت اجتماعی واقعیت، فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.

پرستش، شهرام؛ آزادارمکی، تقی (1383)، «ادبیات­داستانی و سرنوشت­جامعه­شناسی در ایران»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره7، شماره23: صص 91-69.

تاجیک‌، محمد‌رضـا (1387)، «اجماع‌ ارتدوکس،آسیب‌شناسی علوم اجتماعی در ایران امروز»، جامعه‌شناسی ایـران، دوره1، شماره2: صص 33-18.

تنهایی، ابوالحسن (1372)، «بررسی نظریات جامعه­شناسی غرب و تأثیر آنها بر جامعه­شناسی در ایران»، دانشگاه انقلاب، دوره جدید، شماره97: صص 56-29.

توفیق، ابراهیم (1390)، «جامعه دوران گذار و گفتمان پسااستعماری،تاملی در بحران علوم اجتماعی در ایران»، جامعه­شناسی ایران، دوره12، شماره1و2: صص 37-3.

توفیق، ابراهیم (1390)، «علوم انسانی ایرانی، به افق دهه80»، مهرنامه، دوره9، شماره11: صص 21-18.

توفیق، ابراهیم (1396)، درباره نظام دانش، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

توفیق، ابراهیم (1392)، «تاملی در گسست میان تاریخ و جامعه­شناسی در ایران»، تاریخ، دوره10: شماره7: صص 35-19.

توکل، محمد (1387)، «جامعه‌شناسی­معرفت­و فرهنگ»، نامه علوم اجتماعی، دوره19، شماره33: صفحات22-1.

توکل، محمد؛ تراب­نژاد، نسیم (1395)، «تأثیر اندیشه­های جامعه­شناختی ضیا­گوک آلپ»، پژوهش ملل، دوره1، شماره6: صص 6-1 .

توکل، محمد؛ تراب­نژاد، نسیم (1395)، «جامعه­شناسی در ترکیه»، جامعه­شناسی تاریخی، دوره8، شماره1: صص 79-59.

توکل،محمد؛ عرفان­منش،ایمان(1395)، «معرفت،فنآوری و جامعه جدید»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره18، شماره2: صص 211-189 .

توکل،محمد؛ منوری،نوح(1395)، «کاربرد نظریه گفتمان در جامعه­شناسی معرفت»، معرفت فرهنگی اجتماعی، دوره27، شماره3: صص 94-73.

تیموری، مجتبی (1385)، «جامعه­شناسان ایرانی از وضعیت جامعه­شناسی ایران می­گویند»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره9، شماره32: صص 26-25.

جانعلی­زاده­چوبدستی، حیدر؛ علیزاده، مصطفی (1394)، «تحلیل شبکه هم­تالیفی در جامعه­شناسی ایران»، جامعه­شناسی کاربردی، دوره15، شماره59: صص 98-75.

چلبی، مسعود (1389)، «درباره جامعه‌شناسی نظری»، جامعه‌شناسی ایران، دوره11، شماره7: صص 39-11.

 خسروی، علی (1398)، واکاوی فرآیند مسئله­مندی وضعیت جامعه­شناسی در ایران، رساله دکتری، دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم اجتماعی.

خسروی، علی؛ معمار، ثریا (1398)، «خوانشی انتقادی از مطالعات جامعه­شناسی در ایران،ذیلِ اکنونِ تبارشناختی»، جامعه­شناسی ایران، دوره20، شماره1: صص 110-85.

خسروی،علی؛ معمار، ثریا؛ قنبری، علی (1399)، فراتحلیل انتقادی مطالعات مدرنیته در ایران، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره8، شماره3: صص 51-21.

ذکایی، محمدسعید (1387)، «چالش­های پژوهش کیفی در علوم اجتماعی ایران»، رسانه، دوره19، شماره1: صص 22-11.

رجایی، فرهنگ (1372)، «درباره وضعیت جامعه­شناسی در ایران»، دانشگاه انقلاب، دوره جدید، شماره100، صص 43-62.

رحمانیان، داریوش (1392)، «تاملی در گسست میان تاریخ و جامعه­شناسی در ایران»، تاریخ اسلام، دوره11، شماره5: صص 41-31.

رفیع‌ پور،فرامرز (1390)، موانع‌ رشد علمی ایران و راه‌حل‌های آن، تهران: شرکت سـهامی انـتشار.

زکی، محمدعلی (1392)، «تفکر انتقادی و جامعه­شناسی تاریخ»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره5، شماره9: صص 51-39.

زکی، محمد­علی (1395)، «اندیشه­ورزی سی­رایت میلز و جامعه­شناسی ایران»، نقد کتاب علوم اجتماعی،­شماره9، دوره5: صص 114-99.

ساروخانی، باقر (1392)، «جامعه­شناسی خانواده در ایران؛چند مفهوم و نظریه»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره6، شماره60، صص 52-55.

شریعتی، سارا (1385)، «جامعه‌شناسی بالینی و جامعه‌شناسی اورژانـسی»، جامعه‌شناسی ایران، دوره2، شماره3: صص 43-25.

شریعتی، سارا (1386)، «یک جامعه‌شناسی برای یک جهان؟»، جـامعه‌شناسی ایـران، دوره3، شماره5: صص 41-33.

طالب، مهدی (1373)، «مسائل و موانع توسعه جامعه­شناسی توسعه روستایی در ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره3، شماره7: صص 42-19.

طباطبایی، جواد (1390)، ابن­خلدون و علوم اجتماعی،گفتاری در شرایط امتناع علوم اجتماعی در تمدن اسلامی، تهران: ثالث.

طباطبایی، جواد (1396)، درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، تهران: کویر.

طباطبایی، جواد (1396)، زوال اندیشه سیاسی؛گفتاری در مبانی نظری انحطاط ایران، تهران: کویر.

طباطبایی، جواد (1396)، شرایط امتناع، تهران: فرهنگ امروز.

طلوعی،وحید؛ قانعی­راد،محمد­امین(1387)، «چرخش­های روش­شناختی در علوم انسانی و اجتماعی»، روش­شناسی علوم انسانی، دوره14، شماره57: صص 74-53.

عبداللهی، محمد ‌(1375)، «پژوهش جامعه‌شناختی و مسائل اساسی آن در ایران»، پژوهش و بـرنامه‌ریزی‌ آموزش‌ عالی، دوره9، شماره11: صص 21-11.

عبداللهی، محمد (1375)، «جامعه­شناسی در ایران»، رهیافت، دوره11، شماره13، صص 87-81.

عبداللهی، محمد (1376)، «مسائل روش­شناسی در تحقیقات اجتماعی»، جامعه­شناسی ایران، دوره9، شماره2: صص 125-119.

عبداللهی، محمد (1381)، «آشنایی با انجمن جامعه­شناسی ایران»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره15، شماره2، صص 52-30.

عبداللهی، محمد (1381)، «عملکرد انجمن­های علمی در زمینه ترویج و توسعه علم و اخلاق»، جامعه­شناسی ایران، دوره4، شماره1: صص 63-47 .

عبدی، عباس (1371)، «جامعه­شناسی تحقیقات اجتماعی در ایران»، راهبرد، دوره3، شماره1: صص 83-67.

فاضلی،محمد(1386)، «ناکارآمدی ­جامعه­شناسی­ در ­ایران»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره11، شماره2: صص 30-21.

فاضلی، نعمت الله (1382)، «بررسی تطبیقی‌ فرهنگ‌ دانشگاهی‌ ایران و بـریتانیا»، نامه انسان­شناسی، دوره2، شماره3: صص 132-93.

فایرابند، پاول (1375)، بر ضد روش، مهدی قوام صفری، تهران: فکر روز.

فراستخواه،مقصود؛ قانعی­راد،­امین(1386)، «انجمن­های علمی»، رهیافت، دوره19، شماره41: صص 112-90.

فلیک،اوه(1390)، درآمدی بر تحقیق کیفی، هادی جلیلی، تهران: نی.

قانعی­راد،محمد­امین(1385)، «نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه اجتماعی دانشگاهی»، جامعه­شناسی ایران، دوره7، شماره1: صص 29-3.

قانعی­راد،محمد­امین(1385)، «وضعیت اجتماع علمی در رشته علوم اجتماعی»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره جدید، شماره27: صص 56-27.

قانعی­راد، محمدامین (1388)، «شناخت و علایق انسانی در جامعه­شناسی ایران»، جامعه­شناسی ایران، دوره10، شماره2: صص 31-3.

قانعی­راد، محمدامین؛ توکل، محمد؛ سوختانلو، حسین (1392)، «انگیزش­ها و کنش­های راهبردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نگارش مقالات علمی بین­المللی»، مطالعات اجتماعی ایران، دوره7، شماره2: صص 184-155.

قلی­زاده، رضوان؛ شعبانی ورکی، بختیار (1385)، «بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه»، پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، دوره12، شماره1: صص 22-1.

کتبی،مرتضی(1356)، «بررسی روش­های تحقیقی غرب در برخورد با مسائل روانشناسی اجتماعی ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره9، شماره7: صص 65-52.

کتبی، مرتضی (1357)، «فئودالیسم سازمانی مانع پا گرفتن تحقیقات در ایران است»، تحقیقات ایرانی، دوره3، شماره3: صص 581-573.

کتبی، مرتضی (1375)، «یک بررسی روش­شناختی در علوم اجتماعی ایران»، پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی، دوره9، شماره11: صص 53-35.

کچوئیان، حسین (1385)، «پوزیتیویسم و جامعه­شناسی در ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره28: صص 54-28.

کچوئیان، حسین (1390)، «غرب:تجدد، توسعه و ویرانگری؛تاملی تاریخی بر توسعه و نسبت آن با علوم اجتماعی و برنامه ریزی»، سوره اندیشه، دوره14، شماره56و57: صص 99-95.

کچوییان، حسین؛ توفیق، ابراهیم؛ قانعی­راد، محمدامین(1390)، «مشکل علوم اجتماعی،پیوند آن با شرق­شناسی است»، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره44و45: صص 25-13.

کچوئیان، حسین؛ توکل، محمد، آزادارمکی، تقی؛ کتبی، مرتضی؛ توسلی، غلامعباس (1373)، «اقتراح: جـامعه‌شناسی و فـرهنگ‌ ما»، کلمه دانشجو، دوره3، شماره2: صص 19-10.

لهسائی‌زاده، عبدالعلی‌ (1375)، «موانع‌ پژوهش علوم اجتماعی در ایران»،رهیافت، دوره9، شماره14: صص 104-97.

محدثی، حسن (1390)، «تمایز نظریه اجتماعی و نظریه جامعه­شناختی»، مطالعات اجتماعی ایران، دوره5، شماره4: صص 86تا112.

Corbin,Joliet, Anslem Strauss.(2015), Basic of Qualitative Research,Techniques and Procedures for developing grounded theory.Sage Publications: Oaks

Creswell, John W.(2014), Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixeds Approaches. California: Sage

Urquhart,Cathy. (2013), Grounded Theory for Qualitative Research. London: Sage

 

 

 

 

 

 

 

 

Keywords

اباذری، یوسف (1375)، «جامعه‌شناسی و ادبیات،آموزش عاطفی فلوبر»، ارغنون، دوره9، شماره9و10: صفحات112-77.
اباذری،یوسف(1382)، «حل مسئله»، نامه علوم اجتماعی، دوره14، شماره21: صص 318-303
اباذری، یوسف؛ پرنیان،حمیدرضا (1394)، «استقرار آموزشی مکتب نیاوران»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره22، شماره2: صص 176-151.
آروین، بهاره (1396)، «بررسی انتقادی وضعیت علوم اجتماعی دانشگاهی در ایران»، روش­شناسی علوم انسانی، دوره23، شماره91: صص 229-213.
آزاد ارمکی، تقی(1378)، جامعه­شناسی جامعه­شناسی در ایران، تهران: کلمه.
آزاد ارمکی، تقی(1385)، علم و مدرنیته ایرانی، تهران: پژوهش­ها و توسعه علوم انسانی.
آزاد ارمکی، تقی(1397)، جامعه­شناسی و رنج­هایش، تهران: تیسا.
آزاد ارمکی، تقی (1397)، دانشگاه و چالش­های جامعه ایرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی.
اسماعیلی، محمدجواد (1386)، «بحران جامعه­شناسی در ایران»،رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره11، شماره2: صص 43-32.
اشتراوس، آنسلم؛ کربین،جولیت (1395)، مبانی پژوهش کیفی؛فنون و مراحل تولید نظریه­زمینه­ای، ابراهیم افشار، تهران: نی.
برگر،پیتر؛ لاکمن، توماس (1395)، ساخت اجتماعی واقعیت، فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.
پرستش، شهرام؛ آزادارمکی، تقی (1383)، «ادبیات­داستانی و سرنوشت­جامعه­شناسی در ایران»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره7، شماره23: صص 91-69.
تاجیک‌، محمد‌رضـا (1387)، «اجماع‌ ارتدوکس،آسیب‌شناسی علوم اجتماعی در ایران امروز»، جامعه‌شناسی ایـران، دوره1، شماره2: صص 33-18.
تنهایی، ابوالحسن (1372)، «بررسی نظریات جامعه­شناسی غرب و تأثیر آنها بر جامعه­شناسی در ایران»، دانشگاه انقلاب، دوره جدید، شماره97: صص 56-29.
توفیق، ابراهیم (1390)، «علوم انسانی ایرانی، به افق دهه80»، مهرنامه، دوره9، شماره11: صص 21-18.
توفیق، ابراهیم (1396)، درباره نظام دانش، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
توفیق، ابراهیم (1392)، «تاملی در گسست میان تاریخ و جامعه­شناسی در ایران»، تاریخ، دوره10: شماره7: صص 35-19.
توکل، محمد (1387)، «جامعه‌شناسی­معرفت­و فرهنگ»، نامه علوم اجتماعی، دوره19، شماره33: صفحات22-1.
توکل، محمد؛ تراب­نژاد، نسیم (1395)، «جامعه­شناسی در ترکیه»، جامعه­شناسی تاریخی، دوره8، شماره1: صص 79-59.
تیموری، مجتبی (1385)، «جامعه­شناسان ایرانی از وضعیت جامعه­شناسی ایران می­گویند»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره9، شماره32: صص 26-25.
جانعلی­زاده­چوبدستی، حیدر؛ علیزاده، مصطفی (1394)، «تحلیل شبکه هم­تالیفی در جامعه­شناسی ایران»، جامعه­شناسی کاربردی، دوره15، شماره59: صص 98-75.
چلبی، مسعود (1389)، «درباره جامعه‌شناسی نظری»، جامعه‌شناسی ایران، دوره11، شماره7: صص 39-11.
 خسروی، علی (1398)، واکاوی فرآیند مسئله­مندی وضعیت جامعه­شناسی در ایران، رساله دکتری، دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم اجتماعی.
خسروی، علی؛ معمار، ثریا (1398)، «خوانشی انتقادی از مطالعات جامعه­شناسی در ایران،ذیلِ اکنونِ تبارشناختی»، جامعه­شناسی ایران، دوره20، شماره1: صص 110-85.
خسروی،علی؛ معمار، ثریا؛ قنبری، علی (1399)، فراتحلیل انتقادی مطالعات مدرنیته در ایران، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره8، شماره3: صص 51-21.
ذکایی، محمدسعید (1387)، «چالش­های پژوهش کیفی در علوم اجتماعی ایران»، رسانه، دوره19، شماره1: صص 22-11.
رجایی، فرهنگ (1372)، «درباره وضعیت جامعه­شناسی در ایران»، دانشگاه انقلاب، دوره جدید، شماره100، صص 43-62.
رحمانیان، داریوش (1392)، «تاملی در گسست میان تاریخ و جامعه­شناسی در ایران»، تاریخ اسلام، دوره11، شماره5: صص 41-31.
رفیع‌ پور،فرامرز (1390)، موانع‌ رشد علمی ایران و راه‌حل‌های آن، تهران: شرکت سـهامی انـتشار.
زکی، محمدعلی (1392)، «تفکر انتقادی و جامعه­شناسی تاریخ»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره5، شماره9: صص 51-39.
زکی، محمد­علی (1395)، «اندیشه­ورزی سی­رایت میلز و جامعه­شناسی ایران»، نقد کتاب علوم اجتماعی،­شماره9، دوره5: صص 114-99.
ساروخانی، باقر (1392)، «جامعه­شناسی خانواده در ایران؛چند مفهوم و نظریه»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره6، شماره60، صص 52-55.
شریعتی، سارا (1385)، «جامعه‌شناسی بالینی و جامعه‌شناسی اورژانـسی»، جامعه‌شناسی ایران، دوره2، شماره3: صص 43-25.
شریعتی، سارا (1386)، «یک جامعه‌شناسی برای یک جهان؟»، جـامعه‌شناسی ایـران، دوره3، شماره5: صص 41-33.
طالب، مهدی (1373)، «مسائل و موانع توسعه جامعه­شناسی توسعه روستایی در ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره3، شماره7: صص 42-19.
طباطبایی، جواد (1396)، درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، تهران: کویر.
طباطبایی، جواد (1396)، زوال اندیشه سیاسی؛گفتاری در مبانی نظری انحطاط ایران، تهران: کویر.
طباطبایی، جواد (1396)، شرایط امتناع، تهران: فرهنگ امروز.
طلوعی،وحید؛ قانعی­راد،محمد­امین(1387)، «چرخش­های روش­شناختی در علوم انسانی و اجتماعی»، روش­شناسی علوم انسانی، دوره14، شماره57: صص 74-53.
عبداللهی، محمد ‌(1375)، «پژوهش جامعه‌شناختی و مسائل اساسی آن در ایران»، پژوهش و بـرنامه‌ریزی‌ آموزش‌ عالی، دوره9، شماره11: صص 21-11.
عبداللهی، محمد (1375)، «جامعه­شناسی در ایران»، رهیافت، دوره11، شماره13، صص 87-81.
عبدی، عباس (1371)، «جامعه­شناسی تحقیقات اجتماعی در ایران»، راهبرد، دوره3، شماره1: صص 83-67.
فاضلی،محمد(1386)، «ناکارآمدی ­جامعه­شناسی­ در ­ایران»، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره11، شماره2: صص 30-21.
فاضلی، نعمت الله (1382)، «بررسی تطبیقی‌ فرهنگ‌ دانشگاهی‌ ایران و بـریتانیا»، نامه انسان­شناسی، دوره2، شماره3: صص 132-93.
فایرابند، پاول (1375)، بر ضد روش، مهدی قوام صفری، تهران: فکر روز.
فراستخواه،مقصود؛ قانعی­راد،­امین(1386)، «انجمن­های علمی»، رهیافت، دوره19، شماره41: صص 112-90.
فلیک،اوه(1390)، درآمدی بر تحقیق کیفی، هادی جلیلی، تهران: نی.
قانعی­راد،محمد­امین(1385)، «نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه اجتماعی دانشگاهی»، جامعه­شناسی ایران، دوره7، شماره1: صص 29-3.
قانعی­راد،محمد­امین(1385)، «وضعیت اجتماع علمی در رشته علوم اجتماعی»، مطالعات جامعه­شناختی، دوره جدید، شماره27: صص 56-27.
قانعی­راد، محمدامین (1388)، «شناخت و علایق انسانی در جامعه­شناسی ایران»، جامعه­شناسی ایران، دوره10، شماره2: صص 31-3.
قلی­زاده، رضوان؛ شعبانی ورکی، بختیار (1385)، «بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه»، پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، دوره12، شماره1: صص 22-1.
کتبی،مرتضی(1356)، «بررسی روش­های تحقیقی غرب در برخورد با مسائل روانشناسی اجتماعی ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره9، شماره7: صص 65-52.
کتبی، مرتضی (1357)، «فئودالیسم سازمانی مانع پا گرفتن تحقیقات در ایران است»، تحقیقات ایرانی، دوره3، شماره3: صص 581-573.
کتبی، مرتضی (1375)، «یک بررسی روش­شناختی در علوم اجتماعی ایران»، پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی، دوره9، شماره11: صص 53-35.
کچوئیان، حسین (1385)، «پوزیتیویسم و جامعه­شناسی در ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره28: صص 54-28.
کچوئیان، حسین (1390)، «غرب:تجدد، توسعه و ویرانگری؛تاملی تاریخی بر توسعه و نسبت آن با علوم اجتماعی و برنامه ریزی»، سوره اندیشه، دوره14، شماره56و57: صص 99-95.
کچوییان، حسین؛ توفیق، ابراهیم؛ قانعی­راد، محمدامین(1390)، «مشکل علوم اجتماعی،پیوند آن با شرق­شناسی است»، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره44و45: صص 25-13.
کچوئیان، حسین؛ توکل، محمد، آزادارمکی، تقی؛ کتبی، مرتضی؛ توسلی، غلامعباس (1373)، «اقتراح: جـامعه‌شناسی و فـرهنگ‌ ما»، کلمه دانشجو، دوره3، شماره2: صص 19-10.
لهسائی‌زاده، عبدالعلی‌ (1375)، «موانع‌ پژوهش علوم اجتماعی در ایران»،رهیافت، دوره9، شماره14: صص 104-97.
محدثی، حسن (1390)، «تمایز نظریه اجتماعی و نظریه جامعه­شناختی»، مطالعات اجتماعی ایران، دوره5، شماره4: صص 86تا112.
Corbin,Joliet, Anslem Strauss.(2015), Basic of Qualitative Research,Techniques and Procedures for developing grounded theory.Sage Publications: Oaks
Creswell, John W.(2014), Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixeds Approaches. California: Sage
Urquhart,Cathy. (2013), Grounded Theory for Qualitative Research. London: Sage