علمی
1. «بنیادگرایی» اسلامی و بدیل‌های مفهومی آن

هادی درویشی؛ سارا شریعتی

دوره 21، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 3-30

http://dx.doi.org/10.22034/jsi.2020.244318

چکیده
  گاه برخی مفاهیم از فرط استفاده در حوزه‌های مختلف، کشسان­شده و قدرت توضیح­دهندگی خود را از دست می‌دهند و به­جای توضیح واقعیت، خود به حجاب واقعیت تبدیل می­شوند. درباره مفهوم بنیادگرایی چه می­توان گفت؟ آیا این مفهوم، توضیح­دهنده آن­چه که بنیادگرایی خوانده می­شود، است یا باید از مفاهیم جایگزین استفاده نمود؟ آیا مفهوم ...  بیشتر

علمی
2. بازخوانی افلاطونی سوژه در فیلم سینمایی گاو، ساختۀ داریوش مهرجویی

وحید ترابی جهرمی؛ نازنین ملکیان؛ سروناز تربتی؛ نوروز هاشم‌زهی

دوره 21، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 31-58

http://dx.doi.org/10.22034/jsi.2020.244319

چکیده
  گذر از تاریکی به‌سوی روشنایی تمثیلی زیبایی است که گذشتگان برای توصیفِ توسعۀ ظرفیت‌های انسانی به­کار برده‌اند. ظرفیت‌های بالقوه‌ای که امکان بالفعل شدن نیافته یا این‌که توسط خود آدمی سرکوب شده‌اند. تمثیل غار در اندیشه افلاطون مبتنی بر همین گذار از تاریکی به روشنی بوده است و درواقع این تمثیل توصیفی متعالی‌تر از وضعیت انسان را ...  بیشتر

علمی
3. تبیین جامعه شناختی سیاست‌های هویتی دولت پهلوی اول

تقی آزاد ارمکی؛ علی محمد حاضری؛ علی ساعی؛ فرهاد نصرتی نژاد

دوره 21، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 59-81

http://dx.doi.org/10.22034/jsi.2020.244320

چکیده
  این پژوهش به چرایی اهمیت یافتن هویت ملی در دولت پهلوی، برجسته شدن عناصر باستانی هویت ایران و به حاشیه راندن عناصر اسلامی هویت ایرانی در دوره پهلوی اول با رویکردی تاریخی پرداخته است. نتایج نشان می­دهد که ادغام ایران در نظام جهانی و ضرورت دولت­سازی به شیوه مدرن و در نتیجه اهمیت یافتن هویت ملی در این شکل از دولت، موجب توجه کانونی به ...  بیشتر

علمی
4. تغییرآیین در دنیای معاصر

محمدمسعود سعیدی

دوره 21، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 82-104

http://dx.doi.org/10.22034/jsi.2020.244321

چکیده
  فراوان شدن گروه‌های نوپدید دینی و معنوی یکی از جلوه‌های عمومی تحولات دینی در دنیای معاصر است. اندیشمندان اجتماعی از نیمۀ دوم سدۀ بیستم، تا کنون راه‌های مختلفی را برای مطالعۀ این تحولات پیموده‌اند. بررسی چرایی و چگونگی شکل‌گرفتن این گروه‌ها و پیوستن جوانان به این گروه‌ها از مهم‌ترین عرصه‌های پژوهش در این موضوع بوده است که در ...  بیشتر

علمی
5. مسئله‌مندی مهارت‌آموزی: خوانش نظری و انتقادی

حمزه نوذری

دوره 21، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 105-128

http://dx.doi.org/10.22034/jsi.2020.244322

چکیده
  مهارت‌آموزی به عنوان یک رویکرد جدید به‌ویژه در نظام آموزشی مطرح و این­گونه تلقی شده است که آموزش مهارت ابزار توسعه و پیشرفت کشور است و مهارت‌آموزی باید به موضوع اصلی تبدیل شود. رویکردی که در متون تجربی و سیاست­گذاری غالب است طبیعی و بدیهی انگاشتن مهارت‌آموزی است و کمتر به مسئله‌مندی آن توجه شده است. هدف اصلی این پژوهش  شناخت ...  بیشتر

علمی
6. زنانگی اروتیک: برساختی تاریخی

رعنا پورمحمد؛ علی رجبلو؛ آرش حیدری؛ فاطمه صادقی

دوره 21، شماره 3 ، پاییز 1399، صفحه 129-147

http://dx.doi.org/10.22034/jsi.2020.244323

چکیده
  "برساخت زن اروتیک" در تاریخ ایران نقطه­ای کانونی در نگارش تاریخ سکسوالیته است. این پژوهش در راستای پاسخ­گویی به این سؤال تدوین شده است که در کدامین برهۀ تاریخی زن دارای هستی اروتیک شد؟ پژوهش حاضر با روش دیرینه­شناسی انجام گرفته و در این راستا از نگاره­های اروتیک دورۀ صفویه و اسناد مکتوب موجود استفاده شده است. در دورۀ شاه عباس ...  بیشتر